Kde se rozmanitost setkává s hodnotou - Katalo.cz

Spitfajr - Supermarine Spitfire L.F.Mk. IXE v československém letectvu - Miroslav Irra

Supermarine Spitfire, to je ve světě vojenského letectví skutečná legenda, která významným dílem přispěla ve II. světové válce k vítězství Spojenců nad Německem. Letoun se postupně dostal do výzbroje tří československých stíhacích perutí. Po skončení války, 13. srpna 1945 v 17 hodin přistál čs. stíhací wing s 54 Spitfiry L.F. Mk.IXE v Praze na letišti Ruzyně. Jejich počet byl do roku 1946 navýšen na celkem 76 kusů. Kniha popisuje podrobně přesun do ČSR a službu v našem letectvu do roku 1948, kdy byly vyřazeny z výzbroje a prodány.

Podívejte se také Cobi 5725 Supermarine Spitfire Mk. VB (5902251057251)

cena 715.0 Kč
Detail

Letouny Junkers v československém letectvu - Miroslav Irra

Po skončení války se množství letounů Junkers v různém stadiu devastace nacházelo roztroušeno po celé Evropě, včetně území obnovené Československé republiky. Využití části tohoto technického potenciálu se tedy přímo nabízelo, a v rámci výstavby poválečného čs. letectva se tak i stalo. Podívejme se tedy na osudy Junkersů ve službách našeho letectva po 2. světové válce.

Podívejte se také MANFROTTO MK 290LTA3-V (MK290LTA3-V)

cena 90.0 Kč
Detail

AERO 80 Letouny Heinkel v československém letectvu - Miroslav Irra

Čs. letectvo po válce evidovalo tři produkty firmy Heinkel – He 72, He 111 a He 219, v případě He 111 a He 219 v počtu pouze několika kusů, počet He 72 přesáhl desítku. Všechny naše He 72 byly v majetku čs. vojenské správy, avšak byly zapůjčeny aeroklubům. Aerokluby je používaly především ke vlekání větroňů a v této roli si vysloužily uznání i značnou popularitu. O letouny He 111 neměla čs. vojenská správa v prvních poválečných letech zájem. Iniciativa k jejich využití však vzešla od VLÚ Letňany. Tato instituce se po válce zabývala řešením desítek výzkumných, zkušebních a výrobních úkolů, mezi nimiž byly zkoušky „raketového dálkově řízeného leteckého torpéda“, tedy řízené letounové střely Henschel Hs 293A, zkouškami trofejních proudových motorů BMW 003 a Jumo 004, zkouškami bombardovací výstroje a zkušebním bombardováním, mj. též zkouškami řízené pumy PC 1400Fx Fritz X. K tomu bylo nutno mít vhodný letoun. Dva stroje byly získány z Bulharska, třetí stroj pocházející z válečné kořisti byl až ve dnech 26.-28.4.1950 převzat vojenskou správou po revizi v závodě Rudý Letov. Dva letouny byly v LVÚ využívány v letech 1948-49 k různým zkouškám, jeden byl upraven pro letové zkoušky proudových motorů Jumo 004 a BMW 003. V r. 1950 byl jeden (možná dva?) He 111 upraven pro letecké snímkování a předán Fotoletecké skupině, kde dolétal v r. 1957. Prokazatelně dva stroje byly v letech 1952 – 1953 používány k vlekání vlečných terčů pro střelby stíhacích S-102. Oba byly zrušeny během let 1953-1954. Zájem o He 219 projevilo MNO až v r. 1948, kdy oznámilo továrně Rudý Letov zámysl objednat opravu dvou kusů z materiálu nacházejícího se v Chebu. Rudý Letov zahájil kompletaci dvou letounů, první byl byl zalétnut 25.2.1950, na druhém letounu, který měl být přizpůsoben pro montáž proudového motoru, se v té době stále pracovalo. Snahy o jejich využití byly vcelku bezvýsledné, oba byly zrušeny asi někdy na počátku roku 1953.

Podívejte se také Panoramatické puzzle Spitfire 1000 dílků (628136609524)

cena 127.0 Kč
Detail

Zlín C-6/106 v československém letectvu - Miroslav Irra

Německý elementární cvičný letounu Bücker Bü 181 „Bestmann“, vyráběný u nás za války pro Luftwaffe a po válce pro naše vojenské letectvo pod označením Zlín C-6/106, je další z legend období poválečné výstavby čs. vojenského letectva. Základům leteckého řemesla se na něm do počátku padesátých let vyučilo v Leteckém učilišti přes tisíc mladých pilotů, v letech 1949-1950 posloužil také v elementárním výcviku poloviny posledního nástupního ročníku LVA. Kromě toho byl provozován i u ostatních složek čs. letectva, kde byl využíván k přezkušování pilotů, výcviku v létání podle přístrojů, nácviku akrobacie, kurýrním letům apod. Jeho kariéra ve vojenském letectvu sice trvala přibližně stejně jako v případě jeho firemního kolegy Bü 131, ale i přesto se oba tyto typy staly neodmyslitelnými legendami naší letecké historie. Ti, kdož na nich začínali kariéru vojenského pilota, vzpomínají dodnes. Neméně významným je tento typ také pro naše sportovní letectví, nemalá část zdejší poválečné produkce byla dodána přímo aeroklubům, kde sloužil stejně poctivě jako u vojenského letectva. Jistě si proto zaslouží vzpomínku leteckých fandů v edici Aero stejně jako před nedávnem jeho přechůdce, Aero C-4/104.

Objev podobné jako Zlín C-6/106 v československém letectvu - Miroslav Irra

cena 127.0 Kč
Detail

Aero C-4/104 v československém letectvu - Miroslav Irra

Československá bezlicenční kopie německého elementárního cvičného letounu Bücker Bü 131 „Jungman“, vyráběná po označením Aero C-4/104 a známá u nás pod přezdívkou „Bikr“, je jednou z legend období poválečné výstavby čs. vojenského letectva. Základům leteckého řemesla se na něm do léta 1951 vyučilo v LVA min. 300 pilotů – budoucích důstojníků, z nichž většina posílila kádr velitelského sboru čs. letectva v době jeho masivní výstavby v letech 1951-1953. Dlužno ovšem poznamenat, že mnozí byli po únoru 1948 shledáni politicky nevyhovujícími a vystaveni perzekucím od vyhození z armády po věznění po vykonstruovaných soudních procesech. Kromě toho sloužil u LU ve výcviku pilotů – podůstojníků, u cvičných letek a leteckých pluků, kde byl využíván k přezkušování pilotů, výcviku v létání podle přístrojů, nácviku akrobacie, kurýrním letům apod. Jeho kariéra ve vojenském letectvu sice trvala jen přibližně osm let, ale ti, kdož na něm začínali kariéru vojenského pilota, vzpomínají dodnes. I poté ještě poskytl mnoho krásných zážitků sportovním pilotů Svazarmu, kam byly po r. 1950 zbylé letouny předávány. Mnozí ještě dnes vzpomínají na polétání s „Bikrem“, na vítr šlehající do tváře jako ve slavných stíhačkách I. světové války. Mnozí další také dodnes litují, že si s ním již nestihli zalétat. Vzpomeňme proto službu „Bikra“, tohoto dvojplošného reliktu „zlaté éry letectví“ v čs. vojenském letectvu, i my.

