Kde se rozmanitost setkává s hodnotou - Katalo.cz
V zaměřovači Rata - Kapitoly z letecké války ve Španělsku - Miroslav Šnajdr
Kniha se zabývá vybranými epizodami leteckých bojů občanské války ve Španělsku, zejména těmi, které se odehrávaly roku 1936 nad Madridem a v roce 1938 během bitvy na Ebru. Přibližuje reálie krutého občanského konfliktu i angažmá zahraničních interventů a představuje letouny nejrůznějších typů, od strojů zcela zastaralých či raritních, přítomných na Iberském poloostrově pouze v několika exemplářích, až po tehdy nejmodernější typy, které zde prošly bojovým křtem a staly se skutečnými legendami (Messerschmitt Bf 109, Heinkel He 111, Dornier Do 17, Polikarpov I-16, Tupolev SB). Pozornost věnuje také pestré směsici mužů usedajících za jejich řízení: Španělům z obou stran barikády, Sovětům, Němcům, Italům, Francouzům, Britům, Američanům, Čechoslovákům i pilotům jiných národností. Publikace obsahuje fotopřílohu, mapy, mnoho tabulek věnovaných jednotlivým leteckým typům i bohatý poznámkový aparát.
Podívejte se také V zaměřovači Rata: Kapitoly z letecké války ve Španělsku (978-80-206-1574-9)
V zaměřovači Rata: Kapitoly z letecké války ve Španělsku (978-80-206-1574-9)
Kniha - autor Miroslav Šnajdr, 416 stran, česky, pevná bez přebalu lesklá Kniha se zabývá vybranými epizodami leteckých bojů občanské války ve Španělsku, zejména těmi, které se odehrávaly roku 1936 nad Madridem a v roce 1938 během bitvy na Ebru. Přibližuje reálie krutého občanského konfliktu i angažmá zahraničních interventů a představuje letouny nejrůznějších typů, od strojů zcela zastaralých či raritních, přítomných na Iberském poloostrově pouze v několika exemplářích, až po tehdy nejmodernější typy, které zde prošly bojovým křtem a staly se skutečnými legendami (Messerschmitt Bf 109, Heinkel He 111, Dornier Do 17, Polikarpov I-16, Tupolev SB). Pozornost věnuje také pestré směsici mužů usedajících za jejich řízení: Španělům z obou stran barikády, Sovětům, Němcům, Italům, Francouzům, Britům, Američanům, Čechoslovákům i pilotům jiných národností. Publikace obsahuje fotopřílohu, mapy, mnoho tabulek věnovaných jednotlivým leteckým typům i bohatý poznámkový aparát.
Podívejte se také Kapitoly z dějin chirurgie v českých zemích (9788024632483)
Polikarpov I-16 ve Španělsku - Miroslav Šnajdr
Mezi doslova legendární letouny španělské občanské války se zařadila sovětská jednoplošná stíhačka Polikarpov I-16. Obecně známou se stala pod hanlivým označením, které jí přisoudili španělští nacionalisté právě během tohoto krvavého konfliktu: Rata (krysa). V letech 1935 a 1936 mohla směle aspirovat na pozici nejmodernějšího sériově vyráběného stíhacího typu světa. Až do zastavení produkce v roce 1942 bylo vyrobeno úctyhodných 10 292 exemplářů všech verzí, včetně cvičných UTI-2 a UTI-4. Zde se budeme věnovat stíhacím variantám sloužících od listopadu 1936 až do března 1939 na Iberském poloostrově v barvách španělského republikánského letectva. Sověti dodali do Španělska během konfliktu celkem 276 Polikarpovů I-16.
Podívejte se také Kapitoly z forenzní psychologie (9788024644677)
Podívejte se také
- ceskoslovenske vojenske letecke odznaky
- Kapitoly z dějin výtvarného umění (8595637000179)
- V panelech a bublinách: Kapitoly z teorie komiksu (978-80-7470-113-9)
- Kapitoly z francouzské, italské a české literatury (9788024625386)
- Vybrané kapitoly z ruského myšlení 20. století (9788024639291)
- Tři kapitoly ()
- Zakázané kapitoly z historie (978-80-7336-580-6)
- Kapitoly z ošetřovatelské péče I (80-247-1442-6)
- Vybrané kapitoly z biologické psychiatrie (978-80-247-2737-0)
- Vybrané kapitoly z intenzivní péče (978-80-247-4343-1)
- Vybrané kapitoly z ortopedie a traumatologie pro studenty medicíny (9788024649641)
- Kapitoly z ošetřovatelské péče II (978-80-247-1443-1)
- Dobře odtajněný Miroslav Horníček: Nahrávky z let 1952-2002, 3 CD
- Miroslav Horníček na obrazovce
- Dobře odtajněný Miroslav Horníček ()
- Donutil Miroslav: Baví vás... Miroslav Donutil (4x CD) - CD (310917-2)
- Kapitoly z personálního a interkulturního managementu (978-80-7478-328-9)
- Kapitoly z moderní ekonomie trhů práce (978-80-7400-719-4)
- Vybrané kapitoly z fyziky a filosofie (978-80-210-9018-7)
- Česko-maďarské ob(z)ory: Kapitoly z dějin česko-maďarských univerzitních vztahů (978-80-246-3355-8)
Nebe nad protektorátem 1945: Epizody z letecké války nad českými zeměmi (978-80-7573-108-1)
Kniha - autor Jiří Rajlich, 736 stran, česky, pevná bez přebalu lesklá Rudé Mitchelly nad Moravskou Ostravou. Nálety, které zmizely z historie (aniž do ní kdy vstoupily). Rozpačitá bilance. Mustangy proti Fw 190 nad Tachovem. Utkání, které zmizelo za hranicemi. Čtyři mrtví z mariánskolázeňského hřbitova. První, ale ne poslední. Lightningy proti Říšské pracovní službě. „Kotláři“ - vítaní i proklínaní. Největší „hloubkařský“ útok proti letištím v Čechách. Útěk ve stínu Fliegeralarmu. Jak se chovat při útoku hloubkových letců. Krvavá neděle v Domažlicích. Klecanské drama. Mighty Eight opět nad Německem. „Žádnou romantiku života vojenského letce jsme v Klecanech neviděli“. Německé ztráty. Dva kamarádi. Smrt komodora eskadry JG 77. „Nic nepůsobí na morálku českého obyvatelstva tak silně, jako němečtí stíhači“. Messerschmitty z Diany. Černé kříže a rudé hvězdy nad severní Moravou. Osudné utkání nad Drahomyšlem. Nález po 66 letech. Exekuce Heinkelů u Třebíče. Osudný...
Objev podobné jako Nebe nad protektorátem 1945: Epizody z letecké války nad českými zeměmi (978-80-7573-108-1)
Don Carlos a ti druzí: Karlistické války ve Španělsku v letech 1833-1939 (978-80-87027-57-8)
Kniha - autor Jiří Chalupa, 296 stran, česky, pevná s přebalem lesklá Tato procházka novodobými španělskými dějinami nabízí čtenáři poutavý příběh jedné významné evropské panovnické dynastie, která přes všechno vynaložené úsilí nikdy oficiálně na královský trůn neusedla. Přesto její příznivci a stoupenci, tzv. karlisté, poznamenali moderní španělskou historii zcela nepřehlédnutelným způsobem. Jejich projekt "návratu do starých zlatých časů" se s vizemi španělských liberálů a zastánců moderního kapitalismu střetne v několika značně krvavých a destruktivních občanských válkách, jakož i v nespočtu menších, násilných i politických konfliktů. Karlistické války však v mnoha ohledech překračovaly geopolitické hranice Pyrenejského poloostrova, mezi válečníky obou stran se nacházely stovky a tisíce bojovníků ze všech koutů Evropy, karlisté zase na oplátku pomáhali různým obráncům "starých pořádků" po celém kontinentu. I když jej po debaklu ve třetí válce (1876) mnozí...
Objev podobné jako Don Carlos a ti druzí: Karlistické války ve Španělsku v letech 1833-1939 (978-80-87027-57-8)
Létající mariňáci - Miroslav Šnajdr
Dějiny nasazení letectva sboru námořní pěchoty Spojených států (US Marine Corps) během druhé světové války jsou vlastně dějinami tichomořské války proti císařskému Japonsku. Pearl Harbor, Wake, Midway, Guadalcanal, Bougainville, Rabaul na Nové Británii, Gilbertovy ostrovy, Marshallovy ostrovy, Mariany, Karolíny, Filipíny, Iwodžima, Okinawa. Co jméno, to pojem a také místo bojového nasazení mariňáckých letců. Ve vzdušných bojích sestřelili piloti letectva USMC za druhé světové války celkem 2355 japonských letounů při bojových ztrátách 573 strojů. Letectvo USMC je někdy vnímáno jako „druhé“ námořní letectvo. Do jaké míry je tento názor oprávněný, popisuje první část této publikace. Zachycuje zrod a vývoj letectva sboru námořní pěchoty během první světové války a v následujících dvou mírových dekádách. Popisuje také zahraniční intervence na Haiti, v Nikaragui a Číně. Úvodní část publikace pak vrcholí japonským útokem na základnu Pearl Harbor na Havaji a především epickým zápasem hrstky mužů squadrony VMF-211 při obraně atolu Wake.Druhá část je pak věnována roli stíhacích pilotů USMC organizovaných ve stíhací squadroně VMF-221 během přelomového střetnutí války v Pacifiku, bitvy o Midway. Ačkoliv 4. června 1942 skončil boj letadlových lodí zásadním americkým vítězstvím (pod hladinou Tichého oceánu zmizely čtyři japonské letadlové lodě oproti jedinému nosiči US Navy), pro letce USMC tato bitva navždy ponese hořkou pachuť. Stíhací squadrona VMF-221, bránící vlastní atol před ranním náletem japonského palubního letectva, utržila velmi těžké ztráty. Nicméně ani toto vzdušné utkání nad atolem Midway nebylo tak jednoznačnou záležitostí, jak je někdy předkládáno, a stíhací piloti USMC v něm bezesporu obstáli se ctí.
