Kde se rozmanitost setkává s hodnotou - Katalo.cz
AERO 86 "Patnáctka" Letoun MiG-15 v čs. vojenském letectvu 2. díl - Miroslav Irra
Další sešit edice Aero přináší pokračování historie nasazení klasické patnáctky v čs. letectvu. Přes velkou reorganizaci čs. letectva v r. 1958 a její materiální a personální důsledky se dostáváme do 60. let, poznamenaným postupným útlumem provozu zejména původních patnáctek a nástupem nových nadzvukových typů letecké techniky. V té době ještě slouží stíhací bombardovací verze MiG-15SB, vzniklá přestavbou původně čistě stíhacích letounů, a v malém počtu MiG-15T pro vlek terčů. V další pasáži se čtenář seznámí s experimentem, který měl zajistit dostatečnou zálohu pilotů pro případ válečného konfliktu. Dělo se tak formou výcviku pilotů se základním výcvikem ve Svazarmu, kteří po přeškolení na MiG-15 a dalším výcviku u bojových útvarů měli po odchodu do zálohy zůstat v pozici záložních pilotů, povolávaným na pravidelný udržovací výcvik u útvarů. Praxe však prokázala nereálnost tohoto záměru, zejména s ohledem na jejich postavení mezi piloty – vojáky z povolání a omezenou možnost jejich dalšího profesního růstu. Také v souvislosti se zaváděním stále složitější a náročnější techniky by bylo udržení požadovaného stupně jejich vycvičenosti velmi problematické. Nakonec je představen MiG-15 z technického pohledu, jeho výzbroj a tehdejší způsob střeleckého výcviku pilotů, není opomenut soupis všech letounů dodaných ze SSSR a z naší licenční výroby. Pozornost je věnována také čs. úpravám základního typu na MiG-15SB a T, včetně soupisu takto upravených letounů, popisu vývoje raketové výzbroje pro MiG-15SB a jejích takticko-technických charakteristik.
Podívejte se také matematicke petiminutovky 2 dil
AERO 88 "Patnáctka" Letoun MiG-15 v čs. vojenském letectvu 3. díl - Miroslav Irra
Další sešit edice Aero přináší závěrečnou pasáž historie nasazení klasické patnáctky v čs. letectvu. Čtenář se zde seznámí s akrobatickými skupinami čs. letectva na letounech S-102/MiG-15, zásadami pro provedení a umístění výsostných znaků a označování útvarové příslušnosti letounů v letech 1951 – 1957. Uveden je také přehled leteckých nehod po jednotlivých modifikacích – MiG-15, MiG-15SB a MiG-15T. Přílohy zahrnují osnovy letecké přípravy pro přeškolení v PVSL a u 7. lšp, seznamy pilotů S-102/MiG-15, kteří prošli výcvikem v PVSL, u 7. a 2. lšp, a personálu 22. sld přeškoleného v r. 1954. Rovněž jsou představeny seznamy pilotů MiG-15 a MiG-15SB stíhacích bombardovacích pluků v r. 1962, soupis letounů S-102 u 15. leteckého stíhacího sboru v březnu 1954, zjištěná označení útvarové příslušnosti konkrétních letounů dle výrobních čísel, a konečně seznam letounů dochovaných k různým účelům po vyřazení ze služby.
Podívejte se také kn country zpevnik 2 dil
AERO 83 "Patnáctka" Letoun MiG-15 v čs. vojenském letectvu 1. díl - Miroslav Irra
Proudový stíhací letoun MiG-15 sovětské konstrukční kanceláře Mikojan – Gurjevič je v oblasti vojenského letectví nepochybně legendou, která po léta psala historii letectví nejen našeho, ale i světového. Ačkoli konstruován pro třetí světovou válku, v níž měl slavně zvítězit režim, který jej zrodil, byl bohudík pro nás středoevropany nasazen jen v mnoha lokálních konfliktech, z nichž prvním a publicisticky nejznámějším byla válka v Koreji. Zde byl poprvé nasazen ve vzdušných bojích, a pokud byl pilotován zkušenými sovětskými piloty, byl přinejmenším rovnocenným soupeřem tehdy nejmodernějších amerických stíhaček F-86 „Sabre“. Celkem 17 564 strojů tohoto typu vyrobených v několika základních verzích a mnoha variantách v SSSR (13 383 ks), Československu (3 354 ks) a Polsku (727 ks), kromě výroby v Číně, jejíž počty nejsou známy, sloužilo v mnoha letectvech zemí východního bloku i rozvojových zemí po celém světě. Bylo o něm napsáno mnoho. I historie jeho licenční výroby u nás je vcelku známa. Nejméně známou kapitolou jeho historie u nás tak po léta zůstala jeho služba u čs. leteckých útvarů Od doby dodání prvního MiGu-15 k nám do jeho posledního letu uplynulo totiž téměř 32 let a počet nasazených letounů za celé období činil přes 1200! Déle vydržel ve službě jen typ MiG-21, ovšem celkový počet nasazených letounů tohoto typu byl podstatně nižší. Třídilná publikace „Patnáctka“ Letoun MiG-15 v čs. vojenském letectvu poprvé vyšla v našem nakladatelství v roce 2006. Nyní se doplněná a aktualizovaná vrací v edici AERO.
Podívejte se také Donutil Miroslav: Baví vás... Miroslav Donutil (4x CD) - CD (310917-2)
Podívejte se také
- Paleček Miroslav: Ježkárny - CD (SU6286-2)
- mig 3 modra 8718924106174
- mig 3 ruzova 8718924106204
- AYRTON Mig, černo-šedé
- CS Solingen Sada nožů v otočném stojanu PREMIUM 8ks CS-056940 (CS-056940)
- Žbirka Miroslav Meky: K.O. - CD (912313-2)
- Continental PremiumContact 2 CS 215/60 R16 95 V (03503410000)
- CS Solingen Sada nožů v bloku SOLTAU 8ks (CS-086848)
- matematicke petiminutovky 3 dil
- Šroubková Olga, Sekera Miroslav: Mozaika - CD (CR1139-2)
- Žbirka Miroslav Meky: Zlomky poznania - CD (912048-2)
- Žbirka Miroslav Meky: Nemoderný chalan - CD (911608-2)
- Mig 21: Džus Noci - CD (3863899)
- Bewit® Prawtein® Mig (3502000010000015)
- Žbirka Miroslav Meky: Roky a dni - CD (911447-2)
- Bubenická škola - Hra na dvojpedál 2 - Miroslav Zuk (BM111)
- sada taliru lawenda 18 dil
- patice 18 dil 2x9 precizni
- Miroslav Horníček na obrazovce
- Dobře odtajněný Miroslav Horníček ()
AERO 97 MiG-15bis v čs. vojenském letectvu 2. díl - Miroslav Irra
Publikace navazuje na AERO č.94 MiG-15bis v čs. Vojenském letectvu 1. díl. Popis verze MiG-15bis, detailní soupis všech MiG-15bis dovezených ze SSSR a vyrobených v ČSR. Popis dalších verzí MiG-15bis – MiG-15bisT, MiG-15bisR a MiG-15bisSB. V závěru publikace přílohy, Výroba MiG-15bis celkem, Osnova bojové přípravy pilotů MiG-15bis, Letouny MiG-15bis čs. Letectva zachované po vyřazení ze služby, Konec bisů 4. Letky 1.slp, Záchrana bisu č.3669, Záchrana bisu č.3841
Objev podobné jako AERO 97 MiG-15bis v čs. vojenském letectvu 2. díl - Miroslav Irra
AERO 102 UTI MiG-15 v čs. vojenském letectvu - Miroslav Irra
MiG-15 je spojen se skutečným nástupem proudové éry v čs. vojenském letectvu počátkem padesátých let minulého století. Tento stroj posunul čs. stíhací letectvo do světové špičky s pohledu vybavení stíhacích pluků. Výrobu a službu tohoto stroje a jeho verze v našem letectvu popsal autor Miroslav Irra v předchozích číslech Aera ( Aero č.83, 86, 88, 94, 97 a č.99). Mohutné a spěšné budování čs. stíhacího letectva si však vyžadovalo současně vybudovat výcvikové letecké základny a ke zvýšení rychlosti a kvality výcviku zajistit k tomu odpovídající letoun se stejnými vlastnostmi jako MiG-15. V letech 1951-1954 bylo do výcviku proudových pilotů postupně zapojeno min. 14 spárek UTI MiG-15, dodaných ze SSSR, rokem 1954 byly zahájeny dodávky čs. licenčních UTI MiG-15/CS-102. V roce 1954 bylo dodáno prvních 34 a do roku 1960 naše letectvo převzalo 155 těchto letounů. Aero č.102 popisuje detailně organizaci výcviku na tomto letounů a uzavírá popis a službu tohoto stroje v našem letectvu.