Objev podobné jako Aero C-4/104 v československém letectvu - Miroslav Irra

cena 127.0 Kč
Detail

AERO 2/110 Avia S/CS-92 Me 262 v Československém letectvu - Miroslav Irra

Avii S/CS-92 Me 262 v československém letectvu autora M.Irry. Publikace popisuje zkoušky, výrobu a nasazení německého proudového stíhače Messerschmitt Me 262 v československém letectvu po roce 1945. Publikace je doplněna unikátními dobovými fotografiemi, barevnými fotografiemi dochované Avie S-92, vzpomínkami letců, kteří na S-92 létali. Nechybí barevné bokorysy obou verzí.

Objev podobné jako AERO 2/110 Avia S/CS-92 Me 262 v Československém letectvu - Miroslav Irra

cena 133.0 Kč
Detail

MiG-19 v Československém vojenském letectvu - Miroslav Irra

Kniha MiG-19 V ČESKOSLOVENSKÉM VOJENSKÉM LETECTVU - 2. vyd. Proudový stíhací letoun sovětské konstrukční kanceláře Mikojan-Gurjevič, MiG-19, je bezesporu významnou veličinou v historii československého a českého letectva, i přesto, že počtem dodaných strojů zaujímá mezi proudovými stíhacími letouny čs. letectva až třetí příčku, za bezkonkurenčně nejpočetnější „patnáctkou“ a druhou v pořadí „jednadvacítkou“. Jeho význam spočívá především ve skutečnosti, že jeho zavedením do služby bývalé Československo vkročilo do pomyslného klubu států, jejichž vojenské letectvo vlastní a provozuje nadzvukové proudové letouny. MiG-19 byl u našich pilotů velmi oblíbený mj. pro jeho vynikající stoupavost i když v porovnání s jeho následovníkem MiG-21 byla jeho služba kratší, jistě stojí za připomenutí.

Objev podobné jako MiG-19 v Československém vojenském letectvu - Miroslav Irra

cena 715.0 Kč
Detail

Avia/Letov C-2 v československém vojenském letectvu - Miroslav Irra

První desetiletí poválečné výstavby čs. letectva je neodmyslitelně spjato (samozřejmě kromě dalších typů letadel) s pokračovacím cvičným letounem, původně produktem německé firmy Arado Flugzeugwerke GmbH, zabývající se výrobou letadel, v kterémžto oboru se stala pojmem zejména v období II. světové války. Její letoun Arado Ar 96, který pod čs. označením C-2 nesl v období let 1945-1951 veškerou tíhu pokračovacího leteckého výcviku v Letecké vojenské akademii a Leteckém učilišti a poté ještě do poloviny padesátých let v Leteckém učilišti, byl skutečným fenoménem té doby v našem letectvu, obecně známým pod názvem „Arado“. Kromě hlavního poslání v leteckých školách sloužil k výcvikovým úkolům i u bojových útvarů čs. letectva a v některých případech, v přechodných obdobích nedostatku bojových letounů, je dokonce ve výcviku i nahrazoval. K tomuto možno říci dominantnímu postavení v daném oboru byl letoun C-2 přímo předurčen průběhem jeho válečné výroby v protektorátním leteckém průmyslu u pražských firem Avia a Letov, z jejichž bran vyšlo do konce války 2 375 strojů pro potřeby výcvikových útvarů Luftwaffe. Část z nich se v okamžiku konce války nacházela na našich letištích převážně v různém stadiu devastace způsobeným jednak ustupujícími německými jednotkami, jednak různými revolučními nadšenci. I přesto se některé z těchto letounů, spolu s prvními kusy z výroby obnovené již v létě 1945, staly prvními cvičnými pokračovacími letouny obnoveného letectva osvobozené republiky. Návazný rozběh poválečné výroby v čs. leteckém průmyslu umožnil výcvik několika tisíc nových pilotů, kteří byli po roce 1950 účastni masové výstavby proudového letectva. Ti z nich, kteří jsou do dnešních dnů mezi námi, se i po více jak půlstoletí neubrání při vyslovení jména „Arado“ nostalgické vzpomínce. Vzpomeňme tedy spolu s nimi i my, kteří jsme o „Aradu“ mohli v pozdějších letech jen číst v letecké literatuře. Lze jen litovat, že z tolika letounů, které kdysi brázdily nebe nad malou, ale naší republikou, se do současnosti nedochoval ani jediný.

Objev podobné jako Avia/Letov C-2 v československém vojenském letectvu - Miroslav Irra

cena 715.0 Kč
Detail

„Čtrnáctka” Iljušin Il-14/Avia Av-14 v československém vojenském letectvu - Miroslav Irra

Ve druhé polovině 50. let nastoupil v ČSR nový typ sovětské konstrukce, Iljušinův Il-14, ve své době nesporně stroj světové úrovně, který v našich podmínkách dodnes drží primát největšího u nás vyráběného letounu. Tato licenční výroba probíhala v pražské továrně Avia v letech 1955 až 1960 a dala vzniknout 203 letounům pro tuzemské provozovatele. Publikace podrobně popisuje službu v československém vojenském letectvu.

Objev podobné jako „Čtrnáctka” Iljušin Il-14/Avia Av-14 v československém vojenském letectvu - Miroslav Irra

cena 715.0 Kč
Detail

MiG-21F-13 v československém vojenském letectvu 4. díl - Miroslav Irra

Závěrečný 4.díl, publikace navazuje na AERO č.38,39 a 41 MiG-21F-13 1. - 3.díl. Tento díl se věnuje nasazení této verze letounu MiG-21 u jednotlivých pluků a pilotům létajícím na tomto stroji. Dále dokumentuje katastrofy a nehody stroje v našem letectvu. Číslo má větší rozsah - 52stran.

Objev podobné jako MiG-21F-13 v československém vojenském letectvu 4. díl - Miroslav Irra

cena 127.0 Kč
Detail

MiG-21F-13 v československém vojenském letectvu - 3. díl - Miroslav Irra

AERO č.41 MiG-21F-13 v československém vojenském letectvu 3.díl Miroslav Irra Publikace navazuje na AERO č.38 a č.39 MiG-21F-13 1. a 2.díl. První verzí tohoto letounu, která byla zavedena do služby v československém letectvu, byla právě verze MiG-21F-13, jejiž nástup byl významným mezníkem v historii našeho letectva, neboť právě tento letoun umožnil našim pilotům překonat bariéru dvojnásobné rychlosti zvuku. Publikace se věnuje výzbroji našich MiGů a dokumentuje vyrobené licenční stroje.