Objev podobné jako Létající mariňáci - Miroslav Šnajdr
Ohnivý most - Miroslav Šnajdr
Letecké operace na pomoc Varšavskému povstání. Jedna z fascinujících epizod 2. světové války.
Objev podobné jako Ohnivý most - Miroslav Šnajdr
PZL P.11 - Miroslav Šnajdr
Polský stíhací letoun PZL P.11 patřil v době svého vzniku mezi nejprogresívnější konstrukce ve své kategorii. V září 1939, v době napadení Polska byl však již zastaralý. Přesto díky své odolnosti a vynikající obratnosti byl pro Luftwaffe velice tvrdým protivníkem a dosáhl mnoho vzdušných vítězství. Publikace popisuje vznik a vývoj od sériového PZL P.7 až po P.11c včetně bojového nasazení v Polsku a Rumunsku.
Objev podobné jako PZL P.11 - Miroslav Šnajdr
Bez zpátečního lístku - Miroslav Šnajdr
Tato kniha je věnována jednomu pohledu na působení bombardérů v období 2. světové války. A to operacím končícím těžkými ztrátami nasazených útočných, ke kterým velké množství osádek vzlétlo bez onoho pomyslného "zpátečního lístku". Tyto dramatické epizody spojuje vedle těžkých ztrát zúčastněných aktérů ještě jeden prvek. Všechny se odehrály během roku 1940. První kapitola je věnována jedné z mnoha leteckých bitev během takzvané zimní války, která začala 30. listopadu 1939 nevyhlášeným útokem Stalinova Sovětského svazu na sousední Finsko. Další kapitola popisuje období německého západního tažení, v němž profesionální převaha Wehrmachtu drtila protivníky a zajistila Třetí říši přechodné ovládnutí západní Evropy. Třetí část je věnována krvavé operaci často zapomínaných účastníků velké bitvy, francouzských námořních letců v oblasti Berlaimontu. Protože se boje po vstupu Itálie přenesly také do Afriky, zamíříme ve čtvrté kapitole do východní části černého kontinentu, kde se utkala vojska a letectva koloniálních mocností. Závěrečná část je věnována jedné z epizod známé letecké bitvy o Británii, v které ona pověstná "hrstka" pilotů Královského letectva zajistila ostrovnímu státu přežití.
Objev podobné jako Bez zpátečního lístku - Miroslav Šnajdr
Bringer of Dust - Miroslav Šnajdr
1883. Agrigento, Sicily. A city of spires and now broken hopes and bodies…With the orsine destroyed, Cairndale lies in ruins, and Marlowe has vanished. His only chance of rescue lies in a fabled second orsine – long-hidden, thought lost - which might not even exist.But when a body is discovered in the shadow of Cairndale, Charlie and the Talents realize there is even more at stake than they''d feared. For a new drughr has arisen, ferocious, horned, seemingly able to move in their world at will – and it is not alone. A malevolent figure, known only as the Abbess, desires the dust for her own ends. And deep in the world of the dead, a terrible evil stirs - an evil which the corrupted dust just might hold the secret to reviving, or destroying forever.So the dark journey begun in Ordinary Monsters surges forward, from the sinister underworld of the London exiles, to the roar of the streetmarkets in nineteenth-century Alexandria, to the sunlit silences of the Dalmatian coast. Against bone witches, mud glyphics, and a house of twilight that exists in a netherworld all its own, the Talents must work together - if they are to have any hope of staving off the world of the dead, and saving their long-lost friend.A breathtaking sequel to Ordinary Monsters, delving even deeper into the rich worldbuilding and darkly sparkling tale of The Talents.Praise for Ordinary Monsters (Book One of The Talents Trilogy):‘Terrific… A book that creeps up on you, wearing brass knuckles’ Conn Iggulden‘A dazzling mountain of wild invention, Dickensian eccentrics, supernatural horrors and gripping suspense. Be warned… once you step into this penny dreadful to end all penny dreadfuls, you’ll never want to leave’ Joe Hill‘Haunting, tense, earth-shattering’ Tamora Pierce
Objev podobné jako Bringer of Dust - Miroslav Šnajdr
Junkers Ju 86 - Miroslav Šnajdr
Z trojice moderních dvoumotorových typů, tvořících v druhé polovině třicátých let základ výzbroje bombardovací složky Luftwaffe, se Junkers Ju 86 stal bezesporu nejméně úspěšným. Navzdory svému modernímu vzhledu totiž Ju 86 představoval z konstrukčního hlediska určitý kompromis, rozkročený mezi tradicí a novými směry vývoje letecké techniky. Hlavní příčinou jeho relativního neúspěchu se však stala sázka mateřské firmy Junkers Flugzeugwerke AG na neobvyklý pohon v podobě dvojice dieselových motorů Junkers Jumo 205C. Tyto jednotky žel v řadové vojenské službě nesplnily očekávání a staly se příčinou řady komplikací, které vyústily v předčasné zastavení sériové produkce. Mateřská firma se situaci Ju 86 pokusila zachránit změnou pohonné jednotky na klasické hvězdicové vzduchem chlazené devítiválce BMW 132, ani to však konstrukci v očích špiček Říšského ministerstva letectví nezachránilo.
Objev podobné jako Junkers Ju 86 - Miroslav Šnajdr
Spitfire Mk.IX - 2.díl - Miroslav Šnajdr
Během roku 1943 postupně rostla zprvu nedostačující produkce Spitfirů Mk.IX a původně přechodová verze se stávala základem výzbroje Fighter Command. Do řadové služby přicházely nové subverze činící z „devítky“ ještě dokonalejší válečný stroj. Publikace navazuje na 1. Díl v Aeru č.29 a věnuje se i použití tohoto stroje u československých perutí ve Velké Británii.
Objev podobné jako Spitfire Mk.IX - 2.díl - Miroslav Šnajdr
Vzdušné bitvy stíhacích dvouplošníků - Miroslav Šnajdr
Od dějů popisovaných na stránkách této knihy uplynulo osm desetiletí. Tak dlouhá doba nás dělí od vzdušných bojů z roku 1937 odehrávajících se na španělském nebi. Již druhým rokem tehdy zuřila na Iberském poloostrově krvavá občanská válka mezi španělskými levicovými republikány a konzervativními povstalci. Vzplála v červenci 1936. Původně interní konflikt vnitřními rozpory rozvráceného Španělska do sebe vtahoval stále více zahraničních hráčů: armádu levicových dobrovolníků a idealistů různých odstínů i „dobrovolníků“ z totalitních mocností, z nacistického Německa, fašistické Itálie a bolševického Sovětského svazu. Publikace přibližuje letecké boje na hlavním válčišti španělské občanské války. Tedy nad frontovými liniemi, které se na jaře roku 1937 táhly od pobřeží Středozemního moře na jihu dále do vnitrozemí, krajinou Andalusie a Extremadury, procházely přímo okrajem Madridu, vedly přes pohoří Guadarrama, protínaly Aragonii a končily na severu u hranic s Francií. Popis dějů je vymezen měsíci dubnem a listopadem 1937. Zahrnuje vzdušná střetnutí během série neúspěšných republikánských odlehčovacích útoků, majících pomoci odříznutým obráncům Baskicka, Santanderu a Asturie, kteří se 31. března 1937 stali cílem mohutné povstalecké ofenzivy. Tyto útoky, cílené proti Huesce, Teruelu, La Granji, Brunete či Zaragoze, vedly k těžkým vzdušným bojům. Cílem ovšem není psát historii španělské občanské války v celé její šíři, nýbrž přiblížit nasazení vzdušných sil obou zápolících stran se zvláštním důrazem na akce stíhacích dvouplošníků Fiat CR.32, Heinkel He 51 a Polikarpov I-15. A také ozřejmit osudy mužů, kteří usedali do jejich kabin: Španělů z obou stran barikády, Sovětů, Němců, Italů, několika Američanů a pilotů jiných národností. Někteří, jako Morato, Lacalle, Jeremenko, Serov, Botto, Petrovič, Galland a Tinker, se stali ve svých zemích dříve či později legendami. Jiní upadli v zapomnění. Reálie kruté občanské války. Tvrdé vzdušné boje a letouny nejrůznějších typů. Osudy pilotů z různých koutů světa a různých státních zřízení, jejich odvaha, vůle dostát povinnostem či (v případě leteckých žoldáků) naplnit literu smlouvy. Ideály, za které muži umírali. Profesionalita i amatérismus. Skutečné mocenské zájmy interventů i závoj propagandistických lží. To vše promícháno ve španělském kotli vytvářelo jednu z nejbarvitějších kapitol letecké historie.