Objev podobné jako AERO 102 UTI MiG-15 v čs. vojenském letectvu - Miroslav Irra
AERO 99 MiG-15bis v čs. vojenském letectvu 3. díl - Miroslav Irra
Aero č.99 navazuje na AERA č.94 a č.97 MiG-15bis v čs. vojenském letectvu 1. a 2.díl. Publikace popisuje akrobatické skupiny čs. letectva létající na strojích MiG-15bis. Označování letounů podle útvarů. Letecké nehody a soupis ztracených letounů. Vše doplněno množstvím fotografií.
Objev podobné jako AERO 99 MiG-15bis v čs. vojenském letectvu 3. díl - Miroslav Irra
AERO 94 MiG-15bis v čs. vojenském letectvu 1. díl - Miroslav Irra
Proudový stíhací letoun MiG-15bis sovětské konstrukční kanceláře Mikojan – Gurjevič navázal na původní MiG-15 v seriové výrobě v SSSR od roku 1949. Pro méně zasvěceného diváka by se oba letouny z vnějšího pohledu mohly zdát identické, ale MiG-15bis vykazoval jednak o něco vyšší výkony díky novému motoru Klimov VK-1, měl lepší výzbroj a další menší konstrukční změny. Čs. vojenské letectvo přecházelo na MiG-15bis, tehdy u nás oficiálně značený S-103, od roku 1953, kdy bylo ze SSSR dodáno 24 letounů a od r. 1954 po ukončení produkce MiGu-15/S-102 přebíralo dodávky letounů domácí licenční výroby. Ta skončila v r. 1958 a dala celkem 620 strojů, z nichž čs. letectvo převzalo 444. Je pozoruhodné, že MiG-15/S-102 měl stanovenu technickou životnost 10 let, takže tyto letouny, pokud nebyly přestavěny na MiG-15SB, zmizely od útvarů do r. 1964. MiG-15SB měl technickou životnost po úpravě prodlouženu na 13 let, takže do roku 1967 byl ze služby vyřazen i on. MiG-15bis, přestože po stránce draku se nijak výrazně nelišil od MiGu-15, vydržel ve službě až do jara 1983. Šlo o stroje z posledních licenčních serií roku 1958, takže sloužily necelých 25 let. Tato publikace navazuje na historii výroby a služby v čs. letectvu předchozí verze letounu MiG-15 popsané v předchozích publikacích serie Aero.
Objev podobné jako AERO 94 MiG-15bis v čs. vojenském letectvu 1. díl - Miroslav Irra
MiG-21MF v čs. a českém letectvu 2.díl - Miroslav Irra
V roce 2020, uplyne 15 let od ukončení služby MiGu-21 ve Vzdušných silách Armády České republiky, a tím zároveň skončilo i 54 let trvající působení letounů konstrukčního označení MiG v bývalém Československu a České republice. Práce navazuje na 1.díl publikovaný v AERU č.63
Objev podobné jako MiG-21MF v čs. a českém letectvu 2.díl - Miroslav Irra
MiG-21F-13 v československém vojenském letectvu 2.díl - Miroslav Irra
Publikace navazuje na AERO č.38 MiG-21F-13 1.díl. První verzí tohoto letounu, která byla zavedena do služby v československém letectvu, byla právě verze MiG-21F-13, jejiž nástup byl významným mezníkem v historii našeho letectva, neboť právě tento letoun umožnil našim pilotům překonat bariéru dvojnásobné rychlosti zvuku. Publikace se věnuje výrobě a službě tohoto letounu v Československu.
Objev podobné jako MiG-21F-13 v československém vojenském letectvu 2.díl - Miroslav Irra
MiG-21U/US/UM v čs. a českém vojenském letectvu 1. část - Miroslav Irra
S nástupem moderní techniky, která kladla na pilota čím dál tím větší nároky, narůstal problém zajištění letounů, které by se co nejvíce přibližovaly svými vlastnostmi bojovému stroji, na který měli cvičení piloti přejít. Nejlogičtějším řešením byla dvoumístná cvičná verze bojového stroje. V případě verzí stíhacích MiG-21 to byly v našem letectvu MiGy-21U/US/UM. Publikace popisuje ve dvou dílech jejich službu.
Objev podobné jako MiG-21U/US/UM v čs. a českém vojenském letectvu 1. část - Miroslav Irra
AERO 41 MiG-21F-13 v československém vojenském letectvu 3. díl - Miroslav Irra
Publikace navazuje na AERO č.38 a č.39 MiG-21F-13 1. a 2.díl. První verzí tohoto letounu, která byla zavedena do služby v československém letectvu, byla právě verze MiG-21F-13, jejiž nástup byl významným mezníkem v historii našeho letectva, neboť právě tento letoun umožnil našim pilotům překonat bariéru dvojnásobné rychlosti zvuku. Publikace se věnuje výzbroji našich MiGů a dokumentuje vyrobené licenční stroje.
Objev podobné jako AERO 41 MiG-21F-13 v československém vojenském letectvu 3. díl - Miroslav Irra
MiG-21F-13 v československém vojenském letectvu 4. díl - Miroslav Irra
Závěrečný 4.díl, publikace navazuje na AERO č.38,39 a 41 MiG-21F-13 1. - 3.díl. Tento díl se věnuje nasazení této verze letounu MiG-21 u jednotlivých pluků a pilotům létajícím na tomto stroji. Dále dokumentuje katastrofy a nehody stroje v našem letectvu. Číslo má větší rozsah - 52stran.
Objev podobné jako MiG-21F-13 v československém vojenském letectvu 4. díl - Miroslav Irra
MiG-21F-13 v československém vojenském letectvu - 3. díl - Miroslav Irra
AERO č.41 MiG-21F-13 v československém vojenském letectvu 3.díl Miroslav Irra Publikace navazuje na AERO č.38 a č.39 MiG-21F-13 1. a 2.díl. První verzí tohoto letounu, která byla zavedena do služby v československém letectvu, byla právě verze MiG-21F-13, jejiž nástup byl významným mezníkem v historii našeho letectva, neboť právě tento letoun umožnil našim pilotům překonat bariéru dvojnásobné rychlosti zvuku. Publikace se věnuje výzbroji našich MiGů a dokumentuje vyrobené licenční stroje.
