Závěrečný 4.díl, publikace navazuje na AERO č.38,39 a 41 MiG-21F-13 1. - 3.díl. Tento díl se věnuje nasazení této verze letounu MiG-21 u jednotlivých pluků a pilotům létajícím na tomto stroji. Dále dokumentuje katastrofy a nehody stroje v našem letectvu. Číslo má větší rozsah - 52stran. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako MiG-21F-13 v československém vojenském letectvu 4. díl - Miroslav Irra , Suchoj su-7 v československém vojenském letectvu ve fotografii: verze su-7bm, su-7bkl a su-7u (978-80-7573-015-2)MiG-21 sloužil našemu stíhacímu letectvu více než 30 let. První verzí tohoto letounu, která byla zavedena do služby v československém letectvu, byla právě verze MiG-21F-13, jejiž nástup byl významným mezníkem v historii našeho letectva, neboť právě tento letoun umožnil našim pilotům překonat bariéru dvojnásobné rychlosti zvuku. Publikace se věnuje výrobě a službě tohoto letounu v Československu. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako MiG-21F-13 v československém vojenském letectvu 1.díl - Miroslav Irra , Ayrton mig, černéAERO č.41 MiG-21F-13 v československém vojenském letectvu 3.díl Miroslav Irra Publikace navazuje na AERO č.38 a č.39 MiG-21F-13 1. a 2.díl. První verzí tohoto letounu, která byla zavedena do služby v československém letectvu, byla právě verze MiG-21F-13, jejiž nástup byl významným mezníkem v historii našeho letectva, neboť právě tento letoun umožnil našim pilotům překonat bariéru dvojnásobné rychlosti zvuku. Publikace se věnuje výzbroji našich MiGů a dokumentuje vyrobené licenční stroje. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako MiG-21F-13 v československém vojenském letectvu - 3. díl - kolektiv autorů , Miroslav šašek (978-80-242-7362-4)Kniha MiG-19 V ČESKOSLOVENSKÉM VOJENSKÉM LETECTVU - 2. vyd. Proudový stíhací letoun sovětské konstrukční kanceláře Mikojan-Gurjevič, MiG-19, je bezesporu významnou veličinou v historii československého a českého letectva, i přesto, že počtem dodaných strojů zaujímá mezi proudovými stíhacími letouny čs. letectva až třetí příčku, za bezkonkurenčně nejpočetnější „patnáctkou“ a druhou v pořadí „jednadvacítkou“. Jeho význam spočívá především ve skutečnosti, že jeho zavedením do služby bývalé Československo vkročilo do pomyslného klubu států, jejichž vojenské letectvo vlastní a provozuje nadzvukové proudové letouny. MiG-19 byl u našich pilotů velmi oblíbený mj. pro jeho vynikající stoupavost i když v porovnání s jeho následovníkem MiG-21 byla jeho služba kratší, jistě stojí za připomenutí. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako MiG-19 v Československém vojenském letectvu - Miroslav Irra , Ayrton mig, černo-šedéDo roku 1951 vkročilo čs. letectvo pod dojmem války v Koreji a očekávání možného válečného konfliktu i v Evropě. Tento rok byl ve znamení zahájení přechodu na reaktivní leteckou techniku, konkrétně sovětské letouny MiG-15 (u nás S-102). Tím je dán rámec pro uplatnění K-65 v roli kurýrního letounu u velitelských rojů divizí a pluků. Publikace navazuje na 1. díl, který vyšel v AERU č. 22. Text je doplněn tabulkami, množstvím dobových fotografií a bar. bokorysy. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako „ČÁP“ Fieseler Fi 156 /C-5 /K-65 v československém vojenském letectvu - 2.díl - Miroslav Irra , Mig 3 ruzova 8718924106204Jedním z výrazných typů, převzatých z výzbroje poražené Luftwaffe, byl víceúčelový letoun Fieseler Fi 156 německé firmy Gerhard Fieseler Werke GmbH se sídlem v Kasselu, jehož výroba byla od r. 1943 zavedena v tehdejší Továrně na letadla Beneš – Mráz v Chocni a jehož výroba pokračovala i po obnovení Československé republiky pod označením K-65 Čáp. Publikace ve dvou dílech popisuje službu v našem letectvu. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako ČÁP Fieseler Fi 156 /C-5 /K-65 v československém vojenském letectvu - 1.díl - Miroslav Irra , Mig 3 modra 8718924106174Douglas DC-3 je nespornou legendou v oblasti letecké civilní, ale zejména vojenské dopravy. Dakotou se však stal až v průběhu své vojenské služby jaksi dodatečně a vlastně v naprostém rozporu s původním typovým označením. 2.díl publikace navazuje na historii popsanou v AERU č.52 a popisuje službu tohoto stroje spolu s jeho sovětskou licenční verzí Lisunov Li-2 v našem letectvu. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako Dakota a Líčko - Douglas C-47 a Lisunov Li-2 v československém vojenském letectvu - 2. díl - Miroslav Irra , Bewit® prawtein® mig (3502000010000015)Publikace navazuje na AERO č.94 MiG-15bis v čs. Vojenském letectvu 1. díl. Popis verze MiG-15bis, detailní soupis všech MiG-15bis dovezených ze SSSR a vyrobených v ČSR. Popis dalších verzí MiG-15bis – MiG-15bisT, MiG-15bisR a MiG-15bisSB. V závěru publikace přílohy, Výroba MiG-15bis celkem, Osnova bojové přípravy pilotů MiG-15bis, Letouny MiG-15bis čs. Letectva zachované po vyřazení ze služby, Konec bisů 4. Letky 1.slp, Záchrana bisu č.3669, Záchrana bisu č.3841 (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako AERO 97 MiG-15bis v čs. vojenském letectvu 2. díl - Miroslav Irra , Mig 21: džus noci - cd (3863899)Proudový stíhací letoun MiG-15bis sovětské konstrukční kanceláře Mikojan – Gurjevič navázal na původní MiG-15 v seriové výrobě v SSSR od roku 1949. Pro méně zasvěceného diváka by se oba letouny z vnějšího pohledu mohly zdát identické, ale MiG-15bis vykazoval jednak o něco vyšší výkony díky novému motoru Klimov VK-1, měl lepší výzbroj a další menší konstrukční změny. Čs. vojenské letectvo přecházelo na MiG-15bis, tehdy u nás oficiálně značený S-103, od roku 1953, kdy bylo ze SSSR dodáno 24 letounů a od r. 1954 po ukončení produkce MiGu-15/S-102 přebíralo dodávky letounů domácí licenční výroby. Ta skončila v r. 1958 a dala celkem 620 strojů, z nichž čs. letectvo převzalo 444. Je pozoruhodné, že MiG-15/S-102 měl stanovenu technickou životnost 10 let, takže tyto letouny, pokud nebyly přestavěny na MiG-15SB, zmizely od útvarů do r. 1964. MiG-15SB měl technickou životnost po úpravě prodlouženu na 13 let, takže do roku 1967 byl ze služby vyřazen i on. MiG-15bis, přestože po stránce draku se nijak výrazně nelišil od MiGu-15, vydržel ve službě až do jara 1983. Šlo o stroje z posledních licenčních serií roku 1958, takže sloužily necelých 25 let. Tato publikace navazuje na historii výroby a služby v čs. letectvu předchozí verze letounu MiG-15 popsané v předchozích publikacích serie Aero. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako AERO 94 MiG-15bis v čs. vojenském letectvu 1. díl - Miroslav Irra , Maska: historie používání brankářských laminátových masek v československém hokeji (978-80-907059-9-9)Aero č.99 navazuje na AERA č.94 a č.97 MiG-15bis v čs. vojenském letectvu 1. a 2.díl. Publikace popisuje akrobatické skupiny čs. letectva létající na strojích MiG-15bis. Označování letounů podle útvarů. Letecké nehody a soupis ztracených letounů. Vše doplněno množstvím fotografií. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako AERO 99 MiG-15bis v čs. vojenském letectvu 3. díl - Miroslav Irra , Miroslav horníček na obrazovceZávěrečný díl uzavírá popis bojových verzí MiGu-21 sloužících v našem letectvu. Poslední kusy byly dodány ve verzi MF v roce 1975. Tento díl se věnuje letecké heraldice a technickému zabezpečení provozu. Sérii publikací o MiGu-21 uzavře AERO věnující se cvičným verzím používáným v našem letectvu. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako MiG-21MF v čs. a českém letectvu 4.díl - Miroslav Irra , Dobře odtajněný miroslav horníček ()Další sešit edice Aero přináší závěrečnou pasáž historie nasazení klasické patnáctky v čs. letectvu. Čtenář se zde seznámí s akrobatickými skupinami čs. letectva na letounech S-102/MiG-15, zásadami pro provedení a umístění výsostných znaků a označování útvarové příslušnosti letounů v letech 1951 – 1957. Uveden je také přehled leteckých nehod po jednotlivých modifikacích – MiG-15, MiG-15SB a MiG-15T. Přílohy zahrnují osnovy letecké přípravy pro přeškolení v PVSL a u 7. lšp, seznamy pilotů S-102/MiG-15, kteří prošli výcvikem v PVSL, u 7. a 2. lšp, a personálu 22. sld přeškoleného v r. 1954. Rovněž jsou představeny seznamy pilotů MiG-15 a MiG-15SB stíhacích bombardovacích pluků v r. 1962, soupis letounů S-102 u 15. leteckého stíhacího sboru v březnu 1954, zjištěná označení útvarové příslušnosti konkrétních letounů dle výrobních čísel, a konečně seznam letounů dochovaných k různým účelům po vyřazení ze služby. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako AERO 88 "Patnáctka" Letoun MiG-15 v čs. vojenském letectvu 3. díl - Miroslav Irra , Donutil miroslav: baví vás... miroslav donutil (4x cd) - cd (310917-2)Další sešit edice Aero přináší pokračování historie nasazení klasické patnáctky v čs. letectvu. Přes velkou reorganizaci čs. letectva v r. 1958 a její materiální a personální důsledky se dostáváme do 60. let, poznamenaným postupným útlumem provozu zejména původních patnáctek a nástupem nových nadzvukových typů letecké techniky. V té době ještě slouží stíhací bombardovací verze MiG-15SB, vzniklá přestavbou původně čistě stíhacích letounů, a v malém počtu MiG-15T pro vlek terčů. V další pasáži se čtenář seznámí s experimentem, který měl zajistit dostatečnou zálohu pilotů pro případ válečného konfliktu. Dělo se tak formou výcviku pilotů se základním výcvikem ve Svazarmu, kteří po přeškolení na MiG-15 a dalším výcviku u bojových