Objev podobné jako Vzdušné bitvy stíhacích dvouplošníků - Miroslav Šnajdr
Spitfire Mk.IX - 1.díl - Miroslav Šnajdr
Velení Královského letectva původně považovalo Spitfire Mk.IX (ostatně podobně jako zprvu Spitfiry Mk.V) za pouhou nouzovou verzi, určenou k vyplnění mezery před příchodem výrazněji modernizovaných a překonstruovaných strojů varianty Mk.VIII. Očekávalo od „devítek“ zejména okamžité řešení výzbrojové krize Fighter Command, čelící v období 1941 a 1942 výkonnostní převaze Focke-Wulfů Fw 190A. Nakonec však zvítězila kombinace výborných výkonů, zajištěných novými motory Merlin řady „60“ a výrobní jednoduchosti, dané užitím téměř identického draku s již masově produkovanými Spitfiry Mk.VC. Díky tomu dokázal britský letecký průmysl Spitfiry Mk.IX vyrábět v narůstajícím množství a „devítka“ se posléze po Spitfiru Mk.V stala druhou nejpočetnější verzí slavné stíhačky.
Objev podobné jako Spitfire Mk.IX - 1.díl - Miroslav Šnajdr
Spitfire Mk.IX - 3.díl - Miroslav Šnajdr
Ještě v průběhu roku 1943 představovaly Spitfiry Mk.IX hlavní stíhací typ, určený u Fighter Command k vybojování vzdušné převahy. Po vytvoření 2nd TAF a se zavedením výkonnějších Spitfirů Mk.XIV a Tempestů Mk.V se role letadel tohoto provedení na jaře roku 1944 změnila. Nyní si „devítky“ přibraly do palety úkolů také stíhací bombardovací akce. Svou účinnost v této funkci ověřovaly během kampaně proti „Noballs“ (odpalovacím základnám německých odvetných zbraní). Nadále představovaly kvalitní typ, ale zejména v rychlosti již v porovnání s absolutní stíhačkovou špičkou lehce zaostávaly. Stále se ovšem těšily díky velmi dobrému sladění výkonů s letovými vlastnostmi velké přízni svých pilotů. A to i těch československých, neboť v lednu a únoru 1944 se 310., 312. a 313. squadrona konečně rozloučily s nevyhovujícími Spitfiry Mk.V a přešly na Mk.IX.
Objev podobné jako Spitfire Mk.IX - 3.díl - Miroslav Šnajdr
Soumrak stíhacích dvouplošníků 2 - Miroslav Šnajdr
Druhá část práce věnované nasazení stíhacích dvouplošníků během občanské války ve Španělsku se zabývá především obdobím od dubna do října 1937.
Objev podobné jako Soumrak stíhacích dvouplošníků 2 - Miroslav Šnajdr
AEROspeciál 5 - Maraudery útočí - Miroslav Šnajdr
Elegantní Martin B-26 Marauder si udělal jméno jako základní typ taktického bombardéru ve výzbroji 9th Air Force (9. letecké armády) USAAF, která se proslavila podporou 6. června 1944 zahájeného vylodění v Normandii a následného tažení US Army západní Evropou. Maraudery během bojů ve Francii, Belgii, Nizozemsku i vlastním Německu vykonaly velké množství náletů a osvědčily se jako skutečně účinné bojové stroje. Začátky operační kariéry tohoto typu v období 1941 až 1943 nicméně nebyly nijak snadné. B-26 se vyznačoval nejen vysokými výkony, ale rovněž některými spornými vlastnostmi a velení amerického armádního letectva pro něj zprvu dosti obtížně hledalo vhodnou taktiku pro co nejefektivnější nasazení. Do tohoto období spadají dvě kapitoly z pohnuté bojové kariéry, kterým je věnována tato publikce.* Kapitola I. Cíl: letadlová loď Akagi * Kapitola II. Osmapadesát zmizelých
Objev podobné jako AEROspeciál 5 - Maraudery útočí - Miroslav Šnajdr
Spitfire Mk. V - 2.díl - Miroslav Šnajdr
Na přelomu let 1941 a 1942 stála i padala síla Fighter Command (velitelství stíhacího letectva) se Spitfiry Mk.V. Verze se u squadron RAF na mateřských ostrovech objevila na jaře 1941 a postupně se zde zásadním způsobem rozšířila. Ve službě nahradila starší Spitfiry Mk.I i Mk.II a nesla rozhodující díl ofenzivních operací FC. Britové neměli dosti dlouhou dobu příhodnější alternativu. Publikace navazuje na 1. díl, který vyšel v AERU č. 21
Objev podobné jako Spitfire Mk. V - 2.díl - Miroslav Šnajdr
Spitfire Mk. V - 3.díl - Miroslav Šnajdr
Na přelomu let 1941 a 1942 stála i padala síla Fighter Command (velitelství stíhacího letectva) se Spitfiry Mk.V. Verze se u squadron RAF na mateřských ostrovech objevila na jaře 1941 a postupně se zde zásadním způsobem rozšířila. Třetí, závěrečný díl se zaměřuje převážně na službu v zahraničí a u našich jednotek ve Velké Británii do roku 1944. Publikace navazuje na 1. a 2. díl, který vyšel v AERU č. 21 a 23.
Objev podobné jako Spitfire Mk. V - 3.díl - Miroslav Šnajdr
Spitfire Mk. V - 1.díl - Miroslav Šnajdr
Mezi nejdůležitější letadla, za jejichž řízení usedali během těžkých let druhé světové války českoslovenští piloti, patří bezesporu Spitfire Mk.V. Verze vznikla jako nouzové řešení potřeby britského velitelství stíhacího letectva po výkonnějších strojích, než jaké představovaly dosavadní Spitfiry Mk.I a Mk.II. Osvědčila se a posléze byla vyráběna ve větším množství než jiné varianty Spitfiru. Sériovou produkcí i konverzemi strojů starších variant vzniklo přes 6600 exemplářů. Díky tomu původně „přechodová“ Mk.V zaujala na britských ostrovech na dosti dlouhou dobu pozici základní složky výzbroje Fighter Command.
Objev podobné jako Spitfire Mk. V - 1.díl - Miroslav Šnajdr
AEROspeciál 4 - Luftwaffe vs. Královské námořnictvo - Miroslav Šnajdr
Letecká válka ve Středomoří 9. a 10. ledna 1941. Stuky útočí na nejmodernější letadlovou loď britského Královského námořnictva HMS Illustrious. Detailní popis tohoto střetu doplňuje informace o použitých letounech bojujících stran.
Objev podobné jako AEROspeciál 4 - Luftwaffe vs. Královské námořnictvo - Miroslav Šnajdr
Němečtí orli nad Španělskem - Miroslav Šnajdr, Martin Čížek
Kniha Němečtí orli nad Španělskem se věnuje jednotlivým typům německých letadel, které za občanské války ve Španělsku v rámci Legionu Condor prošly bojovým křtem. Čtenáře seznamuje s podmínkami jejich vzniku, vývojem, variantami, podrobnostmi z bojové činnosti a také jejich zbarvením. Do prvního dílu jsou zařazeny konstrukce počínaje Aradem Ar 68 a konče Heinkelem He 111, druhý díl představí typy Heinkel He 112 až Messerschmitt Bf 109. To vše při užití nově dostupných dokumentů, reflexí a článků z dobových tiskovin a zejména nejnovějších publikací zahraniční provenience, které umožňují korigovat mnohé nepřesnosti či omyly, týkající se nejen nasazení daných letadel ve Španělsku, ale také okolností jejich vzniku. Text je doplněn více než čtyřmi sty obrazovými přílohami, včetně 52 jsou barevné kresby letadel.
Objev podobné jako Němečtí orli nad Španělskem - Miroslav Šnajdr, Martin Čížek
AERO 101 Vickers Wellington Mk. I - Miroslav Šnajdr
AERO 101 popisuje předválečný vývoj britského bombardéru Vickers Wellington Mk.I a následně jeho nasazení ve II. světové válce. Wellington se významně zapsal i do historie našeho válečného letectva v jeho ofenzívě proti Německu za II. světové války. 2. Vydání této publikace.Formát A4, 36 stran, doplněno množstvím kvalitních černobílých a barevných fotografií a barevnými bokorysy.