Objev podobné jako MiG-21F-13 v československém vojenském letectvu - 3. díl - Miroslav Irra

cena 101.0 Kč
Detail

MiG-21F-13 v československém vojenském letectvu 2.díl - Miroslav Irra

Publikace navazuje na AERO č.38 MiG-21F-13 1.díl. První verzí tohoto letounu, která byla zavedena do služby v československém letectvu, byla právě verze MiG-21F-13, jejiž nástup byl významným mezníkem v historii našeho letectva, neboť právě tento letoun umožnil našim pilotům překonat bariéru dvojnásobné rychlosti zvuku. Publikace se věnuje výrobě a službě tohoto letounu v Československu.

Objev podobné jako MiG-21F-13 v československém vojenském letectvu 2.díl - Miroslav Irra

cena 90.0 Kč
Detail

AERO 41 MiG-21F-13 v československém vojenském letectvu 3. díl - Miroslav Irra

Publikace navazuje na AERO č.38 a č.39 MiG-21F-13 1. a 2.díl. První verzí tohoto letounu, která byla zavedena do služby v československém letectvu, byla právě verze MiG-21F-13, jejiž nástup byl významným mezníkem v historii našeho letectva, neboť právě tento letoun umožnil našim pilotům překonat bariéru dvojnásobné rychlosti zvuku. Publikace se věnuje výzbroji našich MiGů a dokumentuje vyrobené licenční stroje.

Objev podobné jako AERO 41 MiG-21F-13 v československém vojenském letectvu 3. díl - Miroslav Irra

cena 163.0 Kč
Detail

ČÁP Fieseler Fi 156 /C-5 /K-65 v československém vojenském letectvu - 1.díl - Miroslav Irra

Jedním z výrazných typů, převzatých z výzbroje poražené Luftwaffe, byl víceúčelový letoun Fieseler Fi 156 německé firmy Gerhard Fieseler Werke GmbH se sídlem v Kasselu, jehož výroba byla od r. 1943 zavedena v tehdejší Továrně na letadla Beneš – Mráz v Chocni a jehož výroba pokračovala i po obnovení Československé republiky pod označením K-65 Čáp. Publikace ve dvou dílech popisuje službu v našem letectvu.

Objev podobné jako ČÁP Fieseler Fi 156 /C-5 /K-65 v československém vojenském letectvu - 1.díl - Miroslav Irra

cena 90.0 Kč
Detail

„ČÁP“ Fieseler Fi 156 /C-5 /K-65 v československém vojenském letectvu - 2.díl - Miroslav Irra

Do roku 1951 vkročilo čs. letectvo pod dojmem války v Koreji a očekávání možného válečného konfliktu i v Evropě. Tento rok byl ve znamení zahájení přechodu na reaktivní leteckou techniku, konkrétně sovětské letouny MiG-15 (u nás S-102). Tím je dán rámec pro uplatnění K-65 v roli kurýrního letounu u velitelských rojů divizí a pluků. Publikace navazuje na 1. díl, který vyšel v AERU č. 22. Text je doplněn tabulkami, množstvím dobových fotografií a bar. bokorysy.

Objev podobné jako „ČÁP“ Fieseler Fi 156 /C-5 /K-65 v československém vojenském letectvu - 2.díl - Miroslav Irra

cena 90.0 Kč
Detail

Cobi 5725 Supermarine Spitfire Mk. VB (5902251057251)

Stavebnice - 342 dílků v balení, téma letadla a vojenská technika, materiál plast, vhodná od 8 let Máte doma děti, které už nebaví skládat obyčejné kostky? Stavebnice Cobi bude nápomocná při rozvíjení kreativity, jemné motoriky nebo také logického myšlení. Jedná se o ideální hračku, která dokáže děti různé věkové kategorie zabavit na dlouhý čas. Nabízená varianta je rozložena celkem do 342 dílků. K výrobě byl zvolen materiál, konkrétně plast. Hlavní přednosti stavebnice Cobi 5725 Supermarine Spitfire Mk. VB Stavebnice poskytuje dítěti možnost smysluplného trávení volného času Přispívá k rozvoji dětské motoriky a fantazie Stavebnice má celkem 342 dílků Materiálem je plast Stavebnice Cobi je navržena pro děti od 8 let Téma: letadla a vojenská technika

Objev podobné jako Cobi 5725 Supermarine Spitfire Mk. VB (5902251057251)

cena 719.0 Kč
Detail

Dakota a Líčko - Douglas C-47 a Lisunov Li-2 v československém vojenském letectvu - 2. díl - Miroslav Irra

Douglas DC-3 je nespornou legendou v oblasti letecké civilní, ale zejména vojenské dopravy. Dakotou se však stal až v průběhu své vojenské služby jaksi dodatečně a vlastně v naprostém rozporu s původním typovým označením. 2.díl publikace navazuje na historii popsanou v AERU č.52 a popisuje službu tohoto stroje spolu s jeho sovětskou licenční verzí Lisunov Li-2 v našem letectvu.

Objev podobné jako Dakota a Líčko - Douglas C-47 a Lisunov Li-2 v československém vojenském letectvu - 2. díl - Miroslav Irra

cena 90.0 Kč
Detail

AERO 102 UTI MiG-15 v čs. vojenském letectvu - Miroslav Irra

MiG-15 je spojen se skutečným nástupem proudové éry v čs. vojenském letectvu počátkem padesátých let minulého století. Tento stroj posunul čs. stíhací letectvo do světové špičky s pohledu vybavení stíhacích pluků. Výrobu a službu tohoto stroje a jeho verze v našem letectvu popsal autor Miroslav Irra v předchozích číslech Aera ( Aero č.83, 86, 88, 94, 97 a č.99). Mohutné a spěšné budování čs. stíhacího letectva si však vyžadovalo současně vybudovat výcvikové letecké základny a ke zvýšení rychlosti a kvality výcviku zajistit k tomu odpovídající letoun se stejnými vlastnostmi jako MiG-15. V letech 1951-1954 bylo do výcviku proudových pilotů postupně zapojeno min. 14 spárek UTI MiG-15, dodaných ze SSSR, rokem 1954 byly zahájeny dodávky čs. licenčních UTI MiG-15/CS-102. V roce 1954 bylo dodáno prvních 34 a do roku 1960 naše letectvo převzalo 155 těchto letounů. Aero č.102 popisuje detailně organizaci výcviku na tomto letounů a uzavírá popis a službu tohoto stroje v našem letectvu.