Objev podobné jako MiG-21F-13 v československém vojenském letectvu - 3. díl - Miroslav Irra
„ČÁP“ Fieseler Fi 156 /C-5 /K-65 v československém vojenském letectvu - 2.díl - Miroslav Irra
Do roku 1951 vkročilo čs. letectvo pod dojmem války v Koreji a očekávání možného válečného konfliktu i v Evropě. Tento rok byl ve znamení zahájení přechodu na reaktivní leteckou techniku, konkrétně sovětské letouny MiG-15 (u nás S-102). Tím je dán rámec pro uplatnění K-65 v roli kurýrního letounu u velitelských rojů divizí a pluků. Publikace navazuje na 1. díl, který vyšel v AERU č. 22. Text je doplněn tabulkami, množstvím dobových fotografií a bar. bokorysy.
Objev podobné jako „ČÁP“ Fieseler Fi 156 /C-5 /K-65 v československém vojenském letectvu - 2.díl - Miroslav Irra
Dakota a Líčko - Douglas C-47 a Lisunov Li-2 v československém vojenském letectvu - 2. díl - Miroslav Irra
Douglas DC-3 je nespornou legendou v oblasti letecké civilní, ale zejména vojenské dopravy. Dakotou se však stal až v průběhu své vojenské služby jaksi dodatečně a vlastně v naprostém rozporu s původním typovým označením. 2.díl publikace navazuje na historii popsanou v AERU č.52 a popisuje službu tohoto stroje spolu s jeho sovětskou licenční verzí Lisunov Li-2 v našem letectvu.
Objev podobné jako Dakota a Líčko - Douglas C-47 a Lisunov Li-2 v československém vojenském letectvu - 2. díl - Miroslav Irra
MiG-19 v Československém vojenském letectvu - Miroslav Irra
Kniha MiG-19 V ČESKOSLOVENSKÉM VOJENSKÉM LETECTVU - 2. vyd. Proudový stíhací letoun sovětské konstrukční kanceláře Mikojan-Gurjevič, MiG-19, je bezesporu významnou veličinou v historii československého a českého letectva, i přesto, že počtem dodaných strojů zaujímá mezi proudovými stíhacími letouny čs. letectva až třetí příčku, za bezkonkurenčně nejpočetnější „patnáctkou“ a druhou v pořadí „jednadvacítkou“. Jeho význam spočívá především ve skutečnosti, že jeho zavedením do služby bývalé Československo vkročilo do pomyslného klubu států, jejichž vojenské letectvo vlastní a provozuje nadzvukové proudové letouny. MiG-19 byl u našich pilotů velmi oblíbený mj. pro jeho vynikající stoupavost i když v porovnání s jeho následovníkem MiG-21 byla jeho služba kratší, jistě stojí za připomenutí.
Objev podobné jako MiG-19 v Československém vojenském letectvu - Miroslav Irra
Výzbroj čs. vojenského letectva 1945-1950 - 2.díl - Miroslav Irra
Kniha navazuje na I. díl vydaný v roce 2015 prezentací letadel čs. letectva, nezahrnutých v I. dílu, tedy letounů bitevních, lehkých bombardovacích, stíhacích, dále vrtulníků, kluzáků a větroňů. Kniha se dále zabývá problematikou kamufláže a markingu letecké techniky čs. letectva ve sledovaném období, rovněž podává souhrnný přehled výzbroje letadel čs. letectva, tedy hlavňových zbraní, leteckých pum, leteckých raket (ty byly ve sledovaném období spíše ve stadiu zkoušek trofejního materiálu a pokusů o vlastní vývoj). V závěrečné části se kniha zabývá průběhem a výsledky zkoušek trofejních zbraní - řízené pumy PC 1400FX a řízené střely Hs 293A. Kniha obsahuje: Letadla bojová: bitevní, lehká bombardovací a stíhací Vrtulníky, kluzáky a větroně Kamufláž a marking letadel Výzbroj letadel
Objev podobné jako Výzbroj čs. vojenského letectva 1945-1950 - 2.díl - Miroslav Irra
AERO 78 MiG-21U/US/UM 2.díl - Miroslav Irra
S nástupem moderní techniky, která kladla na pilota čím dál tím větší nároky, narůstal problém zajištění letounů, které by se co nejvíce přibližovaly svými vlastnostmi bojovému stroji, na který měli cvičení piloti přejít. Nejlogičtějším řešením byla dvoumístná cvičná verze bojového stroje. V případě verzí stíhacích MiG-21 to byly v našem letectvu MiGy-21U/US/UM. Publikace popisuje ve dvou dílech jejich službu.
Objev podobné jako AERO 78 MiG-21U/US/UM 2.díl - Miroslav Irra
AERO 80 Letouny Heinkel v československém letectvu - Miroslav Irra
Čs. letectvo po válce evidovalo tři produkty firmy Heinkel – He 72, He 111 a He 219, v případě He 111 a He 219 v počtu pouze několika kusů, počet He 72 přesáhl desítku. Všechny naše He 72 byly v majetku čs. vojenské správy, avšak byly zapůjčeny aeroklubům. Aerokluby je používaly především ke vlekání větroňů a v této roli si vysloužily uznání i značnou popularitu. O letouny He 111 neměla čs. vojenská správa v prvních poválečných letech zájem. Iniciativa k jejich využití však vzešla od VLÚ Letňany. Tato instituce se po válce zabývala řešením desítek výzkumných, zkušebních a výrobních úkolů, mezi nimiž byly zkoušky „raketového dálkově řízeného leteckého torpéda“, tedy řízené letounové střely Henschel Hs 293A, zkouškami trofejních proudových motorů BMW 003 a Jumo 004, zkouškami bombardovací výstroje a zkušebním bombardováním, mj. též zkouškami řízené pumy PC 1400Fx Fritz X. K tomu bylo nutno mít vhodný letoun. Dva stroje byly získány z Bulharska, třetí stroj pocházející z válečné kořisti byl až ve dnech 26.-28.4.1950 převzat vojenskou správou po revizi v závodě Rudý Letov. Dva letouny byly v LVÚ využívány v letech 1948-49 k různým zkouškám, jeden byl upraven pro letové zkoušky proudových motorů Jumo 004 a BMW 003. V r. 1950 byl jeden (možná dva?) He 111 upraven pro letecké snímkování a předán Fotoletecké skupině, kde dolétal v r. 1957. Prokazatelně dva stroje byly v letech 1952 – 1953 používány k vlekání vlečných terčů pro střelby stíhacích S-102. Oba byly zrušeny během let 1953-1954. Zájem o He 219 projevilo MNO až v r. 1948, kdy oznámilo továrně Rudý Letov zámysl objednat opravu dvou kusů z materiálu nacházejícího se v Chebu. Rudý Letov zahájil kompletaci dvou letounů, první byl byl zalétnut 25.2.1950, na druhém letounu, který měl být přizpůsoben pro montáž proudového motoru, se v té době stále pracovalo. Snahy o jejich využití byly vcelku bezvýsledné, oba byly zrušeny asi někdy na počátku roku 1953.