Objev podobné jako AERO 101 Vickers Wellington Mk. I - Miroslav Šnajdr
AERO 98 Messerschmitt Bf 109E 3.díl - Miroslav Šnajdr
Od července 1940 Messerschmitty Bf 109E německé Luftwaffe zasahovaly do tvrdých bojů nad britskými ostrovy. Poslední výspa svobodné Evropy v letních a podzimních měsících roku 1940 vzdorovala do té doby bezprecedentní letecké ofenzivě ze strany Luftwaffe, v které opět hrály „Emily“ velmi významnou úlohu. Britové (a nešlo pouze o stíhací piloty RAF, nýbrž o celou společnost) nápor dokázali ustát a známá letecká bitva o Británii skončila jejich vítězstvím. Jednalo se o nejdelší a nejintenzivnější tažení, kterého se Bf 109E prozatím zúčastnily. Boje nad britskými ostrovy naplno prověřily kvality typu, a to za nových podmínek strategické letecké války, pro které nebyla „stodevítka“ koncipována. Stejně tak prošli zatěžkávací zkouškou piloti Messerschmittů, kteří se mimochodem ve většině případů (jak vzpomínali veteráni) zpětně rozhodně poraženi necítili – a v rozporu s výsledkem střetnutí až do závěru svých životů (ještě desítky let po skončení bojů) přinášeli argumenty, že na body vlastně zvítězili. Test odolnosti čekal také na německý letecký průmysl. Výrobci Bf 109, kteří nyní ztratili výhodu včasného náběhu produkce, při pokračující výrobě čelili naplno pracujícímu britskému leteckému průmyslu, jehož kapitáni dříve než Němci rozpoznali, že jde o vše.
Objev podobné jako AERO 98 Messerschmitt Bf 109E 3.díl - Miroslav Šnajdr
Fiat CR.30 a CR.32 Freccia - Miroslav Šnajdr
Mezi nejúspěšnější stíhací dvouplošníky 30. let minulého století náleží Fiat CR.32 Freccia (šipka), ve značném množství vyráběný pro italské letectvo i na export. Typ se proslavil zejména svou účastí na bojích občanské války ve Španělsku, zasáhl nicméně také do řady střetnutí druhé světové války. Létal nad čtyřmi kontinenty: nad Evropou, Asií, Afrikou a Amerikou. Fiat CR.32 sehrál svým způsobem důležitou roli také v příběhu československého letectví. První oběti z řad našich letců v rozbíhajícím se boji proti nacismu a fašismu způsobily v druhé polovině 30. let právě Fiaty CR.32. 31. května 1937 Italy ovládané Freccie sestřelily u středomořské Mallorcy bombardér Potez 540 španělského republikánského letectva, v jehož pracovních prostorech padli českoslovenští dobrovolníci, bojující dle tehdejší levicové dikce „u Madridu za Prahu“, Josef Soušek a Zdeněk Talaš. Z osádky přežil pouze zraněný a zajatý pilot Jan Ferák. V napjatých dnech územního ořezávání tehdejšího Československa v důsledku mnichovské dohody sestřelil 25. října 1938 maďarský Fiat CR.32 nad Maďary požadovaným územím jižního Slovenska pozorovací Letov Š 328 letky 10, přičemž padl pozorovatel sv. asp. Jaromír Šotola. Pilot des. Ján Kello vyvázl popálen.
Objev podobné jako Fiat CR.30 a CR.32 Freccia - Miroslav Šnajdr
AERO 114 Messerschmitt Bf 109E 6.díl - Miroslav Šnajdr
S tím jak na podzim 1940 odezněla letecká bitva o Británii, skončila rovněž jedna z nejdůležitějších kapitol v mimořádně bohaté historii Messerschmittu Bf 109E. Na „Emily“, nyní zastoupené především variantou Bf 109E-7, ovšem ve výzbroji Luftwaffe čekala ještě dlouhá kariéra. Na začátku roku 1941 se jejich operační činnost rozšířila ze západní a severní Evropy dále na jih. Ačkoliv Středomoří a severní Afrika představovaly z pohledu německého velení, nyní se již připravujícího k útoku na Stalinův Sovětský svaz, vedlejší operační oblast, Bf 109E zde do střetnutí zasáhly s mimořádnými úspěchy.V této části série si přiblížíme nasazení německých stíhačů do bojů nad Maltou a nad severní Afrikou během Rommelova pokusu o ovládnutí obleženého přístavu Tobrúk na jaře roku 1941. O výsledku vzdušných bojů druhé světové války se ovšem nerozhodovalo pouze v kabinách stíhaček, nýbrž také v továrnách leteckého průmyslu. Proto zde shrneme produkci Messerschmittů Bf 109E během roku 1940 a porovnáme ji s výrobou stíhaček ve Spojeném království.
Objev podobné jako AERO 114 Messerschmitt Bf 109E 6.díl - Miroslav Šnajdr
AERO 64 Messerschmitt Bf 109E 2.díl - Miroslav Šnajdr
Messerschmitt Bf 109E-1, Messerschmitt Bf 109E-3 a Messerschmitt Bf 109E-4. Druhý díl navazuje na díl první vydaný v AERU č. 60. V tomto díle je popsána činnost Bf 109E v letech 1939-1940 nad západní frontou.
Objev podobné jako AERO 64 Messerschmitt Bf 109E 2.díl - Miroslav Šnajdr
AERO 107 Messerschmitt Bf 109E 5.díl - Miroslav Šnajdr
Němečtí stíhači za sebou měli na sklonku srpna 1940 již několik týdnů trvající ofenzivní kampaň proti Británii, zahrnující Kanalkampf a zejména tzv. „zostřenou leteckou válku proti Anglii“ (verchäferte Luftkrieg gegen England). Tato fáze začala Adlertagem (Dnem orla) 13. 8. a na piloty Jagdwaffe kladla velké nároky, byť vytížení pilotů v jednotlivých dnech významně kolísalo. Jak uvedl Ulrich Steinhilper (během letecké bitvy působil v hodnosti Oblt. u 3./JG 52, do zajetí padl 27. října 1940): „Ačkoliv většina z nás navenek stále nevykazovala žádné velké známky nervozity, koncem srpna byly hádky stále častější, nálada se měnila rychleji... Začalo se projevovat napětí z nepřerušovaného operačního létání.“ Vzdušné bojiště nad britskými ostrovy předkládalo před německé stíhače řadu novinek. Jednu z nich představovala skutečnost, že se protivníkovy vzdušné síly nezhroutily hned po několika koncentrovaných úderech v úvodních dnech bojů. Luftwaffe měla prozatím zkušenosti s krátkodobými intenzivními kampaněmi, prokládanými obdobími pro rekonvalescenci a doplnění výzbroje. Letecká válka nad Británií se však nepříjemně protahovala a dlouho nebyly patrné žádné podstatnější výsledky. Intenzivní nasazení doléhalo také na piloty Fighter Command, které v tomto období posiloval stále větší počet polských a československých stíhačů. Britové považují za nejobtížnější, doslova kritické období letecké bitvy právě konec srpna a začátek září. Vzdušné boje těchto dnů spadaly podle britského členění do třetí etapy Battle of Britain (vypukla 24. srpna a trvala do 6. září).
Objev podobné jako AERO 107 Messerschmitt Bf 109E 5.díl - Miroslav Šnajdr
Morane-Saulnier MS.406 C1 (2.díl) - Miroslav Šnajdr
Kniha navazuje na již vydaný 1.díl. Pokračuje obdobím tzv. Bleskové války proti Francii 1940 a účastí čs. pilotů, dále popisuje službu ve Finsku, Vichystické Francii, Výrobu ve Švýcarsku a službu v letectvech některých satelitů Německa a u Luftwaffe. Text česky/anglicky.
Objev podobné jako Morane-Saulnier MS.406 C1 (2.díl) - Miroslav Šnajdr
AEROspeciál 7 - Stalinovi sokoli táhnou na západ - Miroslav Šnajdr
Druhá světová válka v Evropě vypukla 1. září 1939 útokem Hitlerova nacistického Německa na sousední Polsko. Německá armáda, ze vzduchu efektivně podporovaná Luftwaffe, předvedla v následujících dnech první ukázku své bleskové války (Blitzkriegu). Třetího září do zápasu formálně vstoupila Velká Británie a Francie. Obě západoevropské demokracie sice Německu vyhlásily válku, pro záchranu svého východního spojence však jejich ozbrojené síly nepodnikly prakticky nic. Na holičkách ponechaná polská armáda krvácela a ustupovala na východ. Velení doufalo, že se jí na východním břehu Visly podaří zaujmout pevnou obranu, v které se udrží až do toužebně očekávané ofenzivy francouzsko-britských vojsk na západní frontě. Pak však pro Poláky doslova udeřil blesk. Sedmnáctého září se do útoku na Polsko přidal rovněž Sovětský svaz a z představ o možné obraně východně od Visly učinil pouhý cár papíru. Otřesený polský velvyslanec W. Grzybowski byl v Moskvě brzo ráno toho dne povolán na Lidový komisariát zahraničních věcí a zde náměstkem lidového komisaře Potěmkinem informován, že polský stát fakticky přestal existovat, čímž skončila platnost smluv mezi Polskem a SSSR a Rudá armáda vstoupila do východního Polska, „aby chránila bratrské běloruské a ukrajinské obyvatelstvo“. Ač je někdy tažení Rudé armády proti Polsku bagatelizováno, ve skutečnosti se jednalo o mimořádně rozsáhlou vojenskou operaci, která významně změnila situaci na východě Evropy, překreslila státní hranice a zásadním způsobem posunula Stalinovo impérium na západ. Po více než půlstoletí následné existence Sovětského svazu byl fakt agrese proti hroutícímu se Polsku skryt pod pláštíkem utajování a lží. A ještě dnes je významná část Rusů přesvědčena o oprávněnosti tohoto kroku a i v současných publikacích je napadení eufemisticky nazýváno „osvoboditelský pochod“.