Objev podobné jako AERO 102 UTI MiG-15 v čs. vojenském letectvu - Miroslav Irra

cena 163.0 Kč
Detail

Su-7 v československém letectvu v letech 1964-1990 1.a 2.díl - Jan Dúbravčík

Stíhací a bombardovací letoun Su-7 létal na našem nebi 26 let. Zasvěcený popis letounu z pera jeho pilota Jana Dúbravčíka se věnuje vývoji a výrobě letounu Su-7 v Sovětském svazu v letech 1953 až 1972. Na to navazují dodávky letounů do československého vojenského letectva a přeškolování pilotů a techniků u Výcvikové letky 28. a 20. sbolp v letech 1963 až 1966. Operační použití letounu Su-7 v čs. vojenském letectvu v letech 1964 až 1990. Inženýrsko-letecké zabezpečení letounů Su-7. Létání na Su-7 (vzlet a přistání, navigační lety, technika pilotáže, lety na střelnici, příprava k použití jako atomový bombardér, létání v noci a za ztížených povětrnostních podmínek). Akrobatická skupina „Smažilovci“ a jednotliví akrobaté na Su-7. Letecké katastrofy a havárie na Su-7. Technický popis letounu Su-7. Seznam všech letounů Su-7 v čs. letectvu a jejich historie.

Objev podobné jako Su-7 v československém letectvu v letech 1964-1990 1.a 2.díl - Jan Dúbravčík

cena 1252.0 Kč
Detail

Easy Model - Supermarine Spitfire Mk VB, RAF, pouštní kamufláž, 1/72 (9580208372181)

Model letadla - plastový, měřítko 1 : 72, vojenské letadlo, realistické provedení, z období 2. světové války, vhodné na hraní, vystavení a sběratelství, délka 12,7 cm, vhodný od 14 let Chtěli byste s dětmi trávit čas a složit si nějaký zajímavý kousek? V tom případě by se vám mohlo zalíbit realistické ztvárnění modelu letadla EasyModel v měřítku 1:72. Modelování je skvělý retro koníček, který se opět vrací do módy a našel si mnoho příznivců mezi dětmi i dospělými. Vojenský model letadla ohromí precizním zpracováním všech dílů, které k sobě přesně pasují. K jeho výrobě slouží plast. Výrobek je vhodný pro děti od 14 let. Historický model letadla EasyModel z období 2. světové války obsahuje také vyčerpávající montážní plán, díky kterému půjde modelování jedna radost. Jeho celková délka po složení je 12,7 cm. Produkt je dodáván s bateriemi. Klíčové vlastnosti modelu letadla Easy Model - Supermarine Spitfire Mk VB, RAF, pouštní kamufláž, 1/72 Vojenský model letadla...

Objev podobné jako Easy Model - Supermarine Spitfire Mk VB, RAF, pouštní kamufláž, 1/72 (9580208372181)

cena 419.0 Kč
Detail

Easy Model - Supermarine Spitfire Mk VB, USAAF, 4.FG, 1/72 (9580208372150)

Model letadla - plastový, měřítko 1 : 72, vojenské letadlo, realistické provedení, z období 2. světové války, vhodné na hraní, vystavení a sběratelství, délka 12,7 cm, vhodný od 14 let Lámete si hlavu s výběrem modelu pro sebe či vaše dítě? Pak pro vás bude skvělou volbou realistické ztvárnění modelu letadla EasyModel v měřítku 1:72. Modelování vyžaduje spoustu času a trpělivosti, výsledek však stojí za to. Vojenský model letadla obsahuje kvalitně zpracované díly, které k sobě dokonale padnou. K jeho výrobě slouží plast. Nabízený produkt je ideální pro děti od 14 let. Historický model letadla EasyModel z období 2. světové války nebude problematické složit dohromady díky podrobnému montážnímu plánu. Jeho zemí původu je Velká Británie. Jeho délka po kompletním sestavení činí 12,7 cm. Zboží je dodáváno s bateriemi. Zásadní přednosti modelu letadla Easy Model - Supermarine Spitfire Mk VB, USAAF, 4.FG, 1/72 Vojenský model letadla EasyModel v měřítku 1:72 zaměstná...

Objev podobné jako Easy Model - Supermarine Spitfire Mk VB, USAAF, 4.FG, 1/72 (9580208372150)

cena 419.0 Kč
Detail

Výzbroj československého vojenského letectva 1945-1950 - 1. díl - Miroslav Irra

Kniha se zabývá problematikou související s řešením otázek vyzbrojení čs. vojenského letectva v procesu jeho poválečné obnovy po roce 1945. Zabývá se také procesem přezbrojení čs. letectva trofejní technikou, k němuž nakonec došlo po neúspěšných pokusech o získání potřebného leteckého materiálu na Východě i Západě. Nakonec kniha prezentuje v podstatě inventuru letadel čs. letectva v letech 1945–1950 v kategoriích cvičné, dopravní a kurýrní letouny. Bitevní, lehké bombardovací, stíhací letouny, vrtulníky, kluzáky a větroně budou předmětem II. dílu.

Objev podobné jako Výzbroj československého vojenského letectva 1945-1950 - 1. díl - Miroslav Irra

cena 357.0 Kč
Detail

Výzbroj čs. vojenského letectva 1945-1950 - 2.díl - Miroslav Irra

Kniha navazuje na I. díl vydaný v roce 2015 prezentací letadel čs. letectva, nezahrnutých v I. dílu, tedy letounů bitevních, lehkých bombardovacích, stíhacích, dále vrtulníků, kluzáků a větroňů. Kniha se dále zabývá problematikou kamufláže a markingu letecké techniky čs. letectva ve sledovaném období, rovněž podává souhrnný přehled výzbroje letadel čs. letectva, tedy hlavňových zbraní, leteckých pum, leteckých raket (ty byly ve sledovaném období spíše ve stadiu zkoušek trofejního materiálu a pokusů o vlastní vývoj). V závěrečné části se kniha zabývá průběhem a výsledky zkoušek trofejních zbraní - řízené pumy PC 1400FX a řízené střely Hs 293A. Kniha obsahuje: Letadla bojová: bitevní, lehká bombardovací a stíhací Vrtulníky, kluzáky a větroně Kamufláž a marking letadel Výzbroj letadel

Objev podobné jako Výzbroj čs. vojenského letectva 1945-1950 - 2.díl - Miroslav Irra

cena 357.0 Kč
Detail

MiG-21MF v čs. a českém letectvu 2.díl - Miroslav Irra

V roce 2020, uplyne 15 let od ukončení služby MiGu-21 ve Vzdušných silách Armády České republiky, a tím zároveň skončilo i 54 let trvající působení letounů konstrukčního označení MiG v bývalém Československu a České republice. Práce navazuje na 1.díl publikovaný v AERU č.63