útvarů měli po odchodu do zálohy zůstat v pozici záložních pilotů, povolávaným na pravidelný udržovací výcvik u útvarů. Praxe však prokázala nereálnost tohoto záměru, zejména s ohledem na jejich postavení mezi piloty – vojáky z povolání a omezenou možnost jejich dalšího profesního růstu. Také v souvislosti se zaváděním stále složitější a náročnější techniky by bylo udržení požadovaného stupně jejich vycvičenosti velmi problematické. Nakonec je představen MiG-15 z technického pohledu, jeho výzbroj a tehdejší způsob střeleckého výcviku pilotů, není opomenut soupis všech letounů dodaných ze SSSR a z naší licenční výroby. Pozornost je věnována také čs. úpravám základního typu na MiG-15SB a T, včetně soupisu takto upravených letounů, popisu vývoje raketové výzbroje pro MiG-15SB a jejích takticko-technických charakteristik. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako AERO 86 "Patnáctka" Letoun MiG-15 v čs. vojenském letectvu 2. díl - Miroslav Irra , Templáři v zemích českých králů (2. díl) (978-80-867-2049-4)Proudový stíhací letoun MiG-15 sovětské konstrukční kanceláře Mikojan – Gurjevič je v oblasti vojenského letectví nepochybně legendou, která po léta psala historii letectví nejen našeho, ale i světového. Ačkoli konstruován pro třetí světovou válku, v níž měl slavně zvítězit režim, který jej zrodil, byl bohudík pro nás středoevropany nasazen jen v mnoha lokálních konfliktech, z nichž prvním a publicisticky nejznámějším byla válka v Koreji. Zde byl poprvé nasazen ve vzdušných bojích, a pokud byl pilotován zkušenými sovětskými piloty, byl přinejmenším rovnocenným soupeřem tehdy nejmodernějších amerických stíhaček F-86 „Sabre“. Celkem 17 564 strojů tohoto typu vyrobených v několika základních verzích a mnoha variantách v SSSR (13 383 ks), Československu (3 354 ks) a Polsku (727 ks), kromě výroby v Číně, jejíž počty nejsou známy, sloužilo v mnoha letectvech zemí východního bloku i rozvojových zemí po celém světě. Bylo o něm napsáno mnoho. I historie jeho licenční výroby u nás je vcelku známa. Nejméně známou kapitolou jeho historie u nás tak po léta zůstala jeho služba u čs. leteckých útvarů Od doby dodání prvního MiGu-15 k nám do jeho posledního letu uplynulo totiž téměř 32 let a počet nasazených letounů za celé období činil přes 1200! Déle vydržel ve službě jen typ MiG-21, ovšem celkový počet nasazených letounů tohoto typu byl podstatně nižší. Třídilná publikace „Patnáctka“ Letoun MiG-15 v čs. vojenském letectvu poprvé vyšla v našem nakladatelství v roce 2006. Nyní se doplněná a aktualizovaná vrací v edici AERO. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako AERO 83 "Patnáctka" Letoun MiG-15 v čs. vojenském letectvu 1. díl - Miroslav Irra , Míša kulička v zoo (978-80-87209-13-4)Publikace přibližuje jeden z nosných typů našeho vojenského letectva období let 1964-1999 ve fotografii. Kniha je určená nejen lidem, kteří letoun létali a obsluhovali, ale i leteckým fandům a modelářům, kteří zde naleznou spoustu detailů. (patro.cz)
Podobné produkty ako SUCHOJ Su-7 v československém vojenském letectvu ve fotografii - Vlach Jiří , Vita nuova: druhý díl trilogie v nové úpravě (978-80-204-2149-4)MiG-15 je spojen se skutečným nástupem proudové éry v čs. vojenském letectvu počátkem padesátých let minulého století. Tento stroj posunul čs. stíhací letectvo do světové špičky s pohledu vybavení stíhacích pluků. Výrobu a službu tohoto stroje a jeho verze v našem letectvu popsal autor Miroslav Irra v předchozích číslech Aera ( Aero č.83, 86, 88, 94, 97 a č.99). Mohutné a spěšné budování čs. stíhacího letectva si však vyžadovalo současně vybudovat výcvikové letecké základny a ke zvýšení rychlosti a kvality výcviku zajistit k tomu odpovídající letoun se stejnými vlastnostmi jako MiG-15. V letech 1951-1954 bylo do výcviku proudových pilotů postupně zapojeno min. 14 spárek UTI MiG-15, dodaných ze SSSR, rokem 1954 byly zahájeny dodávky čs. licenčních UTI MiG-15/CS-102. V roce 1954 bylo dodáno prvních 34 a do roku 1960 naše letectvo převzalo 155 těchto letounů. Aero č.102 popisuje detailně organizaci výcviku na tomto letounů a uzavírá popis a službu tohoto stroje v našem letectvu. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako AERO 102 UTI MiG-15 v čs. vojenském letectvu - Miroslav Irra , Mig 21: džus noci (2x lp) - lp (3863900)S nástupem moderní techniky, která kladla na pilota čím dál tím větší nároky, narůstal problém zajištění letounů, které by se co nejvíce přibližovaly svými vlastnostmi bojovému stroji, na který měli cvičení piloti přejít. Nejlogičtějším řešením byla dvoumístná cvičná verze bojového stroje. V případě verzí stíhacích MiG-21 to byly v našem letectvu MiGy-21U/US/UM. Publikace popisuje ve dvou dílech jejich službu. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako MiG-21U/US/UM v čs. a českém vojenském letectvu 1. část - Miroslav Irra , Mig 21: hity & rarity (2x cd) - cd (3534836)Československá bezlicenční kopie německého elementárního cvičného letounu Bücker Bü 131 „Jungman“, vyráběná po označením Aero C-4/104 a známá u nás pod přezdívkou „Bikr“, je jednou z legend období poválečné výstavby čs. vojenského letectva. Základům leteckého řemesla se na něm do léta 1951 vyučilo v LVA min. 300 pilotů – budoucích důstojníků, z nichž většina posílila kádr velitelského sboru čs. letectva v době jeho masivní výstavby v letech 1951-1953. Dlužno ovšem poznamenat, že mnozí byli po únoru 1948 shledáni politicky nevyhovujícími a vystaveni perzekucím od vyhození z armády po věznění po vykonstruovaných soudních procesech. Kromě toho sloužil u LU ve výcviku pilotů – podůstojníků, u cvičných letek a leteckých pluků, kde byl využíván k přezkušování pilotů, výcviku v létání podle přístrojů, nácviku akrobacie, kurýrním letům apod. Jeho kariéra ve vojenském letectvu sice trvala jen přibližně osm let, ale ti, kdož na něm začínali kariéru vojenského pilota, vzpomínají dodnes. I poté ještě poskytl mnoho krásných zážitků sportovním pilotů Svazarmu, kam byly po r. 1950 zbylé letouny předávány. Mnozí ještě dnes vzpomínají na polétání s „Bikrem“, na vítr šlehající do tváře jako ve slavných stíhačkách I. světové války. Mnozí další také dodnes litují, že si s ním již nestihli zalétat. Vzpomeňme proto službu „Bikra“, tohoto dvojplošného reliktu „zlaté éry letectví“ v čs. vojenském letectvu, i my. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako Aero C-4/104 v československém letectvu - Miroslav Irra , Atomový dědek miroslav grégr: se skromností sobě vlastní (978-80-242-7081-4)Po skončení války se množství letounů Junkers v různém stadiu devastace nacházelo roztroušeno po celé Evropě, včetně území obnovené Československé republiky. Využití části tohoto technického potenciálu se tedy přímo nabízelo, a v rámci výstavby poválečného čs. letectva se tak i stalo. Podívejme se tedy na osudy Junkersů ve službách našeho letectva po 2. světové válce. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako Letouny Junkers v československém letectvu - Miroslav Irra , Paleček miroslav: ježkárny - cd (su6286-2)Německý elementární cvičný letounu Bücker Bü 181 „Bestmann“, vyráběný u nás za války pro Luftwaffe a po válce pro naše vojenské letectvo pod označením Zlín C-6/106, je další z legend období poválečné výstavby čs. vojenského letectva. Základům leteckého řemesla se na něm do počátku padesátých let vyučilo v Leteckém učilišti přes tisíc mladých pilotů, v letech 1949-1950 posloužil také v elementárním výcviku poloviny posledního nástupního ročníku LVA. Kromě toho byl provozován i u ostatních složek čs. letectva, kde byl využíván k přezkušování pilotů, výcviku v létání podle přístrojů, nácviku akrobacie, kurýrním letům apod. Jeho kariéra ve vojenském letectvu sice trvala přibližně stejně jako v případě jeho firemního kolegy Bü 131, ale i přesto se oba tyto typy staly neodmyslitelnými legendami naší letecké historie. Ti, kdož na nich začínali kariéru vojenského pilota, vzpomínají dodnes. Neméně významným je tento typ také pro naše sportovní letectví, nemalá část zdejší poválečné produkce byla dodána přímo aeroklubům, kde sloužil stejně poctivě jako u vojenského letectva. Jistě si proto zaslouží vzpomínku leteckých fandů v edici Aero stejně jako před nedávnem jeho přechůdce, Aero C-4/104. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako Zlín C-6/106 v československém letectvu - Miroslav Irra , Miroslav horníček hýbu se, tedy jsemČs. letectvo po válce evidovalo tři produkty firmy Heinkel – He 72, He 111 a He 219, v případě He 111 a He 219 v počtu pouze několika kusů, počet He 72 přesáhl desítku. Všechny naše He 72 byly v majetku čs. vojenské správy, avšak byly zapůjčeny aeroklubům. Aerokluby je používaly především ke vlekání větroňů a v této roli si vysloužily uznání i značnou popularitu. O letouny He 111 neměla čs. vojenská správa v prvních poválečných letech zájem. Iniciativa k jejich využití však vzešla od VLÚ Letňany. Tato instituce se po válce zabývala řešením desítek výzkumných, zkušebních a výrobních úkolů, mezi nimiž byly zkoušky „raketového dálkově řízeného leteckého torpéda“, tedy řízené letounové střely Henschel Hs 293A, zkouškami trofejních proudových motorů BMW 003 a Jumo 004, zkouškami bombardovací výstroje a zkušebním bombardováním, mj. též zkouškami řízené pumy PC 1400Fx Fritz X. K tomu bylo nutno mít vhodný letoun. Dva stroje byly získány z Bulharska, třetí stroj pocházející z válečné kořisti byl až ve dnech 26.