Objev podobné jako AEROspeciál 7 - Stalinovi sokoli táhnou na západ - Miroslav Šnajdr
Němečtí orli nad Španělskem II - Miroslav Šnajdr, Martin Čížek
Kniha Němečtí orli nad Španělskem 2 se věnuje jednotlivým typům německých letadel, které za občanské války ve Španělsku v rámci Legionu Condor prošly bojovým křtem. Čtenáře seznamuje s podmínkami jejich vzniku, vývojem, variantami, podrobnostmi z bojové činnosti a také jejich zbarvením. Druhý díl představuje typy Heinkel He 112 až Messerschmitt Bf 109 a navazuje tak na první díl, ve kterém jsou zařazeny Arado Ar 68 až Heinkel He 111. To vše při užití nově dostupných dokumentů, reflexí a článků z dobových tiskovin a zejména nejnovějších publikací zahraniční provenience, které umožňují korigovat mnohé nepřesnosti či omyly, týkající se nejen nasazení daných letadel ve Španělsku, ale také okolností jejich vzniku. Text je doplněn více než čtyřmi sty obrazovými přílohami, včetně 48 barevnými kresbami.
Objev podobné jako Němečtí orli nad Španělskem II - Miroslav Šnajdr, Martin Čížek
AERO 81 Sturzkampfflugzeug - Cesta ke střemhlavému bombardéru - Miroslav Šnajdr
"...Německá fascinace střemhlavými bombardéry v druhé polovině 30. let minulého století a v úvodní polovině II. světové války je obecně známá. V této publikaci si blíže představíme jednotlivé typy střemhlavých bombardérů, které stály u zrodu fenoménu Stuka během úvodních dvou třetin této dekády. Některé časem upadly v zapomnění, jiné jsou známější a jeden z nich, Junkers Ju 87A se zařadil do skutečného hvězdného nebe, když odstartoval kariéru patrně nejznámějšího střemhlavého bombardéru všech dob." (z úvodu) Letadla: Junkers K 47, Curtiss Hawk II (Udetův), Heinkel He 50, Hamburger Flugzeugbau (Blohm & Voss) Ha 137, Henschel Hs 123, Fieseler Fi 98, Heinkel He 118, Arado Ar 81, Junkers Ju 87A
Objev podobné jako AERO 81 Sturzkampfflugzeug - Cesta ke střemhlavému bombardéru - Miroslav Šnajdr
Stíhači RAF a jejich protivníci - Francie 1939-1940 - Miroslav Šnajdr
Tato publikace se zabývá úplným začátkem měření sil mezi stíhacími piloty RAF a jejich protivníky z řad Luftwaffe. Z pohledu pilotů britských stíhacích squadron se zde vedl boj na život a na smrt a odehrávala se skutečná dramata.
Objev podobné jako Stíhači RAF a jejich protivníci - Francie 1939-1940 - Miroslav Šnajdr
AERO 53 Messerschmitt Bf 109 C a Bf 109 - Miroslav Šnajdr
Když 31. srpna 1939 dělily Evropu od začátku strašného válečného konfliktu pouze hodiny, sloužilo u operačních jednotek německé Luftwaffe celkem 1073 Messerschmittů Bf 109 různých verzí. Převládaly vysokovýkonné Bf 109E, v té době s přehledem nejlepší řadově používané jednomístné stíhačky na světě. Ve službě stále ještě zůstávalo 447 strojů starších verzí. Vedle menších počtů Bf 109B („Berta“) a Bf 109C („Cäsar“) se jednalo hlavně o Bf 109D („Dora“). Všechny tyto tři varianty již patřily, kvůli poměrně nevýkonným pohonným jednotkám Jumo 210D a 210G výrobce Junkers Flugzeug- und Motorenwerke AG se sídlem v Dessau, mezi stíhací letouny spíše průměrných výkonů. Sto šedesát čtyři z nich sloužilo u stíhacích skupin (Jagdgruppen) a plných 283 používaly jako prozatímní výzbroj skupiny těžkých stíhačů (Zerstörergruppen), čekající na příchod u Luftwaffe vysoko ceněných dvoumotorových Messerschmittů Bf 110. Letouny starších variant zasáhly v září 1939 do polského tažení, kde zejména Bf 109D-1 doslova zazářily v rukou pilotů těžké stíhací skupiny I./ZG 2. „Dory“ se angažovaly také v úvodních střetnutích na západní frontě. Publikace navazuje na AERO č.51 Messerschmitt Bf 109A a Bf 109B.
Objev podobné jako AERO 53 Messerschmitt Bf 109 C a Bf 109 - Miroslav Šnajdr
Boje na finském nebi 1 - Sovětsko-finská válka 1939-1940 - Miroslav Šnajdr
Kniha je věnována účasti vybraných stíhacích letadel na jedné z důležitých kapitol druhé světové války, v tzv. zimní válce. Zuřila mezi Finskem a Stalinovým Sovětským svazem od 30. listopadu 1939 do 13. března 1940. Během 105 dní jejího trvání došlo k množství vzdušných bojů, které jsou někdy interpretovány jako zápas finského Davida proti sovětskému Goliáši. V publikaci se pozorný čtenář seznámí se čtveřicí typů z výzbrojové palety finského vojenského letectva, které do země dorazily v průběhu konfliktu v rámci zahraničních dodávek: s Brewsterem Model 239, Fiatem G.50, Hawker Hurricanem a Gloster Gauntletem. A také se obeznámí s osudy finských a zahraničních pilotů, kteří usedali do jejich kabin. Jedná se o fascinující kapitolu letecké historie, v níž se v jedné rovině proplétají osudy stíhačů za extrémních podmínek války s mnohonásobně početnějším nepřítelem a v další úrovni jsou pak konfrontována různá technická řešení, konstrukční záměry a vojenské koncepce, které spatřily světlo světa během neklidných 30. let minulého století
Objev podobné jako Boje na finském nebi 1 - Sovětsko-finská válka 1939-1940 - Miroslav Šnajdr
B-25 Mitchell v SSSR a Tupolev SB - Miroslav Šnajdr, Kotelniko Vladimír
B-25 MitchellVýznamnou část letadlového parku sovětského Dálkového letectva v letech druhé světové války tvořil americký dvoumotorový střední bombardér North American B-25 Mitchell. První let nový B-25, jenž zakrátko obdržel bojové jméno Mitchell na počest generála Mitchella, absolvoval 19. srpna 1940. Když se v září 1941 v Moskvě sešli zástupci SSSR, USA a Velké Británie, objevily se na stole požadavky, předložené různými sovětskými instancemi. Svůj seznam typů, potenciálně vhodných k zakoupení, sestavila také Správa rozvědky Generálního štábu, která do něj jako jediná zahrnula i B-25. Publikace popisuje verze, dodávky a nasazení tohoto stroje, Tupolev SBSovětský dvoumotorový bombardér Tupolev SB sehrál během občanské války ve Španělsku v řadách republikánského letectva nezastupitelnou roli Paleta úkolů, kterou SB na Iberském poloostrovu plnily, byla skutečně široká: taktické nálety proti pozemním cílům v zápolí fronty, bombardovací útoky proti povstalci kontrolovaným aglomeracím, nálety proti nepřátelským lodím, průzkumné akce, námořní hlídkové lety a v několika případech dokonce defenzivní stíhací aktivity při obraně středomořských přístavů. Elegantní dvoumotorové jednoplošníky byly totiž díky vysoké rychlosti téměř imunní na protiakce o generaci starších dvouplošných stíhaček Heinkel He 51 a Fiat CR.32 S příchodem německých jednoplošných Messerschmittů Bf 109 sice SB přišly o podstatnou část své nestíhatelnosti, nicméně denních bombardovacích akcí se zúčastňovaly až do pro republikány tragického závěru občanské války.
Objev podobné jako B-25 Mitchell v SSSR a Tupolev SB - Miroslav Šnajdr, Kotelniko Vladimír
AERO 91 P-39 Airacobra, Nasazení: Pacifik, Evropa, 5. část - Miroslav Šnajdr
Pátá a závěrečná část série věnované známé americké stíhačce Airacobra. Uzavírá historii nasazení v Pacifiku v bojích proti Japoncům a v Evropě v letectvech Spojenců.