Objev podobné jako AERO 80 Letouny Heinkel v československém letectvu - Miroslav Irra
Avia/Letov C-2 v československém vojenském letectvu - Miroslav Irra
První desetiletí poválečné výstavby čs. letectva je neodmyslitelně spjato (samozřejmě kromě dalších typů letadel) s pokračovacím cvičným letounem, původně produktem německé firmy Arado Flugzeugwerke GmbH, zabývající se výrobou letadel, v kterémžto oboru se stala pojmem zejména v období II. světové války. Její letoun Arado Ar 96, který pod čs. označením C-2 nesl v období let 1945-1951 veškerou tíhu pokračovacího leteckého výcviku v Letecké vojenské akademii a Leteckém učilišti a poté ještě do poloviny padesátých let v Leteckém učilišti, byl skutečným fenoménem té doby v našem letectvu, obecně známým pod názvem „Arado“. Kromě hlavního poslání v leteckých školách sloužil k výcvikovým úkolům i u bojových útvarů čs. letectva a v některých případech, v přechodných obdobích nedostatku bojových letounů, je dokonce ve výcviku i nahrazoval. K tomuto možno říci dominantnímu postavení v daném oboru byl letoun C-2 přímo předurčen průběhem jeho válečné výroby v protektorátním leteckém průmyslu u pražských firem Avia a Letov, z jejichž bran vyšlo do konce války 2 375 strojů pro potřeby výcvikových útvarů Luftwaffe. Část z nich se v okamžiku konce války nacházela na našich letištích převážně v různém stadiu devastace způsobeným jednak ustupujícími německými jednotkami, jednak různými revolučními nadšenci. I přesto se některé z těchto letounů, spolu s prvními kusy z výroby obnovené již v létě 1945, staly prvními cvičnými pokračovacími letouny obnoveného letectva osvobozené republiky. Návazný rozběh poválečné výroby v čs. leteckém průmyslu umožnil výcvik několika tisíc nových pilotů, kteří byli po roce 1950 účastni masové výstavby proudového letectva. Ti z nich, kteří jsou do dnešních dnů mezi námi, se i po více jak půlstoletí neubrání při vyslovení jména „Arado“ nostalgické vzpomínce. Vzpomeňme tedy spolu s nimi i my, kteří jsme o „Aradu“ mohli v pozdějších letech jen číst v letecké literatuře. Lze jen litovat, že z tolika letounů, které kdysi brázdily nebe nad malou, ale naší republikou, se do současnosti nedochoval ani jediný.
Objev podobné jako Avia/Letov C-2 v československém vojenském letectvu - Miroslav Irra
AERO 2/110 Avia S/CS-92 Me 262 v Československém letectvu - Miroslav Irra
Avii S/CS-92 Me 262 v československém letectvu autora M.Irry. Publikace popisuje zkoušky, výrobu a nasazení německého proudového stíhače Messerschmitt Me 262 v československém letectvu po roce 1945. Publikace je doplněna unikátními dobovými fotografiemi, barevnými fotografiemi dochované Avie S-92, vzpomínkami letců, kteří na S-92 létali. Nechybí barevné bokorysy obou verzí.
Objev podobné jako AERO 2/110 Avia S/CS-92 Me 262 v Československém letectvu - Miroslav Irra
ČÁP Fieseler Fi 156 /C-5 /K-65 v československém vojenském letectvu - 1.díl - Miroslav Irra
Jedním z výrazných typů, převzatých z výzbroje poražené Luftwaffe, byl víceúčelový letoun Fieseler Fi 156 německé firmy Gerhard Fieseler Werke GmbH se sídlem v Kasselu, jehož výroba byla od r. 1943 zavedena v tehdejší Továrně na letadla Beneš – Mráz v Chocni a jehož výroba pokračovala i po obnovení Československé republiky pod označením K-65 Čáp. Publikace ve dvou dílech popisuje službu v našem letectvu.
Objev podobné jako ČÁP Fieseler Fi 156 /C-5 /K-65 v československém vojenském letectvu - 1.díl - Miroslav Irra
Letouny Junkers v československém letectvu - Miroslav Irra
Po skončení války se množství letounů Junkers v různém stadiu devastace nacházelo roztroušeno po celé Evropě, včetně území obnovené Československé republiky. Využití části tohoto technického potenciálu se tedy přímo nabízelo, a v rámci výstavby poválečného čs. letectva se tak i stalo. Podívejme se tedy na osudy Junkersů ve službách našeho letectva po 2. světové válce.
Objev podobné jako Letouny Junkers v československém letectvu - Miroslav Irra
AERO 111 První, stíhací, Zvolenský 1951-1961, 2. díl - Miroslav Irra
Období let 1951 – 1961 bylo pro pokračování historie Zvolenského leteckého pluku zvoleno záměrně. Je totiž významné přechodem na proudovou leteckou techniku a zároveň tím, že pluk byl od roku 1952 do roku 1961 součástí 1. lsd/sld. Rok 1951 přinesl převratné změny. Probíhaly přípravy na hromadné přezbrojení letectva proudovou technikou. K tomuto úkolu byla určena celá 3. ld, u jejíchž pluků proběhl pečlivý kádrový výběr pilotů pro přeškolení. Samozřejmým předpokladem, kromě pilotních schopností, byla naprostá oddanost KSČ, lidově demokratickému zřízení a SSSR. Od února 1951 působilo na letišti Mladá „Výcvikové středisko určené k přeškolování na proudová letadla“, reorganizované dnem 1.6.1951 na „Proudové výcvikové středisko letectva“. Právě zde se mělo rodit československé proudové letectvo. 1. lp se ještě zúčastnil květnové vojenské přehlídky v Praze dne 6.5.1951 k výročí osvobození Československa Rudou armádou. Letecká část byla pojata vskutku velkolepě za účasti více než 200 letounů, které měly defilovat nad letenskou plání současně s pochodujícími útvary pěchoty a dalších pozemních zbraní. V den přehlídky právě v čase zahájení vzletu jednotlivých skupin se však přes Prahu hnala silná přeháňka se sněhem a nízkou oblačností. Formace sice vzlétly, ale v nepříznivých podmínkách se věci odvíjely jinak než bylo plánováno. Při tehdejším stavu radiotechnického zabezpečení řízení letového provozu bylo zázrakem, že za daných povětrnostních podmínek přehlídka neskončila ještě hůře. Po přehlídce se vybraný personál pluku spolu s 5. a 8. lp přemístil během května - června 1951 z dosavadních posádek do Mladé, kde bylo pak zahájeno teoretické a poté i praktické přeškolení na sovětské proudové letouny MiG-15, v čs. letectvu značené S-102. Dosavadní výzbroj, letouny S-199 a zbývající personál byl přesunut na plzeňské letiště Bory, s určením pro nově založený 18. lp. Jako první zahájil přeškolení již v květnu 1951 8. lp, personál vybraný pro 5. lp jej následoval během června, poté zahájil nově postavený 11. lp a 23.7.1951 zahájil přeškolení 1. lp. Proudová éra začala.
Objev podobné jako AERO 111 První, stíhací, Zvolenský 1951-1961, 2. díl - Miroslav Irra
„MEZEK“ Avia S/CS-199 - 1. a 2. díl - Miroslav Irra
Po roce 1945 řešilo československé letectvo otázku své výzbroje. Po složitých úvahách a reálném zhodnocení situace, padlo rozhodnutí vyzbrojit stíhací letectvo letounem tuzemské výroby. Tak vznikla slavná Avia S-199 a její cvičná verze CS-199. Jednalo se o konverzi úspěšné německé stíhačky Messerschmitt BF 109G. 1. díl popisuje důvody vzniku této konstrukce, výrobu a zavádění do výzbroje. Kniha je doplněná barevnými bokorysy letounu a množstvím fotografií ze služby a zachovalého stroje z muzea VHÚ. 2. díl a popisuje výzbroj letounů S/CS-199 její vývoj a použití. Další kapitola detailně shrnuje nehody u bojových a cvičných útvarů následuje používaný marking a kamufláže. Nechybí vzpomínky pilotů na tento stroj a jeho vlastnosti. V knize naleznete soupis všech letounů dle výrobních čísel a stručný popis služby. Součástí publikace jsou dále detailní výkresy a barevné bokorysy.Oba díly v jedné publikaci, cca 370 foto, 24 barevných náhledů stroje. 54 barevných fotografií detailů stroj S-199 a CS-199 z muzea Kbely, včetně interiéru stroje. 25 stran detailních výkresů. Text česky/anglicky.