Objev podobné jako MiG-21MF v čs. a českém letectvu 2.díl - Miroslav Irra

cena 124.0 Kč
Detail

AERO 97 MiG-15bis v čs. vojenském letectvu 2. díl - Miroslav Irra

Publikace navazuje na AERO č.94 MiG-15bis v čs. Vojenském letectvu 1. díl. Popis verze MiG-15bis, detailní soupis všech MiG-15bis dovezených ze SSSR a vyrobených v ČSR. Popis dalších verzí MiG-15bis – MiG-15bisT, MiG-15bisR a MiG-15bisSB. V závěru publikace přílohy, Výroba MiG-15bis celkem, Osnova bojové přípravy pilotů MiG-15bis, Letouny MiG-15bis čs. Letectva zachované po vyřazení ze služby, Konec bisů 4. Letky 1.slp, Záchrana bisu č.3669, Záchrana bisu č.3841

Objev podobné jako AERO 97 MiG-15bis v čs. vojenském letectvu 2. díl - Miroslav Irra

cena 163.0 Kč
Detail

AERO 99 MiG-15bis v čs. vojenském letectvu 3. díl - Miroslav Irra

Aero č.99 navazuje na AERA č.94 a č.97 MiG-15bis v čs. vojenském letectvu 1. a 2.díl. Publikace popisuje akrobatické skupiny čs. letectva létající na strojích MiG-15bis. Označování letounů podle útvarů. Letecké nehody a soupis ztracených letounů. Vše doplněno množstvím fotografií.

Objev podobné jako AERO 99 MiG-15bis v čs. vojenském letectvu 3. díl - Miroslav Irra

cena 163.0 Kč
Detail

AERO 94 MiG-15bis v čs. vojenském letectvu 1. díl - Miroslav Irra

Proudový stíhací letoun MiG-15bis sovětské konstrukční kanceláře Mikojan – Gurjevič navázal na původní MiG-15 v seriové výrobě v SSSR od roku 1949. Pro méně zasvěceného diváka by se oba letouny z vnějšího pohledu mohly zdát identické, ale MiG-15bis vykazoval jednak o něco vyšší výkony díky novému motoru Klimov VK-1, měl lepší výzbroj a další menší konstrukční změny. Čs. vojenské letectvo přecházelo na MiG-15bis, tehdy u nás oficiálně značený S-103, od roku 1953, kdy bylo ze SSSR dodáno 24 letounů a od r. 1954 po ukončení produkce MiGu-15/S-102 přebíralo dodávky letounů domácí licenční výroby. Ta skončila v r. 1958 a dala celkem 620 strojů, z nichž čs. letectvo převzalo 444. Je pozoruhodné, že MiG-15/S-102 měl stanovenu technickou životnost 10 let, takže tyto letouny, pokud nebyly přestavěny na MiG-15SB, zmizely od útvarů do r. 1964. MiG-15SB měl technickou životnost po úpravě prodlouženu na 13 let, takže do roku 1967 byl ze služby vyřazen i on. MiG-15bis, přestože po stránce draku se nijak výrazně nelišil od MiGu-15, vydržel ve službě až do jara 1983. Šlo o stroje z posledních licenčních serií roku 1958, takže sloužily necelých 25 let. Tato publikace navazuje na historii výroby a služby v čs. letectvu předchozí verze letounu MiG-15 popsané v předchozích publikacích serie Aero.

Objev podobné jako AERO 94 MiG-15bis v čs. vojenském letectvu 1. díl - Miroslav Irra

cena 145.0 Kč
Detail

Spitfire Mk. V - 2.díl - Miroslav Šnajdr

Na přelomu let 1941 a 1942 stála i padala síla Fighter Command (velitelství stíhacího letectva) se Spitfiry Mk.V. Verze se u squadron RAF na mateřských ostrovech objevila na jaře 1941 a postupně se zde zásadním způsobem rozšířila. Ve službě nahradila starší Spitfiry Mk.I i Mk.II a nesla rozhodující díl ofenzivních operací FC. Britové neměli dosti dlouhou dobu příhodnější alternativu. Publikace navazuje na 1. díl, který vyšel v AERU č. 21

Objev podobné jako Spitfire Mk. V - 2.díl - Miroslav Šnajdr

cena 90.0 Kč
Detail

Spitfire Mk. V - 3.díl - Miroslav Šnajdr

Na přelomu let 1941 a 1942 stála i padala síla Fighter Command (velitelství stíhacího letectva) se Spitfiry Mk.V. Verze se u squadron RAF na mateřských ostrovech objevila na jaře 1941 a postupně se zde zásadním způsobem rozšířila. Třetí, závěrečný díl se zaměřuje převážně na službu v zahraničí a u našich jednotek ve Velké Británii do roku 1944. Publikace navazuje na 1. a 2. díl, který vyšel v AERU č. 21 a 23.

Objev podobné jako Spitfire Mk. V - 3.díl - Miroslav Šnajdr

cena 90.0 Kč
Detail

Spitfire Mk. V - 1.díl - Miroslav Šnajdr

Mezi nejdůležitější letadla, za jejichž řízení usedali během těžkých let druhé světové války českoslovenští piloti, patří bezesporu Spitfire Mk.V. Verze vznikla jako nouzové řešení potřeby britského velitelství stíhacího letectva po výkonnějších strojích, než jaké představovaly dosavadní Spitfiry Mk.I a Mk.II. Osvědčila se a posléze byla vyráběna ve větším množství než jiné varianty Spitfiru. Sériovou produkcí i konverzemi strojů starších variant vzniklo přes 6600 exemplářů. Díky tomu původně „přechodová“ Mk.V zaujala na britských ostrovech na dosti dlouhou dobu pozici základní složky výzbroje Fighter Command.

Objev podobné jako Spitfire Mk. V - 1.díl - Miroslav Šnajdr

cena 101.0 Kč
Detail

Letecký simulátor stíhačky Supermarine Spitfire

Tato varianta je určená pro jednu osobu a obsahuje: 10 minut instruktáž a představení letadla 30 minut letu stíhacím letounem Start a přistání na vojenské základně Letecké souboje, let ve formaci Paráááádní nálož emocí

Objev podobné jako Letecký simulátor stíhačky Supermarine Spitfire

cena 1990.0 Kč
Detail

AERO 88 "Patnáctka" Letoun MiG-15 v čs. vojenském letectvu 3. díl - Miroslav Irra

Další sešit edice Aero přináší závěrečnou pasáž historie nasazení klasické patnáctky v čs. letectvu. Čtenář se zde seznámí s akrobatickými skupinami čs. letectva na letounech S-102/MiG-15, zásadami pro provedení a umístění výsostných znaků a označování útvarové příslušnosti letounů v letech 1951 – 1957. Uveden je také přehled leteckých nehod po jednotlivých modifikacích – MiG-15, MiG-15SB a MiG-15T. Přílohy zahrnují osnovy letecké přípravy pro přeškolení v PVSL a u 7. lšp, seznamy pilotů S-102/MiG-15, kteří prošli výcvikem v PVSL, u 7. a 2. lšp, a personálu 22. sld přeškoleného v r. 1954. Rovněž jsou představeny seznamy pilotů MiG-15 a MiG-15SB stíhacích bombardovacích pluků v r. 1962, soupis letounů S-102 u 15. leteckého stíhacího sboru v březnu 1954, zjištěná označení útvarové příslušnosti konkrétních letounů dle výrobních čísel, a konečně seznam letounů dochovaných k různým účelům po vyřazení ze služby.