Objev podobné jako AERO 91 P-39 Airacobra, Nasazení: Pacifik, Evropa, 5. část - Miroslav Šnajdr
AEROspeciál 18 Letecká válka 22.června 1941, 1. část Předehra - Miroslav Šnajdr
V neděli 22. června 1941 zahájil Wehrmacht pod krycím označením Barbarossa útok na SSSR. Střet nemá v novodobých dějinách vojenství obdoby rozsahem bojových operací, mírou ničení či množstvím obětí. Pozemní boje provázela mohutná aktivita ve vzduchu. Došlo k mimořádnému množství střetů, v nichž sovětské vojenské letectvo čelilo od rána úderům německých a rumunských vzdušných sil.Tato úvodní část série publikací přibližuje nasazení sovětského vojenského letectva v období mezi zářím 1939 a létem 1940, během cesty Stalinova Sovětského svazu k fatálnímu 22. červnu 1941. Seznámíme se s angažmá sovětských letců a jejich letadel v průběhu útoku na Polsko, v čase tzv. zimní války proti Finsku, při okupaci Pobaltí a východní části Rumunského království. Tyto často opomíjené kampaně výrazně ovlivnily rozvoj sovětského vojenského letectva bezprostředně před německým útokem a rovněž připravily geografické kulisy pro gigantický střet z léta 1941.Letecké boje 22. června totiž reálně probíhaly z významné části právě nad územími, která ještě před velmi krátkou dobou neměl Stalin pod kontrolou: jednalo se o teritoria před vypuknutím války náležící Druhé Polské republice, Estonsku. Lotyšsku, Litevsku a Rumunskému království. Součástí SSSR se staly v důsledku uzavření paktu v srpnu 1939 a spolupráce nacistického Německa a Sovětského svazu v úvodním válečném období. Na dlouhé dekády v SSSR i Rusku heroizovanou obranu sovětské vlasti lze tedy do určité míry pohlížet také jako na obranu kořisti nabyté za spolupráce s bývalým partnerem – a nyní nepřítelem na život a na smrt, Hitlerovým Německem.
Objev podobné jako AEROspeciál 18 Letecká válka 22.června 1941, 1. část Předehra - Miroslav Šnajdr
Boje na finském nebi 2 - Sovětsko-finská válka 1939-1940 - Miroslav Šnajdr
Od 30. listopadu 1939 do 13. března 1940 zuřily na severovýchodě Evropy boje mezi Finskem a Stalinovým SSSR. Do historických análů vstoupily pod označením zimní válka. Finská republika, stát rozkládající se na 383 000 km2 a mající pouhých 3,8 milionů obyvatel, v ní čelila drtivé přesile sovětských invazních sil. Rudá armáda zahájila útok bez vyhlášení války a prováděla ofenzivní operace po celé délce 1600 kilometrů dlouhé společné hranice, začínající na pobřeží Finského zálivu a končící u Barentsova moře na dálném severu, hluboko za polárním kruhem. Krvavé střetnutí nakonec trvalo plných 105 dnů. Finové dokázali po dlouhé týdny zadržovat nápor mnohonásobně silnějšího nepřítele. Sovětský diktátor J. V. Stalin byl posléze nucen souhlasit se svého druhu kompromisním mírem, vzdáleným od původních válečných záměrů vymazat Finsko z mapy a učinit z něj součást Sovětského svazu.Zimní válka se neodehrávala pouze na zemi, ale také ve vzduchu. Rovněž zde čelili obránci obrovské početní převaze útočníkových vzdušných sil. Finové využívali pestrou směsici leteckých typů, z nichž některé tvořily původní výzbroj Suomen Ilmavoimat a jiné dorazily ze zahraničí až po vypuknutí nepřátelství (či po jeho skončení). Do první skupiny náležely ze stíhaček jednoplošné Fokkery D.XXI a velmi zastaralé dvouplošníky Bristol Bulldog IVA. V druhé skupině letadel byly stíhací stroje zastoupeny řadou konstrukcí rozdílné bojové hodnoty. V prvním dílu této práce jsme si z nich představili letouny Brewster Model 239, Fiat G.50, Gloster Gauntlet a Hawker Hurricane Mk.I. V druhé části si přiblížíme typy Gloster Gladiator (i jeho švédské provedení J 8A), Bristol Bulldog (J 7), Svenska J 6, Morane-Saulnier MS.406 a Caudron-Renault C.714. První ze zahraničních stíhaček se ve Finsku objevily již v prosinci 1939, poslední dorazily až na jaře 1940, v době, kdy již bylo dobojováno. Největší přínos pro bojeschopnost Suomen Ilmavoimat představovaly Gladiatory (včetně švédských J8A) a Morane-Saulniery MS.406. Naopak letadla J 6 a J 7 posloužila pouze při výcviku. Stroje C.714 pak dorazily příliš pozdě na to, aby je Finové mohli během zimní války využít.
Objev podobné jako Boje na finském nebi 2 - Sovětsko-finská válka 1939-1940 - Miroslav Šnajdr
Kapitoly o českém verši - Miroslav Červenka
Kniha Kapitoly o českém verši shrnuje autorův celoživotní výzkum českého verše. První část se zabývá obecnými principy a v návaznosti i polemice vůči dosavadním koncepcím (včetně Romana Jakobsona a Červenkova učitele Jana Mukařovského) formuluje nově některé podstatné rysy českého verše. Druhou část tvoří průvodce základními metry novočeské poezie, od počátku obrození až do poloviny 20. století. Knihu, která vznikla na základě rozsáhlého excepčního materiálu a na které Miroslav Červenka pracoval do posledních dnů svého života, připravili k vydání Květa Sgallová a Jiří Holý.
Objev podobné jako Kapitoly o českém verši - Miroslav Červenka
AEROspeciál č.17 - Protiútok letadlových lodí US Navy, únor 1942 2. část - Miroslav Šnajdr
Publikace přibližuje dramatické kapitoly z nasazení US Navy a zejména amerického palubního letectva v úvodní fázi pacifické války. Úvodní část je věnována úderu TF 17 (17. operačního svazu) vedeného Rear Adm. Frankem J. Fletcherem 1. února 1942 na nejjižnější atoly v Marshallových ostrovech (Jaluit a Mili) a na atol Makin na severu Gilbertových ostrovů. Detailně popisuje dramatické nasazení Dauntlessů, Devastatorů a Wildcatů z letadlové lodě USS Yorktown. Další část práce se zabývá vzdušnou bitvou, která se odehrála u Rabaulu 20. února 1942 mezi americkými palubními letouny bránícími nosič USS Lexington a útočnou formací sedmnácti japonských bombardérů Mitsubishi G4M1 (Betty). Stalo se tak během pokusu amerického operačního svazu Task Force 11 napadnout nedlouho před tím nepřítelem dobytou základnu v Rabaulu. Boj skončil drtivou porážkou Japonci nasazené 4. Kókútai. Jednotka odepsala 15 zcela zničených moderních bombardovacích letounů a 13 kvalitních kompletních osádek. Mezi 88 padlými či nezvěstnými letci na americké straně vynikl osobním vkladem pilot Wildcatu z VF-3, Lt. Edward O´Hare. Bylo mu uznáno sestřelení pěti bombardérů. 21. dubna 1942 obdržel jako první americký stíhací pilot během II. světové války z rukou amerického prezidenta Franklina D. Roosevelta Kongresovou medaili cti.
Objev podobné jako AEROspeciál č.17 - Protiútok letadlových lodí US Navy, únor 1942 2. část - Miroslav Šnajdr
P-39 Airacobra, Bell P-39K, P-39L, P-39M, P-39N, 3. část - Miroslav Šnajdr
Třetí část série věnované známé americké stíhačce Airacobra přibližuje varianty P-39K, P-39L, P-39M a P-39N. Popisuje historii nasazení typu od jara roku 1942 do jara následujícího roku. Toto období bylo pro Airacobry z řady ohledů mimořádně důležité. Narůstala sériová produkce a letouny se ve stále větších počtech zapojovaly do akcí na bojištích světové války, a to včetně východní fronty. Právě na východě Evropy se začala psát patrně nejpozitivnější kapitola v historii Airacobry: nasazení v sovětském vojenském letectvu. Sovětští letci dokázali za specifických podmínek východní fronty to, co se jejich americkým a britským kolegům nikdy nepodařilo: objevit klady P-39 a beze zbytku je využít. V publikaci se čtenář seznámí rovněž s nasazením Airacober náležících do stavu amerického armádního letectva v jižním a severním Pacifiku, na Islandu a v severní Africe.