Objev podobné jako „MEZEK“ Avia S/CS-199 - 1. a 2. díl - Miroslav Irra
„Čtrnáctka” Iljušin Il-14/Avia Av-14 v československém vojenském letectvu - Miroslav Irra
Ve druhé polovině 50. let nastoupil v ČSR nový typ sovětské konstrukce, Iljušinův Il-14, ve své době nesporně stroj světové úrovně, který v našich podmínkách dodnes drží primát největšího u nás vyráběného letounu. Tato licenční výroba probíhala v pražské továrně Avia v letech 1955 až 1960 a dala vzniknout 203 letounům pro tuzemské provozovatele. Publikace podrobně popisuje službu v československém vojenském letectvu.
Objev podobné jako „Čtrnáctka” Iljušin Il-14/Avia Av-14 v československém vojenském letectvu - Miroslav Irra
Aero C-4/104 v československém letectvu - Miroslav Irra
Československá bezlicenční kopie německého elementárního cvičného letounu Bücker Bü 131 „Jungman“, vyráběná po označením Aero C-4/104 a známá u nás pod přezdívkou „Bikr“, je jednou z legend období poválečné výstavby čs. vojenského letectva. Základům leteckého řemesla se na něm do léta 1951 vyučilo v LVA min. 300 pilotů – budoucích důstojníků, z nichž většina posílila kádr velitelského sboru čs. letectva v době jeho masivní výstavby v letech 1951-1953. Dlužno ovšem poznamenat, že mnozí byli po únoru 1948 shledáni politicky nevyhovujícími a vystaveni perzekucím od vyhození z armády po věznění po vykonstruovaných soudních procesech. Kromě toho sloužil u LU ve výcviku pilotů – podůstojníků, u cvičných letek a leteckých pluků, kde byl využíván k přezkušování pilotů, výcviku v létání podle přístrojů, nácviku akrobacie, kurýrním letům apod. Jeho kariéra ve vojenském letectvu sice trvala jen přibližně osm let, ale ti, kdož na něm začínali kariéru vojenského pilota, vzpomínají dodnes. I poté ještě poskytl mnoho krásných zážitků sportovním pilotů Svazarmu, kam byly po r. 1950 zbylé letouny předávány. Mnozí ještě dnes vzpomínají na polétání s „Bikrem“, na vítr šlehající do tváře jako ve slavných stíhačkách I. světové války. Mnozí další také dodnes litují, že si s ním již nestihli zalétat. Vzpomeňme proto službu „Bikra“, tohoto dvojplošného reliktu „zlaté éry letectví“ v čs. vojenském letectvu, i my.
Objev podobné jako Aero C-4/104 v československém letectvu - Miroslav Irra
Výzbroj československého vojenského letectva 1945-1950 - 1. díl - Miroslav Irra
Kniha se zabývá problematikou související s řešením otázek vyzbrojení čs. vojenského letectva v procesu jeho poválečné obnovy po roce 1945. Zabývá se také procesem přezbrojení čs. letectva trofejní technikou, k němuž nakonec došlo po neúspěšných pokusech o získání potřebného leteckého materiálu na Východě i Západě. Nakonec kniha prezentuje v podstatě inventuru letadel čs. letectva v letech 1945–1950 v kategoriích cvičné, dopravní a kurýrní letouny. Bitevní, lehké bombardovací, stíhací letouny, vrtulníky, kluzáky a větroně budou předmětem II. dílu.
Objev podobné jako Výzbroj československého vojenského letectva 1945-1950 - 1. díl - Miroslav Irra
AERO 113 První, stíhací, Zvolenský 1962-1970, 3.díl - Miroslav Irra
60. léta byla pro 1. slp významná zejména přechodem na další generací stíhacích letounů konstrukční kanceláře MiG, v tomto případě na typ MiG-21 a jeho verze. Po celé období let 1962-1970 se pluk nacházel v sestavě 3. sPVOS, resp. od r. 1969 3. dPVOS. Na jaře 1968 se jeho příslušníci přihlásili k obrodnému procesu v československé společnosti, který násilně přervala agrese států Varšavské smlouvy v čele se SSSR. Důsledkem toho byly mimo jiné personální čistky, které formou kádrových prověrek proběhly v roce 1970 a na jejich základě pak bylo propuštěno do zálohy min. 60 příslušníků pluku, evidentně většina z politických důvodů. V podmínkách nastávající tzv. „normalizace„ pluk nadále plnil úkoly v bojové přípravě a ochraně vzdušného prostoru.
Objev podobné jako AERO 113 První, stíhací, Zvolenský 1962-1970, 3.díl - Miroslav Irra
AERO 93 Siebel Si-204/Aero C-3, 2. část - Miroslav Irra
"Síbl", neboli trofejní letoun německého původu Siebel Si 204 a jeho čs. bezlicenční kopie Aero C-3 patří bezesporu mezi legendární letouny poválečné éry čs. letectva. Z hlediska počtů patřil mezi těch několik nejpočetnějších a nejvíce rozšířených typů, a tedy jeho role byla neméně významná ve srovnání s ostatními původně německými typy, „mezky“, „arady“ a „bikry“. Navíc jeho využití zahrnovalo poměrně širokou škálu různých úkolů jak v letecké dopravě, tak ve výcviku, leteckém snímkování a fotogrammetrii i nakonec od konce r. 1951 v procesu výstavby celé bombardovací divize. V tomto případě byla sice jeho role z hlediska bojové hodnoty spíše symbolická, ale i tak díky jemu mohl být personál divize během několika let připraven natolik, že byl schopen v r. 1955 zahájit přechod na reaktivní bombardovací letouny Iljušin Il-28.
Objev podobné jako AERO 93 Siebel Si-204/Aero C-3, 2. část - Miroslav Irra
Easy Model - Mikojan-Gurevič MiG-15 UTI (CS-102), československé letectvo, 30. stíhací bombardovací (9580208371375)
Model letadla - plastový, měřítko 1 : 72, vojenské letadlo, realistické provedení, z moderního období, vhodné na hraní, vystavení a sběratelství, délka 14 cm, vhodný od 14 let Chtěli byste s dětmi trávit čas a složit si nějaký zajímavý kousek? V tom případě si nenechte ujít realistické ztvárnění modelu letadla EasyModel v měřítku 1:72. Modelování je skvělý retro koníček, který se opět vrací do módy a našel si mnoho příznivců mezi dětmi i dospělými. Vojenský model letadla ohromí precizním zpracováním všech dílů, které k sobě perfektně doléhají. K jeho zhotovení byl použit kvalitní materiál, jakým je plast. Výrobek je vhodný pro děti od 14 let. Moderní model letadla EasyModel obsahuje rovněž podrobný montážní plán, a tak modelování půjde hezky od ruky. Jeho zemí původu je Česko. Jeho délka po kompletním sestavení činí 14 cm. Baterie jsou součástí balení. Klíčové vlastnosti modelu letadla Easy Model - Mikojan-Gurevič MiG-15 UTI (CS-102), československé letectvo,...