Objev podobné jako AERO 88 "Patnáctka" Letoun MiG-15 v čs. vojenském letectvu 3. díl - Miroslav Irra

cena 145.0 Kč
Detail

AERO 86 "Patnáctka" Letoun MiG-15 v čs. vojenském letectvu 2. díl - Miroslav Irra

Další sešit edice Aero přináší pokračování historie nasazení klasické patnáctky v čs. letectvu. Přes velkou reorganizaci čs. letectva v r. 1958 a její materiální a personální důsledky se dostáváme do 60. let, poznamenaným postupným útlumem provozu zejména původních patnáctek a nástupem nových nadzvukových typů letecké techniky. V té době ještě slouží stíhací bombardovací verze MiG-15SB, vzniklá přestavbou původně čistě stíhacích letounů, a v malém počtu MiG-15T pro vlek terčů. V další pasáži se čtenář seznámí s experimentem, který měl zajistit dostatečnou zálohu pilotů pro případ válečného konfliktu. Dělo se tak formou výcviku pilotů se základním výcvikem ve Svazarmu, kteří po přeškolení na MiG-15 a dalším výcviku u bojových útvarů měli po odchodu do zálohy zůstat v pozici záložních pilotů, povolávaným na pravidelný udržovací výcvik u útvarů. Praxe však prokázala nereálnost tohoto záměru, zejména s ohledem na jejich postavení mezi piloty – vojáky z povolání a omezenou možnost jejich dalšího profesního růstu. Také v souvislosti se zaváděním stále složitější a náročnější techniky by bylo udržení požadovaného stupně jejich vycvičenosti velmi problematické. Nakonec je představen MiG-15 z technického pohledu, jeho výzbroj a tehdejší způsob střeleckého výcviku pilotů, není opomenut soupis všech letounů dodaných ze SSSR a z naší licenční výroby. Pozornost je věnována také čs. úpravám základního typu na MiG-15SB a T, včetně soupisu takto upravených letounů, popisu vývoje raketové výzbroje pro MiG-15SB a jejích takticko-technických charakteristik.

Objev podobné jako AERO 86 "Patnáctka" Letoun MiG-15 v čs. vojenském letectvu 2. díl - Miroslav Irra

cena 145.0 Kč
Detail

AERO 83 "Patnáctka" Letoun MiG-15 v čs. vojenském letectvu 1. díl - Miroslav Irra

Proudový stíhací letoun MiG-15 sovětské konstrukční kanceláře Mikojan – Gurjevič je v oblasti vojenského letectví nepochybně legendou, která po léta psala historii letectví nejen našeho, ale i světového. Ačkoli konstruován pro třetí světovou válku, v níž měl slavně zvítězit režim, který jej zrodil, byl bohudík pro nás středoevropany nasazen jen v mnoha lokálních konfliktech, z nichž prvním a publicisticky nejznámějším byla válka v Koreji. Zde byl poprvé nasazen ve vzdušných bojích, a pokud byl pilotován zkušenými sovětskými piloty, byl přinejmenším rovnocenným soupeřem tehdy nejmodernějších amerických stíhaček F-86 „Sabre“. Celkem 17 564 strojů tohoto typu vyrobených v několika základních verzích a mnoha variantách v SSSR (13 383 ks), Československu (3 354 ks) a Polsku (727 ks), kromě výroby v Číně, jejíž počty nejsou známy, sloužilo v mnoha letectvech zemí východního bloku i rozvojových zemí po celém světě. Bylo o něm napsáno mnoho. I historie jeho licenční výroby u nás je vcelku známa. Nejméně známou kapitolou jeho historie u nás tak po léta zůstala jeho služba u čs. leteckých útvarů Od doby dodání prvního MiGu-15 k nám do jeho posledního letu uplynulo totiž téměř 32 let a počet nasazených letounů za celé období činil přes 1200! Déle vydržel ve službě jen typ MiG-21, ovšem celkový počet nasazených letounů tohoto typu byl podstatně nižší. Třídilná publikace „Patnáctka“ Letoun MiG-15 v čs. vojenském letectvu poprvé vyšla v našem nakladatelství v roce 2006. Nyní se doplněná a aktualizovaná vrací v edici AERO.

Objev podobné jako AERO 83 "Patnáctka" Letoun MiG-15 v čs. vojenském letectvu 1. díl - Miroslav Irra

cena 162.0 Kč
Detail

MiG-21U/US/UM v čs. a českém vojenském letectvu 1. část - Miroslav Irra

S nástupem moderní techniky, která kladla na pilota čím dál tím větší nároky, narůstal problém zajištění letounů, které by se co nejvíce přibližovaly svými vlastnostmi bojovému stroji, na který měli cvičení piloti přejít. Nejlogičtějším řešením byla dvoumístná cvičná verze bojového stroje. V případě verzí stíhacích MiG-21 to byly v našem letectvu MiGy-21U/US/UM. Publikace popisuje ve dvou dílech jejich službu.

Objev podobné jako MiG-21U/US/UM v čs. a českém vojenském letectvu 1. část - Miroslav Irra

cena 127.0 Kč
Detail

Směr Supermarine Spitfire MK.Vc 871 1:72

Sestav si a ozdob si svůj pokoj krásným realisticky zpracovaným modelem Supermarine Spitfire MK.VC. Užij si hodně legrace při stavbě a barvení a vychutnej si pocit, když je model hotov.Rozměr 12,8x15,3 cm.Vhodné od 6 let.Technické údaje:Roky 06Obsah balení:Model Supermarine Spitfire MK.VC 12,8x15,3cm v krabici 25x14,5x4,5cmPokud není uvedeno jinak, cena se vztahuje na 1 ks produktu.Konkrétní barvu nebo druh výrobku není možné z technických důvodů zvolit, objednávce bude přidělena náhodná varianta dle skladových možností.