Objev podobné jako P-39 Airacobra, Bell P-39K, P-39L, P-39M, P-39N, 3. část - Miroslav Šnajdr
AEROspeciál 10 - Stíhačky Curtiss P-40E pro Jávu a potopení USS Langley 1. část - Miroslav Šnajdr
Na sklonku února 1942 se již Nizozemská východní Indie, čelící vrcholícímu náporu japonských císařských válečníků, nacházela na pokraji definitivní porážky. Holanďané budovali své koloniální impérium na ostrovech, zahrnujících Velké Sundy (Sumatra, Jáva, část Bornea, Celebes), Malé Sundy (Timor, Sumba, Flores, Bali), Moluky a západní část Nové Guineje více než tři stovky let. A nyní o ně po pár měsících války nezadržitelně přicházeli. Bojovalo se v samotné centrální části Nizozemské východní Indie a ohrožen byl přímo ostrov Jáva, kolonizátory vždy vnímaný jako jakási výkladní skříň. Nyní se zápas chýlil k tragickému finále, zahájení nevyhnutelné japonské invaze na Jávu bylo pouze otázkou dnů. Prozatím se bojovalo zejména ve vzdušném kolbišti nad ostrovem. Vítězícímu císařskému námořnímu a armádnímu letectvu zde čelila řada spojeneckých vzdušných sil. Vedle nizozemského koloniálního vojenského letectva (ML-KNIL – Militaire Luchtvaart van het Koninklijk Nederlands Indisch Leger) také nizozemská námořní letecká služba (Marine Luchtvaart Dienst), americký armádní letecký sbor (US Army Air Corps), letectvo amerického námořnictva (US Navy), britské Královské letectvo (Royal Air Force) či Královské australské letectvo (Royal Australian Air Force). Roztříštěnost sil byla důsledkem koaličního charakteru války na straně obránců. Boje o Nizozemskou Východní Indii řídili vysocí britští, američtí a nizozemští důstojníci, sdružení ve společném velitelství ABDACOM (American-British-Dutch-Australian Command), které vzniklo v lednu 1942 jako první skutečný pokus o nadnárodní společné spojenecké vrchní velitelství během druhé světové války. ABDACOM zodpovídalo za širokou operační oblast v jihovýchodní Asii a Pacifiku. Hlavní slovo měli samozřejmě Američané a Britové. V jeho čele stál na základě amerického návrhu Brit Lt. Gen. sir Archibald Wavell. Tento vysoký důstojník, vrchní velitel imperiálních vojsk v Indii, byl jmenován velitelem ABDACOM 30. prosince 1941. Na své velitelství, umístěné v jávském Bandoengu, dorazil 10. ledna. Ve své velitelské pozici se měl Wavell prostřednictvím ve Washingtonu sídlícího anglo – amerického společného výboru náčelníků štábů (Combined Chiefs of Staff, CCF) zodpovídat americkému prezidentovi F. D. Rooseveltovi a britskému ministerskému předsedovi W. Churchillovi. Jáva byla nyní Japonci zcela izolovaná a sevřená leteckou i námořní blokádou, která bránila Spojencům v přísunu posil, včetně nových letadel. V té době k ostrovu směřovala stará americká letadlová loď přebudovaná na nosič vodních letadel, USS Langley, s nákladem nejcennějším: se 32 zbrusu novými stíhačkami Curtiss P-40E. Publikace ve dvou dílech popisuje boje s Japonci v první fázi války v Nizozemské východní Indii.
Objev podobné jako AEROspeciál 10 - Stíhačky Curtiss P-40E pro Jávu a potopení USS Langley 1. část - Miroslav Šnajdr
AEROspeciál 12 - Stíhačky Curtiss P-40E pro Jávu a potopení USS Langley 2. část - Miroslav Šnajdr
Druhý, závěrečný díl publikace věnované americkým snahám posílit obranu japonským postupem na začátku roku 1942 ohrožené Nizozemské východní Indie pomocí dodávek stíhaček Curtiss P-40E popisuje tragické finále námořní operace. V jejím průběhu se na Jávu nebezpečnými vodami Indického oceánu pokoušela prorazit dvě americká plavidla, starý tendr (původně první letadlová loď US Navy) USS Langley a moderní transportní loď SS Sea Witch. Dopravovala úhrnem 59 stíhaček Curtiss P-40E a 33 amerických pilotů. Zatímco Langley skončil po útoku bombardérů císařského námořního letectva na mořském dně i s 32 přepravovanými stíhačkami, Sea Witch sice dokázala svůj drahocenný náklad v podobě 27 P-40E dopravit do jávského přístavu, avšak příliš pozdě na to, aby letouny před nizozemskou kapitulací vůbec zasáhly do bojů. Zvlášť tragický byl rovněž osud 33 amerických stíhacích pilotů doprovázejících stíhačky na tendru Langley. Všichni sice přežili potopení lodi, ale všichni až na dva poté zahynuli při následném potopení torpédoborce USS Edsall 1. března 1942, či v japonském zajetí. Publikace přibližuje osudy stíhacích pilotů amerického armádního letectva i námořníků z lodí US Navy během dramatických únorových dnů roku 1942. Popisuje úspěšné akce císařského námořnictva i námořního letectva a marnou snahu spojeneckých ozbrojených sil zvrátit nepříznivý vývoj válečné situace. Pozornost věnuje rovněž situaci spojeneckého letectva na Jávě během poslední dnů před nizozemskou kapitulací. Seznamuje čtenáře s méně známou kapitolou druhé světové války.
Objev podobné jako AEROspeciál 12 - Stíhačky Curtiss P-40E pro Jávu a potopení USS Langley 2. část - Miroslav Šnajdr
Kapitoly o českém verši - Miroslav Červenka - e-kniha
eBook: Miroslav Červenka (1932–2005) patřil k nejvýraznějším osobnostem české literární vědy druhé poloviny 20. století. Vynikl v oboru teorie literatury, historické poetiky, ale uplatnil se i jako editor a komentátor, osobitý kritik i básník. Jeho poslední, posmrtně vydaná kniha Kapitoly o českém verši shrnuje autorův celoživotní výzkum českého verše. První část se zabývá obecnými principy a v návaznosti i polemice vůči dosavadním koncepcím (včetně Romana Jakobsona a Červenkova učitele Jana Mukařovského) formuluje nově některé podstatné rysy českého verše. Druhou část tvoří průvodce základními metry novočeské poezie, od počátku obrození až do poloviny 20. století. Knihu, která vznikla na základě rozsáhlého excepčního materiálu a na které Miroslav Červenka pracoval do posledních dnů svého života, připravili k vydání Květa Sgallová a Jiří Holý.
Objev podobné jako Kapitoly o českém verši - Miroslav Červenka - e-kniha
AERO 105 Curtiss F11C-2/BFC-2 Goshawk a Curtiss Hawk II (Evropa, Jižní Amerika) - Miroslav Šnajdr
V druhé polovině dvacátých a v první polovině třicátých let dvacátého století si americká firma Curtiss udělala jméno stíhacími dvouplošníky, prodávanými pod obchodním označením Hawk (Jestřáb). Jednotlivé verze úspěšně sloužily jak u amerického armádního letectva USAAC, tak u námořního letectva US Navy i u řady zahraničních uživatelů. Tyto letouny (zde je na místě uvést, že označení Hawk v žádné podobě nebylo americkým námořním letectvem oficiálně užíváno) se staly velmi populárními nejen v ozbrojených silách, ale protože „dobře vypadaly“, také mezi širokou veřejností a rovněž v zahraničí. Staly se ve své době dokonce jakýmsi synonymem pro americký stíhací dvouplošný letoun. Firma je postupně produkovala v řadě verzí, které sice dostávaly stále silnější motory, postupně se na nich objevovala některá konstrukční i aerodynamická zdokonalení, ale základní konstrukce zůstávala shodná. Tato publikace je věnována palubním stíhačkám schopným střemhlavého bombardování F11C-2 (od 21. března 1934 značeným BFC-2) a jejich exportním protějškům Hawk II, které se rozšířily u mnoha letectev v Jižní Americe, v Asii i v Evropě.
Objev podobné jako AERO 105 Curtiss F11C-2/BFC-2 Goshawk a Curtiss Hawk II (Evropa, Jižní Amerika) - Miroslav Šnajdr
AERO 90 P-39 Airacobra, Bell XP-39E, P-39Q, RP-39Q-22, 4. část - Miroslav Šnajdr
Čtvrtá část série věnované známé americké stíhačce Airacobra přibližuje varianty XP-39E, P-39Q RP-39Q-22. Popisuje historii nasazení v Pacifiku v bojích proti Japoncům a v Evropě v letectvech Spojenců.
Objev podobné jako AERO 90 P-39 Airacobra, Bell XP-39E, P-39Q, RP-39Q-22, 4. část - Miroslav Šnajdr
P-39 Airacobra, Mk.I, P-400, P-39D-1 a P-39D-2, 2. část - Miroslav Šnajdr
Další ze série publikací věnovaných známému americkému stíhacímu typu Bell P-39 Airacobra. Letoun se vyznačoval neobvyklou koncepcí: hmotnost v přídi situované silné výzbroje konstruktéři kompenzovali pomocí zástavby pohonné jednotky za pilotní kabinu. Zvolené řešení mělo díky umístění motoru u těžiště letounu zajistit velkou obratnost a pohyblivost. Slabé výškové výkony však zapříčinily, že se P-39 za druhé světové války na většině válčišť (s čestnou výjimkou východní fronty) příliš vysokého hodnocení nedočkal. Druhá část je věnována variantám Airacobra Mk.I, P-400, P-39D-1 a P-39D-2, u kterých s typem obvykle spojovaný 37mm trupový kanon nahradila lehčí zbraň ráže 20 mm. Zahrnuty jsou počáteční zkušenosti s letounem u britského Královského letectva, a to včetně krátké operační služby u 601. squadrony RAF. Právě u této jednotky s Airacobrami Mk.I létali rovněž českoslovenští piloti. Čtenář se také detailněji seznámí s úvodním bojovým vystoupením Airacober v barvách amerického armádního letectva na pacifickém ostrově Nová Guinea. Právě zde Belly P-400 (stejně jako P-39D a P-39F, které byly po technické stránce představeny v první části série) změřily síly s vynikajícím japonským námořním stíhacím letounem Mitsubishi A6M2 (Zero).