Objev podobné jako Easy Model - Mikojan-Gurevič MiG-15 UTI (CS-102), československé letectvo, 30. stíhací bombardovací (9580208371375)
MiG-17 Sedmnáctka / The Seventeen - Miroslav Irra
2.vydání velmi úspěšné knihy autora Miroslava Irry. Miroslav Irra ve svých dílech detailně popsal anabázi MiGů v československém letectvu Od MiG-15 až po MiG-23. Přepadový stíhací letoun MiG-17 byl zařazen do výzbroje čs. letectva v roce 1955 a sloužil až do roku 1970. Kniha popisuje jeho místo ve výstavbě letectva. Výcvik pilotů včetně výcviku v SSSR. Navazuje popis služby letounů, katastrofy i incidenty. Technický popis letounů včetně výzbroje je doplněn soupisem dodaných strojů všech verzí. Publikace je doplněna výkresem v měřítku
Objev podobné jako MiG-17 Sedmnáctka / The Seventeen - Miroslav Irra
Easy Model - Mikojan-Gurevič MiG-15 bis SB (CS-103), československé letectvo, 30. stíhací bombardova (9580208371320)
Model letadla - plastový, měřítko 1 : 72, vojenské letadlo, realistické provedení, z moderního období, vhodné na hraní, vystavení a sběratelství, délka 14 cm, vhodný od 14 let Lámete si hlavu s výběrem modelu pro sebe či vaše dítě? V tom případě by se vám mohlo zalíbit realistické ztvárnění modelu letadla EasyModel v měřítku 1:72. Skládání je opravdu mravenčí práce a zkouška trpělivosti, výsledek však vždy stojí za to. Vojenský model letadla charakterizuje kvalitní a přesné zpracování všech částí, takže se můžete spolehnout na důmyslný systém jejich spojování. K jeho zhotovení byl použit kvalitní materiál, jakým je plast. Nabízený produkt se doporučuje dětem od 14 let. Moderní model letadla EasyModel obsahuje rovněž podrobný montážní plán a pokyny krok za krokem, a tak modelování půjde hezky od ruky. Jeho zemí původu je Česko. Jeho celková délka po složení je 14 cm. Zboží je dodáváno s bateriemi. Zásadní přednosti modelu letadla Easy Model - Mikojan-Gurevič...
Objev podobné jako Easy Model - Mikojan-Gurevič MiG-15 bis SB (CS-103), československé letectvo, 30. stíhací bombardova (9580208371320)
Zlín C-6/106 v československém letectvu - Miroslav Irra
Německý elementární cvičný letounu Bücker Bü 181 „Bestmann“, vyráběný u nás za války pro Luftwaffe a po válce pro naše vojenské letectvo pod označením Zlín C-6/106, je další z legend období poválečné výstavby čs. vojenského letectva. Základům leteckého řemesla se na něm do počátku padesátých let vyučilo v Leteckém učilišti přes tisíc mladých pilotů, v letech 1949-1950 posloužil také v elementárním výcviku poloviny posledního nástupního ročníku LVA. Kromě toho byl provozován i u ostatních složek čs. letectva, kde byl využíván k přezkušování pilotů, výcviku v létání podle přístrojů, nácviku akrobacie, kurýrním letům apod. Jeho kariéra ve vojenském letectvu sice trvala přibližně stejně jako v případě jeho firemního kolegy Bü 131, ale i přesto se oba tyto typy staly neodmyslitelnými legendami naší letecké historie. Ti, kdož na nich začínali kariéru vojenského pilota, vzpomínají dodnes. Neméně významným je tento typ také pro naše sportovní letectví, nemalá část zdejší poválečné produkce byla dodána přímo aeroklubům, kde sloužil stejně poctivě jako u vojenského letectva. Jistě si proto zaslouží vzpomínku leteckých fandů v edici Aero stejně jako před nedávnem jeho přechůdce, Aero C-4/104.
Objev podobné jako Zlín C-6/106 v československém letectvu - Miroslav Irra
Spitfajr - Supermarine Spitfire L.F.Mk. IXE v československém letectvu - Miroslav Irra
Supermarine Spitfire, to je ve světě vojenského letectví skutečná legenda, která významným dílem přispěla ve II. světové válce k vítězství Spojenců nad Německem. Letoun se postupně dostal do výzbroje tří československých stíhacích perutí. Po skončení války, 13. srpna 1945 v 17 hodin přistál čs. stíhací wing s 54 Spitfiry L.F. Mk.IXE v Praze na letišti Ruzyně. Jejich počet byl do roku 1946 navýšen na celkem 76 kusů. Kniha popisuje podrobně přesun do ČSR a službu v našem letectvu do roku 1948, kdy byly vyřazeny z výzbroje a prodány.
Objev podobné jako Spitfajr - Supermarine Spitfire L.F.Mk. IXE v československém letectvu - Miroslav Irra
Albatros L-39 - 4.díl - Miroslav Irra
S rozmachem exportu L-39 vyvstal zejména se strany zákazníků ze zemí třetího světa požadavek na verzi se zvýšenou únosností výzbroje, která by lépe vyhovovala požadavkům na větší rozsah plnění úkolů střeleckého výcviku a také by mohla být použita jako lehký bojový letoun. Tomu se výrobce pochopitelně snažil vyhovět a výsledkem této snahy byl v první etapě L-39ZO, následován poté L-39ZA. Obě verze dostaly nové zesílené křídlo se čtyřmi závěsnými body s výrazně zvýšenou nosností oproti L-39C, L-39ZA byl navíc vyzbrojen leteckým kanonem sovětské konstrukce GŠ-23. Závěrečný díl popisuje výzbroj jednotlivých verzí, dále je doplněn vzpomínkami pilotů na tento letoun.
Objev podobné jako Albatros L-39 - 4.díl - Miroslav Irra
Dakota a Líčko - Douglas C-47 a Lisunov Li-2 - 1. díl - Miroslav Irra
Název Dakota je sice původně označením severoamerického indiánského kmene, v současnosti spíše pojmem zeměpisným, označujícím jeden ze států USA, ale milovníci letectví si jej spíše ztotožní s letounem Douglas DC-3, nespornou legendou v oblasti letecké civilní ale zejména vojenské dopravy. Dakotou se však stal až v průběhu své vojenské služby jaksi dodatečně a vlastně v naprostém rozporu s původním typovým označením. Naše publikace se věnuje historii služby tohoto stroje spolu s jeho sovětskou licenční verzí Lisunov Li-2 v našem letectvu.
Objev podobné jako Dakota a Líčko - Douglas C-47 a Lisunov Li-2 - 1. díl - Miroslav Irra
AERO 95 Siebel Si-204/Aero C-3, 3. část - Miroslav Irra
2. vydání již delší dobu vyprodané a velmi úspěšné publikace tentokrát v edici Aero. Publikace vyjde v celkem třech číslech Aera a to v čísle 92, 93 a 94."Síbl", neboli trofejní letoun německého původu Siebel Si 204 a jeho čs. bezlicenční kopie Aero C-3 patří bezesporu mezi legendární letouny poválečné éry čs. letectva. Z hlediska počtů patřil mezi těch několik nejpočetnějších a nejvíce rozšířených typů, a tedy jeho role byla neméně významná ve srovnání s ostatními původně německými typy, „mezky“, „arady“ a „bikry“. Navíc jeho využití zahrnovalo poměrně širokou škálu různých úkolů jak v letecké dopravě, tak ve výcviku, leteckém snímkování a fotogrammetrii i nakonec od konce r. 1951 v procesu výstavby celé bombardovací divize. V tomto případě byla sice jeho role z hlediska bojové hodnoty spíše symbolická, ale i tak díky jemu mohl být personál divize během několika let připraven natolik, že byl schopen v r. 1955 zahájit přechod na reaktivní bombardovací letouny Iljušin Il-28.V Aeru č. 95 vychází jako reedice poslední, třetí část publikace „Síbl“ Siebel Si 204/Aero C-3 v československém letectvu
Objev podobné jako AERO 95 Siebel Si-204/Aero C-3, 3. část - Miroslav Irra
AERO 92 Siebel Si-204/Aero C-3, 1. část - Miroslav Irra
"Síbl", neboli trofejní letoun německého původu Siebel Si 204 a jeho čs. bezlicenční kopie Aero C-3 patří bezesporu mezi legendární letouny poválečné éry čs. letectva. Z hlediska počtů patřil mezi těch několik nejpočetnějších a nejvíce rozšířených typů, a tedy jeho role byla neméně významná ve srovnání s ostatními původně německými typy, „mezky“, „arady“ a „bikry“. Navíc jeho využití zahrnovalo poměrně širokou škálu různých úkolů jak v letecké dopravě, tak ve výcviku, leteckém snímkování a fotogrammetrii i nakonec od konce r. 1951 v procesu výstavby celé bombardovací divize. V tomto případě byla sice jeho role z hlediska bojové hodnoty spíše symbolická, ale i tak díky jemu mohl být personál divize během několika let připraven natolik, že byl schopen v r. 1955 zahájit přechod na reaktivní bombardovací letouny Iljušin Il-28.