-28.4.1950 převzat vojenskou správou po revizi v závodě Rudý Letov. Dva letouny byly v LVÚ využívány v letech 1948-49 k různým zkouškám, jeden byl upraven pro letové zkoušky proudových motorů Jumo 004 a BMW 003. V r. 1950 byl jeden (možná dva?) He 111 upraven pro letecké snímkování a předán Fotoletecké skupině, kde dolétal v r. 1957. Prokazatelně dva stroje byly v letech 1952 – 1953 používány k vlekání vlečných terčů pro střelby stíhacích S-102. Oba byly zrušeny během let 1953-1954. Zájem o He 219 projevilo MNO až v r. 1948, kdy oznámilo továrně Rudý Letov zámysl objednat opravu dvou kusů z materiálu nacházejícího se v Chebu. Rudý Letov zahájil kompletaci dvou letounů, první byl byl zalétnut 25.2.1950, na druhém letounu, který měl být přizpůsoben pro montáž proudového motoru, se v té době stále pracovalo. Snahy o jejich využití byly vcelku bezvýsledné, oba byly zrušeny asi někdy na počátku roku 1953. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako AERO 80 Letouny Heinkel v československém letectvu - Miroslav Irra , Ahome plecháček se jménem miroslav (23210)Kniha - autor Jiří Vlach, 216 stran, česky, pevná bez přebalu lesklá Publikace přibližuje jeden z nosných typů našeho vojenského letectva období let 1964-1999 ve fotografii. Kniha je určená nejen lidem, kteří letoun létali a obsluhovali, ale i leteckým fandům a modelářům, kteří zde naleznou spoustu detailů. (alza.cz)
Podobné produkty ako SUCHOJ Su-7 v československém vojenském letectvu ve fotografii: Verze Su-7BM, Su-7BKL a Su-7U (978-80-7573-015-2) , Chcete se dostat na lékařskou fakultu? 4.díl: 4.díl biologie, fyzika, chemie (978-80-86572-64-2)Supermarine Spitfire, to je ve světě vojenského letectví skutečná legenda, která významným dílem přispěla ve II. světové válce k vítězství Spojenců nad Německem. Letoun se postupně dostal do výzbroje tří československých stíhacích perutí. Po skončení války, 13. srpna 1945 v 17 hodin přistál čs. stíhací wing s 54 Spitfiry L.F. Mk.IXE v Praze na letišti Ruzyně. Jejich počet byl do roku 1946 navýšen na celkem 76 kusů. Kniha popisuje podrobně přesun do ČSR a službu v našem letectvu do roku 1948, kdy byly vyřazeny z výzbroje a prodány. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako Spitfajr - Supermarine Spitfire L.F.Mk. IXE v československém letectvu - Miroslav Irra , Češi v 1. světové válce 2. díl: na frontách velké války (80-7277-322-4)Kniha se zabývá problematikou související s řešením otázek vyzbrojení čs. vojenského letectva v procesu jeho poválečné obnovy po roce 1945. Zabývá se také procesem přezbrojení čs. letectva trofejní technikou, k němuž nakonec došlo po neúspěšných pokusech o získání potřebného leteckého materiálu na Východě i Západě. Nakonec kniha prezentuje v podstatě inventuru letadel čs. letectva v letech 1945-1950 v kategoriích cvičné, dopravní a kurýrní letouny. Bitevní, lehké bombardovací, stíhací letouny, vrtulníky, kluzáky a větroně budou předmětem II. dílu. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako Výzbroj čs.vojenského letectva 1945-1950 1.díl - Miroslav Irra , Matýskova matematika 7. díl zdokonalujeme se v počítání do sta (978-80-7600-070-4)Avii S/CS-92 Me 262 v československém letectvu autora M.Irry. Publikace popisuje zkoušky, výrobu a nasazení německého proudového stíhače Messerschmitt Me 262 v československém letectvu po roce 1945. Publikace je doplněna unikátními dobovými fotografiemi, barevnými fotografiemi dochované Avie S-92, vzpomínkami letců, kteří na S-92 létali. Nechybí barevné bokorysy obou verzí. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako AERO 2/110 Avia S/CS-92 Me 262 v Československém letectvu - Miroslav Irra , Katarze: třetí díl (978-80-7359-916-4)Kniha navazuje na I. díl vydaný v roce 2015 prezentací letadel čs. letectva, nezahrnutých v I. dílu, tedy letounů bitevních, lehkých bombardovacích, stíhacích, dále vrtulníků, kluzáků a větroňů. Kniha se dále zabývá problematikou kamufláže a markingu letecké techniky čs. letectva ve sledovaném období, rovněž podává souhrnný přehled výzbroje letadel čs. letectva, tedy hlavňových zbraní, leteckých pum, leteckých raket (ty byly ve sledovaném období spíše ve stadiu zkoušek trofejního materiálu a pokusů o vlastní vývoj). V závěrečné části se kniha zabývá průběhem a výsledky zkoušek trofejních zbraní - řízené pumy PC 1400FX a řízené střely Hs 293A. Kniha obsahuje: Letadla bojová: bitevní, lehká bombardovací a stíhací Vrtulníky, kluzáky a větroně Kamufláž a marking letadel Výzbroj letadel (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako Výzbroj čs. vojenského letectva 1945-1950 - 2.díl - Miroslav Irra , Klarstein mister eco, hepa filtr, náhradní díl, hepa filtr třídy 13S nástupem moderní techniky, která kladla na pilota čím dál tím větší nároky, narůstal problém zajištění letounů, které by se co nejvíce přibližovaly svými vlastnostmi bojovému stroji, na který měli cvičení piloti přejít. Nejlogičtějším řešením byla dvoumístná cvičná verze bojového stroje. V případě verzí stíhacích MiG-21 to byly v našem letectvu MiGy-21U/US/UM. Publikace popisuje ve dvou dílech jejich službu. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako AERO 78 MiG-21U/US/UM 2.díl - Miroslav Irra , Sociální pedagogika a její dvě české osobnosti: přemysl pitter a miroslav dědič (978-80-87573-13-6)Obsahuje vystřihovací papírový model v měřítku 1:48 československé stíhací a cvičné verze proudového letounu MiG-21 a to stíhací MiG-21F-13 a cvičný MiG-21U Ve druhé polovině padesátých let řešilo čs. vojenské letectvo dilema další perspektivy výzbroje stíhacího letectva. Zavedením nadzvukových letounů MiG-19S, P a PM sice čs. letectvo překročilo magickou hranici ”jednoho Macha”, nicméně další meta dvojnásobku rychlosti zvuku zůstávala stále zatím nepokořenou výzvou. Potřeba získání nového letounu se tak stávala stále více aktuální. Po jednáních se SSSR se velení čs. letectva dočkalo koncem roku 1961, kdy byly ze SSSR dodány čtyři kusy MiG-21F-13 ”v rozsypu” a jeden vzorový kus pro licenční výrobu. Dne 20.4.1962 vzlétl první letoun smontovaný v ČSSR z dodaných dílů. Původní předpoklady licenční výroby počítaly s výrobou 450 ks do r. 1965, ovšem příprava výroby byla provázena nesčetnými problémy a plán výroby byl postupně snižován. Celkem bylo vyrobeno 194 strojů. Počátek přechodu stíhacího letectva na MiG-21 chtě nechtě musel proběhnout za absence spárek. První tři cvičné dvoumístné MiGy-21U přišly v dubnu 1965 k Výcvikové letce. Od března do května 1966 to byly další čtyři a poslední čtyři dorazily od června do září 1967. Z celkem 11 letounů vyšlo na stíhací pluky pravděpodobně jen pět strojů. AEROmodel č.10 nabízí první dva z řady MiGů-21 našeho letectva. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako AEROmodel 10 - MiG-21F-13/MiG-21U , Miroslav masák (978-80-7467-140-1)Kniha navazuje na I. díl vydaný v roce 2015 prezentací letadel čs. letectva, nezahrnutých v I. dílu, tedy letounů bitevních, lehkých bombardovacích, stíhacích, dále vrtulníků, kluzáků a větroňů. Kniha se dále zabývá problematikou kamufláže a markingu letecké techniky čs. letectva ve sledovaném období, rovněž podává souhrnný přehled výzbroje letadel čs. letectva, tedy hlavňových zbraní, leteckých pum, leteckých raket (ty byly ve sledovaném období spíše ve stadiu zkoušek trofejního materiálu a pokusů o vlastní vývoj). V závěrečné části se kniha zabývá průběhem a výsledky zkoušek trofejních zbraní - řízené pumy PC 1400FX a řízené střely Hs 293A. Kniha obsahuje : Letadla bojová: bitevní, lehká bombardovací a stíhací Vrtulníky, kluzáky a větroně Kamufláž a marking letadel Výzbroj letadel (patro.cz)
Podobné produkty ako Výzbroj ČS. vojenského letectva 2. díl - Irra Miroslav , Žbirka miroslav meky: k.o. - cd (912313-2)2.vydání velmi úspěšné knihy autora Miroslava Irry. Miroslav Irra ve svých dílech detailně popsal anabázi MiGů v československém letectvu Od MiG-15 až po MiG-23. Přepadový stíhací letoun MiG-17 byl zařazen do výzbroje čs. letectva v roce 1955 a sloužil až do roku 1970. Kniha popisuje jeho místo ve výstavbě letectva. Výcvik pilotů včetně výcviku v SSSR. Navazuje popis služby letounů, katastrofy i incidenty. Technický popis letounů včetně výzbroje je doplněn soupisem dodaných strojů všech verzí. Publikace je doplněna výkresem v měřítku (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako MiG-17 Sedmnáctka / The Seventeen - Miroslav Irra , Cd miroslav donutil cte povidky oty pavlaPokračování předchozích dvou dílů. Popisuje dodávky do Libye a výcvik v této zemi za účasti našich instruktorů. Službu v 80. letech po současnost. Rozmístění různých verzí strojů v našem letectvu. Připravujeme závěrečný 4.díl této řady. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako Albatros L-39 - 3.díl - Miroslav IrraObdobí let 1951 – 1961 bylo pro pokračování historie Zvolenského leteckého pluku zvoleno záměrně. Je totiž významné přechodem na proudovou leteckou techniku a zároveň tím, že pluk byl od roku 1952 do roku 1961 součástí 1. lsd/sld. Rok 1951 přinesl převratné změny. Probíhaly přípravy na hromadné přezbrojení letectva proudovou technikou. K tomuto úkolu byla určena celá 3. ld, u jejíchž pluků proběhl pečlivý kádrový výběr pilotů pro přeškolení. Samozřejmým předpokladem, kromě pilotních schopností, byla naprostá oddanost KSČ, lidově demokratickému zřízení a SSSR. Od února 1951 působilo na letišti Mladá „Výcvikové středisko určené k přeškolování na proudová letadla“, reorganizované dnem 1.6.1951 na „Proudové výcvikové středisko letectva“. Právě zde se mělo rodit československé proudové letectvo. 