Objev podobné jako P-39 Airacobra, Mk.I, P-400, P-39D-1 a P-39D-2, 2. část - Miroslav Šnajdr
AEROspeciál 15 Protiútok letadlových lodí US Navy, únor 1942, 1. část - USS Enterprise útočí na Marshallovy ostrovy - Miroslav Šnajdr
Letadlové lodě US Navy tvořící součást US Pacific Fleet o sobě daly poprvé od vstupu Spojených států do války s císařským Japonskem vědět během února 1942. V té době se zdálo, že náporu císařských zbraní nikdo a nic neodolá. Japonské ozbrojené síly triumfálně vítězily na všech frontách a dobývaly jedno koloniální území západních mocností po druhém. Ovládly Malajsko, obsadily britskou „nedobytnou pevnost“ Singapur a úspěšně postupovaly na barmském bojišti. Okupovaly Borneo, Celebes, Sumatru, Novou Británii, Nové Irsko a řadu menších ostrovů. Mocné Spojené státy pokořily úderem na havajský Pearl Harbor, připravily je o atoly Wake a Guam. Zbytky amerických obránců na Filipínách zatlačily na jižní část Bataanského poloostrova a ostrov Corregidor. Za atmosféry všeobecného zmaru proto znamenaly veřejnosti vhodně předložené ofenzivní akce letadlových lodí USS Enterprise a USS Yorktown provedené proti Marshallovým a Gilbertovým ostrovům 1. února a epický boj, který svedli palubní stíhači startující z USS Lexington 20. února během nájezdu na Rabaul, pro obyvatele Spojených států mohutnou vzpruhu. Amerika potřebovala své hrdiny a US Navy je otřesenému národu poskytlo. Fakticky sice střetnutí popsaná v této publikaci představovala pouhé epizody v dlouhém a mimořádně krvavém zápase mezi Spojenými státy a císařským Japonskem, potvrdila však jednu důležitou skutečnost. Na spojenecké straně přece jen od samého začátku měření sil existovala moc, která svou výzbrojí, profesionalitou, úrovní výcviku a morálkou nezaostávala za opakovaně vítězícími císařskými válečníky: letadlové lodě US Navy a z jejich palub operující letecké skupiny.
Objev podobné jako AEROspeciál 15 Protiútok letadlových lodí US Navy, únor 1942, 1. část - USS Enterprise útočí na Marshallovy ostrovy - Miroslav Šnajdr
Zaměřovací puškohled Bushnell 4x32
Optický puškohled s čtyřnásobným přiblížením, jednoduchým zaměřovacím křížem, prachotěsný a odolný proti zamlžení.. Zaměřovací puškohled Bushnell 4x32 je optický zaměřovač s 32mm čočkou a v osvědčeném čtyřnásobném pevném přiblížení. Je určený především pro kuše, ale i jiné střelné zbraně s vysokým zpětným rázem, kde je zapotřebí udržovat větší vzdálenost od oka. Zaměřovací kříž RFG vám poskytuje jednoduché nastavení - vertikální a horizontální - pro co nejpřesnější zásah, čemuž také napomáhá zaměřovací osnova uvnitř objektivu. Puškohled Bushnell 4x32 je prachotěsný, plněný dusíkem (pohlcuje vlhkost), odolný proti zamlžování a rázům. Optické soustavy jsou opatřeny vícevrstvým povlakem a poskytují tak jasný, vysoce kvalitní obraz. Součástí balení je navíc ochranný kryt čoček, který disponuje dvěma druhy sklíček a slouží jako kontrastní filtr. Tento puškohled zaručuje tedy dokonalé míření za jakýchkoliv podmínek.Technický popis: stabilní a spolehlivý optický puškohled maximální ochrana proti zamlžení vícevrstvý povlak na optických soustavách jednoduchý zaměřovací kříž RFG (Range Fin Graph) zaměřovací osnova rázům vzdorná, prachotěsná a dusíkem plněná konstrukce odnímatelný ochranný kryt čoček, který slouží i jako kontrastní filtr zvětšení: 4x průměr čočky: 32 mm průměr tubusu: 25 mm celkové rozměry: d280 x š50 x v60 mm hmotnost: 250 g montáž na lištu: 21 mm (šíře) materiál: hliníková slitina kompatibilní kuše: Libusaf 100 lbs, Sinderelo 100 lbs
Objev podobné jako Zaměřovací puškohled Bushnell 4x32
P-39 Airacobra, Bell XP-39, XP-39B, YP-39, P-39C, P-39D, P-39F & Bell XFL-1 Airabonita, 1. část - Miroslav Šnajdr
Málokterému stíhacímu typu z období druhé světové války se dostalo tak rozporuplného hodnocení jako americké stíhačce Bell P-39 Airacobra. V očích amerického armádního letectva, pro které byla primárně určena, neobstála. Jednoznačně o tom hovoří hodnocení v oficiální historii USAAF, vydané v USA po skončení druhé světové války: „Obzvláštním zklamáním byl P-39, jehož malý dostup, slabá stoupavost a relativní neobratnost přiváděla jeho piloty do rozhodující nevýhody všude tam, kde bojovali“. Jedinými, kdo dokázali plně využít potenciál Airacobry, se stali Sověti. Boje na východní frontě probíhaly právě ve výškových oblastech, pro které byl P-39 doslova střižený. Navíc Airacobry u VVS RKKA přebíraly stíhací pluky až poté, co se Sovětům podařilo do určité míry stabilizovat původně velmi nepříznivou vzdušnou situaci. Často na P-39 přecházely kvalitní jednotky, disponující zkušeným personálem. A v neposlední řadě Airacobra skutečně „sedla“ naturelu sovětských stíhačů. Tak se stalo, že na východní frontě jinde vcelku zavrhované americké stíhačky dosáhly mimořádných výsledků a staly se nejúspěšnějším typem své kategorie dodávaným do SSSR na základě smlouvy Lend-Lease. Létala s nimi významná část těch nejproduktivnějších sovětských stíhacích es. 1.část pojednává o vývoji, výrobě a nasazení po verzi F.
Objev podobné jako P-39 Airacobra, Bell XP-39, XP-39B, YP-39, P-39C, P-39D, P-39F & Bell XFL-1 Airabonita, 1. část - Miroslav Šnajdr
Podívejte se také
- Vybrané kapitoly z paliatívnej ošetrovateľskej starostlivosti: Vysokoškolská učebnica (978-80-8063-457-5)
- Vybrané kapitoly z německé morfologie pro cestovní ruch (978-80-7465-462-6)
- Kapitoly o slovesném vidu nejen v češtině (978-80-7470-338-6)
- diverzanti a agenti v akci specialni operace od prvni svetove valky do soucasnosti 978 80 247 5103 0
- encyklopedie tanku a obrnenych vozidel od prvni svetove valky do soucasnosti
- Paleček Miroslav: Ježkárny - CD (SU6286-2)
- Miroslav Horníček Hýbu se, tedy jsem
- Ahome Plecháček se jménem Miroslav (23210)
- Chemici v laboratoři a na bitevním poli: Kapitoly z dějin chemických, toxických a zápalných zbraní 1 (978-80-206-1298-4)
- Láska a její rozmary: Nové kapitoly z deníku psychoterapeutky (978-80-88124-04-7)
- Rytíři z Heliopole Dílo v červené, dílo ve žluté (978-80-7679-017-9)
- Věda to je určitě, ale o čem?: Kapitoly z psychologie (978-80-7340-014-9)
- Žbirka Miroslav Meky: K.O. - CD (912313-2)
- cd miroslav donutil cte povidky oty pavla
- Žbirka Meky Miroslav: Posledné veci - CD (4581932)
- Miroslav Šašek (978-80-242-7362-4)
- Jan Werich a Miroslav Horníček na Kampě
- Niečo ako láska, niečo ako soľ: Miroslav Válek v interpretáciách (978-80-8119-075-9)
- Na okrajích umění: Kapitoly z rozostřené hranice mezi uměním a životem (978-80-7675-095-1)
- Černý mezi černými: a jiné kapitoly z instruktorských cest kolem světa (978-80-204-4856-9)
- Člověk ve zdraví i v nemoci (9788024638294)
- Táborský Miroslav: Aby se děti divily - CD (859415658422)