Objev podobné jako AERO 92 Siebel Si-204/Aero C-3, 1. část - Miroslav Irra
AERO 64 Messerschmitt Bf 109E 2.díl - Miroslav Šnajdr
Messerschmitt Bf 109E-1, Messerschmitt Bf 109E-3 a Messerschmitt Bf 109E-4. Druhý díl navazuje na díl první vydaný v AERU č. 60. V tomto díle je popsána činnost Bf 109E v letech 1939-1940 nad západní frontou.
Objev podobné jako AERO 64 Messerschmitt Bf 109E 2.díl - Miroslav Šnajdr
Výzbroj ČS. vojenského letectva 2. díl (978-80-206-1679-1)
Kniha - 368 stran, česky, pevná bez přebalu lesklá
Objev podobné jako Výzbroj ČS. vojenského letectva 2. díl (978-80-206-1679-1)
Iljušin Il-10/Avia B-33 - 1.díl - Miroslav Irra, Milan Hanák
Kniha popisuje licenční výrobu sovětského bitevního letadla v Československu, službu v československém letectvu a export do států východního bloku. Text česky/anglicky.
Objev podobné jako Iljušin Il-10/Avia B-33 - 1.díl - Miroslav Irra, Milan Hanák
Body MiG-15 (Velikost: 86)
Objev podobné jako Body MiG-15 (Velikost: 86)
Easy Model - Mikojan-Gurevič MiG-15 UTI, čínské letectvo, 1/72 (9580208371382)
Model letadla - plastový, měřítko 1 : 72, vojenské letadlo, realistické provedení, z moderního období, vhodné na hraní, vystavení a sběratelství, vhodný od 14 let Rádi byste sobě nebo svému dítku pořídili nový model? V tom případě by se vám mohlo zalíbit realistické ztvárnění modelu letadla EasyModel v měřítku 1:72. Modelování je totiž krásným retro koníčkem, který se opět vrací do módy a našel si celou řadu příznivců. Vojenský model letadla disponuje promyšleným zpracováním všech kousků, které mezi sebe výborně zapadají. Jeho výrobním materiálem je plast. Výrobek je vhodný pro děti od 14 let. Moderní model letadla EasyModel nebude problém vůbec složit dohromady díky vyčerpávajícímu montážnímu plánu a pokynům pro začátečníky i zkušené modeláře. Jeho zemí původu je Čína. Produkt je dodáván s bateriemi. Hlavní vlastnosti modelu letadla Easy Model - Mikojan-Gurevič MiG-15 UTI, čínské letectvo, 1/72 Vojenský model letadla EasyModel v měřítku 1:72 potěší modeláře...
Objev podobné jako Easy Model - Mikojan-Gurevič MiG-15 UTI, čínské letectvo, 1/72 (9580208371382)
AERO 115 První, stíhací, Zvolenský 1971-1980, 4.dí - Miroslav Irra, Aaron Skonnard
V jakém duchu se bude odvíjet další rok, napověděl tajný rozkaz velitele pluku ze 3.1.1971: „Novému leninskému vedení strany se podařilo vyvést KSČ a celou společnost z hluboké politické krize. Pravicové a protisocialistické síly utrpěly drtivou porážku na všech úsecích společenského života. … Významným úspěchem je, že se obnovil správný internacionální vztah k SSSR a ostatním socialistickým zemím. …Ideově výchovná práce musí udržet všechny příslušníky našich útvarů v trvalé politické bdělosti a bojové pohotovosti. Nesmíme dopustit, aby narušitelé našeho vzdušného prostoru nebyli tvrdě potrestáni.“ A jak uvidíme dále, na krajně tvrdé tresty skutečně došlo. Úkol pluku v oblasti bojové pohotovosti byl stanoven takto: hotovostními silami měl být boj s nepřítelem zahájen ze stálých letišť, postavení a stanovišť ihned, hlavními silami pluku do 60 minut, částí sil do 75 minut a zbytkem do 90 minut, to vše od vydání příslušného rozkazu. Tyto normy byly v platnosti až do konce roku 1989. Tento díl popisuje činnost pluku do roku 1980 a úvodní slova jasně naznačují, že zejména v první polovině let sedmdesátých se na životě pluku podepsala normalizace. Nicméně hlavním tématem je činnost, výcvik a výzbroj 1. stíhacího leteckého pluku od roku 1971 do roku 1980.
Objev podobné jako AERO 115 První, stíhací, Zvolenský 1971-1980, 4.dí - Miroslav Irra, Aaron Skonnard
AEROspeciál 13 - Letouny MiG OKB Arťoma Mikojana 2. část - Nikolay Yakubovich
Publikace navazuje na AEROspeciál č. 11, který dokumentuje ve fotografii MiGy od MiG-1 po MiG-19. Navazující 2. část zachycuje další konstrukce od MiG-21 až po MiG-31K, dále letounové střely této konstrukční kanceláře a cvičný MiG-AT. S MiGy je spojena i historie našeho letectva po 2. světové válce a MiGy-29 ještě v současnosti dosluhují například na Slovensku nebo v Polsku. V tragickém konfliktu na Ukrajině MiGy slouží na obou bojujících stranách - útočícího Ruska a bránící se Ukrajiny.
Objev podobné jako AEROspeciál 13 - Letouny MiG OKB Arťoma Mikojana 2. část - Nikolay Yakubovich
AERO 98 Messerschmitt Bf 109E 3.díl - Miroslav Šnajdr
Od července 1940 Messerschmitty Bf 109E německé Luftwaffe zasahovaly do tvrdých bojů nad britskými ostrovy. Poslední výspa svobodné Evropy v letních a podzimních měsících roku 1940 vzdorovala do té doby bezprecedentní letecké ofenzivě ze strany Luftwaffe, v které opět hrály „Emily“ velmi významnou úlohu. Britové (a nešlo pouze o stíhací piloty RAF, nýbrž o celou společnost) nápor dokázali ustát a známá letecká bitva o Británii skončila jejich vítězstvím. Jednalo se o nejdelší a nejintenzivnější tažení, kterého se Bf 109E prozatím zúčastnily. Boje nad britskými ostrovy naplno prověřily kvality typu, a to za nových podmínek strategické letecké války, pro které nebyla „stodevítka“ koncipována. Stejně tak prošli zatěžkávací zkouškou piloti Messerschmittů, kteří se mimochodem ve většině případů (jak vzpomínali veteráni) zpětně rozhodně poraženi necítili – a v rozporu s výsledkem střetnutí až do závěru svých životů (ještě desítky let po skončení bojů) přinášeli argumenty, že na body vlastně zvítězili. Test odolnosti čekal také na německý letecký průmysl. Výrobci Bf 109, kteří nyní ztratili výhodu včasného náběhu produkce, při pokračující výrobě čelili naplno pracujícímu britskému leteckému průmyslu, jehož kapitáni dříve než Němci rozpoznali, že jde o vše.