Objev podobné jako Směr Supermarine Spitfire MK.Vc 871 1:72

cena 159.0 Kč
Detail

Model Supermarine Spitfire MK.VB HI TECH 1:72 (8594877008877)

Model letadla - plastový, měřítko 1 : 72, vojenské letadlo, realistické provedení, z období 2. světové války, 43 dílků, vhodné na hraní, vystavení a sběratelství, délka 12,8 cm, vhodný od 10 let Každého malého kutila od 8 let jistě potěší model vrtulníku MIL MI - 4 v měřítku 1:72, který zvládne sestavit úplně sám.Máte doma malého modeláře? Pak si buďte jistí, že jej potěší plastový model letadla Supermarine Spitfire MK.VB v měřítku 1:72, který zvládne sestavit úplně sám. K dispozici je 43 jednotlivých dílků, které sestávají z kvalitního, odolného a zdravotně nezávadného materiálu. Hotová hračka Supermarine Spitfire MK.VB může posloužit jako pomůcka při společných hrách s kamarády, jako dekorace pracovního stolu v dětském pokoji nebo jako součást sbírky modelů podobného charakteru. Součástí balení nejsou barvy ani lepidlo.Klíčové vlastnosti modelu letadla Supermarine Spitfire MK.VBLetadlo Supermarine Spitfire MK.VB pro všechny malé modeláře43 plastových dílů...

Objev podobné jako Model Supermarine Spitfire MK.VB HI TECH 1:72 (8594877008877)

cena 149.0 Kč
Detail

Supermarine Spitfire MK.VB HI TECH Model 1:72 12,8x13,6cm

Sestav si a ozdob si svůj pokoj krásným realisticky zpracovaným modelem Supermarine Spitfire MK.VB HI TECH. Užij si hodně legrace při stavbě a barvení a vychutnej si pocit, když je model hotov. V měřítku 1:72.Rozměr 12,8x13,6 cm.Vhodné od 10 let.Technické údaje:Roky 10Obsah balení:Model Supermarine Spitfire MK.VB HI TECH 1:72 12,8x13,6cm v krabici 25x14,5x4,5cmPokud není uvedeno jinak, cena se vztahuje na 1 ks produktu.Konkrétní barvu nebo druh výrobku není možné z technických důvodů zvolit, objednávce bude přidělena náhodná varianta dle skladových možností.

Objev podobné jako Supermarine Spitfire MK.VB HI TECH Model 1:72 12,8x13,6cm

cena 189.0 Kč
Detail

Classic Kit letadlo A05139 - Supermarine Spitfire MkXIV Civilian Schemes (5055286671586)

Model letadla - plastový, měřítko 1 : 48, vojenské letadlo, realistické provedení, z období 2. světové války, 118 dílků, vhodné na hraní a vystavení, délka 20,6 cm, vhodný od 8 let Baví vás nebo vaše dítě modelařina? Pak vás jistě osloví realistické ztvárnění modelu letadla AirFix v měřítku 1:48. Modelování je krásný koníček, který si žádá spoustu času a trpělivosti, ale ten výsledek pak bude stát za to! Uvnitř balení bude čekat 118 dílků. Vojenský model letadla obsahuje kvalitně zpracované díly, které mezi sebe výborně zapadají. K jeho výrobě slouží plast. Výrobek se doporučuje dětem od 8 let. Historický model letadla AirFix z období 2. světové války nebude problém vůbec složit dohromady díky vyčerpávajícímu montážnímu plánu a pokynům pro začátečníky i zkušené modeláře. Jeho zemí původu je Velká Británie. Jeho celková délka po složení je 20,6 cm. Hlavní přednosti modelu letadla Classic Kit letadlo A05139 - Supermarine Spitfire MkXIV Civilian Schemes Vojenský...

Objev podobné jako Classic Kit letadlo A05139 - Supermarine Spitfire MkXIV Civilian Schemes (5055286671586)

cena 1029.0 Kč
Detail

Albatros L-39 - 4.díl - Miroslav Irra

S rozmachem exportu L-39 vyvstal zejména se strany zákazníků ze zemí třetího světa požadavek na verzi se zvýšenou únosností výzbroje, která by lépe vyhovovala požadavkům na větší rozsah plnění úkolů střeleckého výcviku a také by mohla být použita jako lehký bojový letoun. Tomu se výrobce pochopitelně snažil vyhovět a výsledkem této snahy byl v první etapě L-39ZO, následován poté L-39ZA. Obě verze dostaly nové zesílené křídlo se čtyřmi závěsnými body s výrazně zvýšenou nosností oproti L-39C, L-39ZA byl navíc vyzbrojen leteckým kanonem sovětské konstrukce GŠ-23. Závěrečný díl popisuje výzbroj jednotlivých verzí, dále je doplněn vzpomínkami pilotů na tento letoun.

Objev podobné jako Albatros L-39 - 4.díl - Miroslav Irra

cena 90.0 Kč
Detail

Letadlo Supermarine Walrus Mk.2 Směr 1:48

Sestav si a ozdob si svůj pokoj krásným realisticky zpracovaným modelem Supermarine Walrus. Užij si hodně legrace při stavbě a barvení a vychutnej si pocit, když je model hotov. V měřítku 1:48.Rozměr 23,6x29 cm.Vhodné od 8 let.Technické údaje:Roky 08Obsah balení:Model Supermarine Walrus 1:48 23,6x29cm v krabici 34x19x5,5cmPokud není uvedeno jinak, cena se vztahuje na 1 ks produktu.Konkrétní barvu nebo druh výrobku není možné z technických důvodů zvolit, objednávce bude přidělena náhodná varianta dle skladových možností.

Objev podobné jako Letadlo Supermarine Walrus Mk.2 Směr 1:48

cena 229.0 Kč
Detail

Focke-Achgelis Fa 223 - Miroslav Irra

Tento létající aparát je bezesporu možné přiřadit mezi poválečné „unikáty“ provozované čs. vojenským letectvem. Je sice dostatečně známo, že v ČSR létaly po válce dva exempláře tohoto dvourotorového vrtulníku, takže striktně vzato nešlo doslova o unikát, nicméně vojenské letectvo provozovalo do konce roku 1950 jen jediný.Snad každý jen trochu zasvěcený fanda historie vojenského letectví jistě dobře ví, že Fa 223 byl vrtulník vzniklý v době války u německé firmy Focke-Achgelis. Dne 14.10.1923 založili v Brémách pánové Heinrich Focke, Georg Wulf a Werner Neumann společnost Bremer Flugzeugbau AG, krátce po vzniku přejmenovanou na Focke-Wulf Flugzeugbau AG. Ve 30. letech se firma postupně přeorientovala na výhradně vojenský program, z něhož největší proslulosti dosáhl stíhací Fw 190, námořní průzkumný Fw 200 a průzkumný Fw 189. Během války se firma stala jedním z nejvýznamnějších německých leteckých výrobců, v r. 1944 u ní pracovalo na 30 000 osob. Po válce existovala do r. 1964, kdy se sloučila s Weser Flugzeugbau Gmbh do firmy Vereinigte Flugtechnische Werke a po dalších fůzích se zařadila mezi předchůdce nynějšího Airbusu. Publikace se věnuje vývoji Fa 223 a jeho zkouškám v poválečném Československu.