Objev podobné jako AERO 98 Messerschmitt Bf 109E 3.díl - Miroslav Šnajdr
AERO 114 Messerschmitt Bf 109E 6.díl - Miroslav Šnajdr
S tím jak na podzim 1940 odezněla letecká bitva o Británii, skončila rovněž jedna z nejdůležitějších kapitol v mimořádně bohaté historii Messerschmittu Bf 109E. Na „Emily“, nyní zastoupené především variantou Bf 109E-7, ovšem ve výzbroji Luftwaffe čekala ještě dlouhá kariéra. Na začátku roku 1941 se jejich operační činnost rozšířila ze západní a severní Evropy dále na jih. Ačkoliv Středomoří a severní Afrika představovaly z pohledu německého velení, nyní se již připravujícího k útoku na Stalinův Sovětský svaz, vedlejší operační oblast, Bf 109E zde do střetnutí zasáhly s mimořádnými úspěchy.V této části série si přiblížíme nasazení německých stíhačů do bojů nad Maltou a nad severní Afrikou během Rommelova pokusu o ovládnutí obleženého přístavu Tobrúk na jaře roku 1941. O výsledku vzdušných bojů druhé světové války se ovšem nerozhodovalo pouze v kabinách stíhaček, nýbrž také v továrnách leteckého průmyslu. Proto zde shrneme produkci Messerschmittů Bf 109E během roku 1940 a porovnáme ji s výrobou stíhaček ve Spojeném království.
Objev podobné jako AERO 114 Messerschmitt Bf 109E 6.díl - Miroslav Šnajdr
AERO 107 Messerschmitt Bf 109E 5.díl - Miroslav Šnajdr
Němečtí stíhači za sebou měli na sklonku srpna 1940 již několik týdnů trvající ofenzivní kampaň proti Británii, zahrnující Kanalkampf a zejména tzv. „zostřenou leteckou válku proti Anglii“ (verchäferte Luftkrieg gegen England). Tato fáze začala Adlertagem (Dnem orla) 13. 8. a na piloty Jagdwaffe kladla velké nároky, byť vytížení pilotů v jednotlivých dnech významně kolísalo. Jak uvedl Ulrich Steinhilper (během letecké bitvy působil v hodnosti Oblt. u 3./JG 52, do zajetí padl 27. října 1940): „Ačkoliv většina z nás navenek stále nevykazovala žádné velké známky nervozity, koncem srpna byly hádky stále častější, nálada se měnila rychleji... Začalo se projevovat napětí z nepřerušovaného operačního létání.“ Vzdušné bojiště nad britskými ostrovy předkládalo před německé stíhače řadu novinek. Jednu z nich představovala skutečnost, že se protivníkovy vzdušné síly nezhroutily hned po několika koncentrovaných úderech v úvodních dnech bojů. Luftwaffe měla prozatím zkušenosti s krátkodobými intenzivními kampaněmi, prokládanými obdobími pro rekonvalescenci a doplnění výzbroje. Letecká válka nad Británií se však nepříjemně protahovala a dlouho nebyly patrné žádné podstatnější výsledky. Intenzivní nasazení doléhalo také na piloty Fighter Command, které v tomto období posiloval stále větší počet polských a československých stíhačů. Britové považují za nejobtížnější, doslova kritické období letecké bitvy právě konec srpna a začátek září. Vzdušné boje těchto dnů spadaly podle britského členění do třetí etapy Battle of Britain (vypukla 24. srpna a trvala do 6. září).
Objev podobné jako AERO 107 Messerschmitt Bf 109E 5.díl - Miroslav Šnajdr
Su-7 v československém letectvu v letech 1964-1990 1.a 2.díl - Jan Dúbravčík
Stíhací a bombardovací letoun Su-7 létal na našem nebi 26 let. Zasvěcený popis letounu z pera jeho pilota Jana Dúbravčíka se věnuje vývoji a výrobě letounu Su-7 v Sovětském svazu v letech 1953 až 1972. Na to navazují dodávky letounů do československého vojenského letectva a přeškolování pilotů a techniků u Výcvikové letky 28. a 20. sbolp v letech 1963 až 1966. Operační použití letounu Su-7 v čs. vojenském letectvu v letech 1964 až 1990. Inženýrsko-letecké zabezpečení letounů Su-7. Létání na Su-7 (vzlet a přistání, navigační lety, technika pilotáže, lety na střelnici, příprava k použití jako atomový bombardér, létání v noci a za ztížených povětrnostních podmínek). Akrobatická skupina „Smažilovci“ a jednotliví akrobaté na Su-7. Letecké katastrofy a havárie na Su-7. Technický popis letounu Su-7. Seznam všech letounů Su-7 v čs. letectvu a jejich historie.
Objev podobné jako Su-7 v československém letectvu v letech 1964-1990 1.a 2.díl - Jan Dúbravčík
Focke-Achgelis Fa 223 - Miroslav Irra
Tento létající aparát je bezesporu možné přiřadit mezi poválečné „unikáty“ provozované čs. vojenským letectvem. Je sice dostatečně známo, že v ČSR létaly po válce dva exempláře tohoto dvourotorového vrtulníku, takže striktně vzato nešlo doslova o unikát, nicméně vojenské letectvo provozovalo do konce roku 1950 jen jediný.Snad každý jen trochu zasvěcený fanda historie vojenského letectví jistě dobře ví, že Fa 223 byl vrtulník vzniklý v době války u německé firmy Focke-Achgelis. Dne 14.10.1923 založili v Brémách pánové Heinrich Focke, Georg Wulf a Werner Neumann společnost Bremer Flugzeugbau AG, krátce po vzniku přejmenovanou na Focke-Wulf Flugzeugbau AG. Ve 30. letech se firma postupně přeorientovala na výhradně vojenský program, z něhož největší proslulosti dosáhl stíhací Fw 190, námořní průzkumný Fw 200 a průzkumný Fw 189. Během války se firma stala jedním z nejvýznamnějších německých leteckých výrobců, v r. 1944 u ní pracovalo na 30 000 osob. Po válce existovala do r. 1964, kdy se sloučila s Weser Flugzeugbau Gmbh do firmy Vereinigte Flugtechnische Werke a po dalších fůzích se zařadila mezi předchůdce nynějšího Airbusu. Publikace se věnuje vývoji Fa 223 a jeho zkouškám v poválečném Československu.
Objev podobné jako Focke-Achgelis Fa 223 - Miroslav Irra
Podívejte se také
- RC proudový letoun SU-35 FX820 (ikonka_KX6677)
- SUCHOJ Su-7 v československém vojenském letectvu ve fotografii: Verze Su-7BM, Su-7BKL a Su-7U (978-80-7573-015-2)
- Stagg CS-HM14 (CS-HM14)
- JVC CS J520X (CS J520X)
- JVC CS J620X (CS J620X)
- JVC CS J620 (CS J620)
- CATIGA CS-179 (CS-179)
- JVC CS J420X (CS J420X)
- JVC CS DR420 (CS DR420)
- CATIGA CS-203 (CS-203)
- ATEN CS-1734 (CS-1734)
- ATEN CS-84A (CS-84AC)
- ATEN CS-1732 (CS-1732)
- ATEN CS-1762A (CS-1762A)
- ATEN CS-1764A (CS-1764A)
- CASIO CS 68PBK (CS 68PBK)
- calvin klein spodni dil plavek cervena
- calvin klein vrchni dil plavek ruzova
- aulos 211a 3 dil tenor fletna
- calvin klein spodni dil plavek bila
- 15 x 23 cm auto reproduktory Auna CS- LED69, 1000 W
- Playmobil 70832 Air Stuntshow Tryskový letoun "Orel" (4008789708328)