Objev podobné jako Focke-Achgelis Fa 223 - Miroslav Irra

cena 90.0 Kč
Detail

ModelSet letadlo 64164 - Spitfire Mk. V

ModelSet letadlo 64164 - Spitfire Mk. V z kategorie Letadla, od značky Revell, máme skladem. Do 3 dnů u Vás.

Objev podobné jako ModelSet letadlo 64164 - Spitfire Mk. V

cena 519.0 Kč
Detail

MiG-17 Sedmnáctka / The Seventeen - Miroslav Irra

2.vydání velmi úspěšné knihy autora Miroslava Irry. Miroslav Irra ve svých dílech detailně popsal anabázi MiGů v československém letectvu Od MiG-15 až po MiG-23. Přepadový stíhací letoun MiG-17 byl zařazen do výzbroje čs. letectva v roce 1955 a sloužil až do roku 1970. Kniha popisuje jeho místo ve výstavbě letectva. Výcvik pilotů včetně výcviku v SSSR. Navazuje popis služby letounů, katastrofy i incidenty. Technický popis letounů včetně výzbroje je doplněn soupisem dodaných strojů všech verzí. Publikace je doplněna výkresem v měřítku

Objev podobné jako MiG-17 Sedmnáctka / The Seventeen - Miroslav Irra

cena 715.0 Kč
Detail

Vysoká modrá zeď - ohlédnutí poslední - Miroslav Irra

Protivzdušná obrana Československa v závěrečném období studené války*Publikace uzavírá trilogii pojednávající o budování československé protivzdušné obrany. Třetí závěrečná část popisuje situaci od roku 1980. Změny v organizaci a ve výzbroji stíhacího letectva, radiotechnických a protileteckých raketových jednotek. Podrobně popisuje zásahy proti narušitelům zvenčí a proti vlastním občanům snažícím se dostat vzdušnou cestou na západ. Nechybí jednotky zařazené do protivzdušné obrany a jejich výzbroj v uvedeném období a popis jejího tehdejšího potencionálního protivníka jeho organizaci a vybavení.

Objev podobné jako Vysoká modrá zeď - ohlédnutí poslední - Miroslav Irra

cena 805.0 Kč
Detail

Vysoká modrá zeď - ohlédnutí druhé - Miroslav Irra

Protivzdušná obrana Československa v letech 1962-1980 Publikace navazuje na 1. díl pojednávající o budování československé protivzdušné obrany do roku 1961. Popisuje nástup MiGu-21F-13 k našemu stíhacímu letectvu, rozšiřování radiotechnického vojska. Zachycuje situaci v roce 1968 a následnou normalizaci včetně jejího dopadu na personální obsazení funkcí. Podrobně popisuje zásahy proti narušitelům zvenčí a proti vlastním občanům snažícím se dostat vzdušnou cestou na západ. Nechybí jednotky zařazené do protivzdušné obrany a jejich výzbroj v uvedeném období a popis jejího tehdejšího potencionálního protivníka.

Objev podobné jako Vysoká modrá zeď - ohlédnutí druhé - Miroslav Irra

cena 760.0 Kč
Detail

Vysoká modrá zeď - ohlédnutí poslední (Defekt) - Miroslav Irra

Protivzdušná obrana Československa v závěrečném období studené války*Publikace uzavírá trilogii pojednávající o budování československé protivzdušné obrany. Třetí závěrečná část popisuje situaci od roku 1980. Změny v organizaci a ve výzbroji stíhacího letectva, radiotechnických a protileteckých raketových jednotek. Podrobně popisuje zásahy proti narušitelům zvenčí a proti vlastním občanům snažícím se dostat vzdušnou cestou na západ. Nechybí jednotky zařazené do protivzdušné obrany a jejich výzbroj v uvedeném období a popis jejího tehdejšího potencionálního protivníka jeho organizaci a vybavení.

Objev podobné jako Vysoká modrá zeď - ohlédnutí poslední (Defekt) - Miroslav Irra

cena 359.0 Kč
Detail

Letecká vojenská akademie Hradec Králové 1945-1951 - Miroslav Irra

Příprava výkonných letců z povolání v důstojnických hodnostech byla v době I. republiky řešena zpočátku formou výběru z řad důstojníků jiných zbraní, kteří byli zařazeni do leteckého výcviku, později bylo k tomuto účelu zřízeno letecké oddělení Vojenské akademie, které bylo od r. 1934 součástí Leteckého školního oddílu II Vojenského leteckého učiliště v Prostějově. Je otázkou, nakolik v praxi vyhovovala tato dvoukolejná podřízenost leteckého oddělení, v každém případě existoval záměr zřídit leteckou školu pro výchovu důstojníků letectva z povolání již v roce 1938. Pro další spád událostí již nebylo možné tento zámysl realizovat a mohlo se tak stát až po obnovení samostatnosti republiky, kdy byla dnem 15.9.1945 zřízena Letecká vojenská akademie se sídlem v Hradci Králové. Do roku 1951 vychovala přes 360 pilotů - důstojníků z povolání, 87 techniků a 64 navigátorů. Byla zrušena k 15.8.1951. Její poslání převzalo Letecké učiliště Prostějov, které do té doby cvičilo pouze piloty v poddůstojnických hodnostech. Publikace se věnuje podrobně historii akademie, výcviku a užívané letecké technice.

Objev podobné jako Letecká vojenská akademie Hradec Králové 1945-1951 - Miroslav Irra

cena 626.0 Kč
Detail

AERO 78 MiG-21U/US/UM 2.díl - Miroslav Irra

S nástupem moderní techniky, která kladla na pilota čím dál tím větší nároky, narůstal problém zajištění letounů, které by se co nejvíce přibližovaly svými vlastnostmi bojovému stroji, na který měli cvičení piloti přejít. Nejlogičtějším řešením byla dvoumístná cvičná verze bojového stroje. V případě verzí stíhacích MiG-21 to byly v našem letectvu MiGy-21U/US/UM. Publikace popisuje ve dvou dílech jejich službu.

Objev podobné jako AERO 78 MiG-21U/US/UM 2.díl - Miroslav Irra

cena 127.0 Kč
Detail

Iljušin Il-10/Avia B-33 - 1.díl - Miroslav Irra, Milan Hanák

Kniha popisuje licenční výrobu sovětského bitevního letadla v Československu, službu v československém letectvu a export do států východního bloku. Text česky/anglicky.

Objev podobné jako Iljušin Il-10/Avia B-33 - 1.díl - Miroslav Irra, Milan Hanák

cena 473.0 Kč
Detail

ModelSet letadlo 63953 - Spitfire Mk. IIa (1:72)

ModelSet letadlo 63953 - Spitfire Mk. IIa (1:72) z kategorie Letadla, od značky Revell, máme skladem. Do 3 dnů u Vás.

Objev podobné jako ModelSet letadlo 63953 - Spitfire Mk. IIa (1:72)

cena 494.0 Kč
Detail

Podívejte se také