1. lp se ještě zúčastnil květnové vojenské přehlídky v Praze dne 6.5.1951 k výročí osvobození Československa Rudou armádou. Letecká část byla pojata vskutku velkolepě za účasti více než 200 letounů, které měly defilovat nad letenskou plání současně s pochodujícími útvary pěchoty a dalších pozemních zbraní. V den přehlídky právě v čase zahájení vzletu jednotlivých skupin se však přes Prahu hnala silná přeháňka se sněhem a nízkou oblačností. Formace sice vzlétly, ale v nepříznivých podmínkách se věci odvíjely jinak než bylo plánováno. Při tehdejším stavu radiotechnického zabezpečení řízení letového provozu bylo zázrakem, že za daných povětrnostních podmínek přehlídka neskončila ještě hůře. Po přehlídce se vybraný personál pluku spolu s 5. a 8. lp přemístil během května - června 1951 z dosavadních posádek do Mladé, kde bylo pak zahájeno teoretické a poté i praktické přeškolení na sovětské proudové letouny MiG-15, v čs. letectvu značené S-102. Dosavadní výzbroj, letouny S-199 a zbývající personál byl přesunut na plzeňské letiště Bory, s určením pro nově založený 18. lp. Jako první zahájil přeškolení již v květnu 1951 8. lp, personál vybraný pro 5. lp jej následoval během června, poté zahájil nově postavený 11. lp a 23.7.1951 zahájil přeškolení 1. lp. Proudová éra začala. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako AERO 111 První, stíhací, Zvolenský 1951-1961, 2. díl - Miroslav Irra60. léta byla pro 1. slp významná zejména přechodem na další generací stíhacích letounů konstrukční kanceláře MiG, v tomto případě na typ MiG-21 a jeho verze. Po celé období let 1962-1970 se pluk nacházel v sestavě 3. sPVOS, resp. od r. 1969 3. dPVOS. Na jaře 1968 se jeho příslušníci přihlásili k obrodnému procesu v československé společnosti, který násilně přervala agrese států Varšavské smlouvy v čele se SSSR. Důsledkem toho byly mimo jiné personální čistky, které formou kádrových prověrek proběhly v roce 1970 a na jejich základě pak bylo propuštěno do zálohy min. 60 příslušníků pluku, evidentně většina z politických důvodů. V podmínkách nastávající tzv. „normalizace„ pluk nadále plnil úkoly v bojové přípravě a ochraně vzdušného prostoru. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako AERO 113 První, stíhací, Zvolenský 1962-1970, 3.díl - Miroslav IrraKniha popisuje licenční výrobu sovětského bitevního letadla v Československu, službu v československém letectvu a export do států východního bloku. Text česky/anglicky. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako Iljušin Il-10/Avia B-33 - 1.díl - Miroslav Irra, Milan HanákNázev Dakota je sice původně označením severoamerického indiánského kmene, v současnosti spíše pojmem zeměpisným, označujícím jeden ze států USA, ale milovníci letectví si jej spíše ztotožní s letounem Douglas DC-3, nespornou legendou v oblasti letecké civilní ale zejména vojenské dopravy. Dakotou se však stal až v průběhu své vojenské služby jaksi dodatečně a vlastně v naprostém rozporu s původním typovým označením. Naše publikace se věnuje historii služby tohoto stroje spolu s jeho sovětskou licenční verzí Lisunov Li-2 v našem letectvu. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako Dakota a Líčko - Douglas C-47 a Lisunov Li-2 - 1. díl - Miroslav IrraTento létající aparát je bezesporu možné přiřadit mezi poválečné „unikáty“ provozované čs. vojenským letectvem. Je sice dostatečně známo, že v ČSR létaly po válce dva exempláře tohoto dvourotorového vrtulníku, takže striktně vzato nešlo doslova o unikát, nicméně vojenské letectvo provozovalo do konce roku 1950 jen jediný.Snad každý jen trochu zasvěcený fanda historie vojenského letectví jistě dobře ví, že Fa 223 byl vrtulník vzniklý v době války u německé firmy Focke-Achgelis. Dne 14.10.1923 založili v Brémách pánové Heinrich Focke, Georg Wulf a Werner Neumann společnost Bremer Flugzeugbau AG, krátce po vzniku přejmenovanou na Focke-Wulf Flugzeugbau AG. Ve 30. letech se firma postupně přeorientovala na výhradně vojenský program, z něhož největší proslulosti dosáhl stíhací Fw 190, námořní průzkumný Fw 200 a průzkumný Fw 189. Během války se firma stala jedním z nejvýznamnějších německých leteckých výrobců, v r. 1944 u ní pracovalo na 30 000 osob. Po válce existovala do r. 1964, kdy se sloučila s Weser Flugzeugbau Gmbh do firmy Vereinigte Flugtechnische Werke a po dalších fůzích se zařadila mezi předchůdce nynějšího Airbusu. Publikace se věnuje vývoji Fa 223 a jeho zkouškám v poválečném Československu. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako Focke-Achgelis Fa 223 - Miroslav IrraProtivzdušná obrana Československa v závěrečném období studené války*Publikace uzavírá trilogii pojednávající o budování československé protivzdušné obrany. Třetí závěrečná část popisuje situaci od roku 1980. Změny v organizaci a ve výzbroji stíhacího letectva, radiotechnických a protileteckých raketových jednotek. Podrobně popisuje zásahy proti narušitelům zvenčí a proti vlastním občanům snažícím se dostat vzdušnou cestou na západ. Nechybí jednotky zařazené do protivzdušné obrany a jejich výzbroj v uvedeném období a popis jejího tehdejšího potencionálního protivníka jeho organizaci a vybavení. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako Vysoká modrá zeď - ohlédnutí poslední - Miroslav IrraProtivzdušná obrana Československa v letech 1962-1980 Publikace navazuje na 1. díl pojednávající o budování československé protivzdušné obrany do roku 1961. Popisuje nástup MiGu-21F-13 k našemu stíhacímu letectvu, rozšiřování radiotechnického vojska. Zachycuje situaci v roce 1968 a následnou normalizaci včetně jejího dopadu na personální obsazení funkcí. Podrobně popisuje zásahy proti narušitelům zvenčí a proti vlastním občanům snažícím se dostat vzdušnou cestou na západ. Nechybí jednotky zařazené do protivzdušné obrany a jejich výzbroj v uvedeném období a popis jejího tehdejšího potencionálního protivníka. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako AERO 39 Vysoká modrá zeď - ohlédnutí druhé - Miroslav IrraPříprava výkonných letců z povolání v důstojnických hodnostech byla v době I. republiky řešena zpočátku formou výběru z řad důstojníků jiných zbraní, kteří byli zařazeni do leteckého výcviku, později bylo k tomuto účelu zřízeno letecké oddělení Vojenské akademie, které bylo od r. 1934 součástí Leteckého školního oddílu II Vojenského leteckého učiliště v Prostějově. Je otázkou, nakolik v praxi vyhovovala tato dvoukolejná podřízenost leteckého oddělení, v každém případě existoval záměr zřídit leteckou školu pro výchovu důstojníků letectva z povolání již v roce 1938. Pro další spád událostí již nebylo možné tento zámysl realizovat a mohlo se tak stát až po obnovení samostatnosti republiky, kdy byla dnem 15.9.1945 zřízena Letecká vojenská akademie se sídlem v Hradci Králové. Do roku 1951 vychovala přes 360 pilotů - důstojníků z povolání, 87 techniků a 64 navigátorů. Byla zrušena k 15.8.1951. Její poslání převzalo Letecké učiliště Prostějov, které do té doby cvičilo pouze piloty v poddůstojnických hodnostech. Publikace se věnuje podrobně historii akademie, výcviku a užívané letecké technice. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako Letecká vojenská akademie Hradec Králové 1945-1951 - Miroslav IrraHistorií československého vojenského letectva v poválečném období prošlo mnoho útvarů různého určení, ale jen jeden jediný má tu čest být prvním československým leteckým plukem, nově vzniklým po potupných událostech let 1938 a 1939, jejichž důsledkem bylo rozbití předválečného Československa a také konec jeho vojenského letectva, po dvacet let s láskou, pílí a péčí budovaného prakticky od nuly.*****Tímto historickým útvarem se stal dnem 1.6.1944 1. československý samostatný stíhací letecký pluk, který jako vůbec první útvar československé zahraniční branné moci vstoupil na území Československé republiky a zahájil zde boj s německými okupanty. Po válce, již pod jinými názvy, vyjma krátkého období na přelomu let 1945-46 stále s pořadovým číslem 1, působil v čs. vojenském letectvu nepřetržitě do konce roku 1994, kdy byl zrušen jakožto nejdéle existující československý stíhací letecký pluk. Zároveň jde o jeden ze dvou čs. leteckých pluků, které byly nasazeny v bojových operacích za II. světové války, ten druhý, 3. čs. bitevní letecký pluk, však po drtivou část své poválečné existence nesl již pořadové číslo 30, pod nímž byl zrušen k 31.12.1994 stejně jako 1. stíhacím leteckým plukem.*****K 70. výročí vzniku pluku byla v květnu roku 2014 vydána péčí Jihočeského kraje a Jihočeského muzea v Českých Budějovicích obsáhlá publikace „Příběh Jižní eskadrony“, díky iniciativě paní Kláry Anderlové s dotiskem o rok později. Obě vydání byla určena a distribuována výhradně mezi bývalými příslušníky tohoto i dalších útvarů bývalého čs. letectva. Zájem o ni však byl i mezi dalšími příznivci našeho vojenského letectví a letecké historie. Proto nyní, v roce 2024, díky nakladatelství Jakab Nevojice, dochází k dalšímu vydání, tentokrát jinou formou v edici Aero. Tato verze, určená především pro zájemce, na které se v r. 2014 nedostalo, je proto oproti původní verzi krácena hlavně o podrobnější personální a technické údaje.*****80. výročí vzniku pluku je snad dostatečně vhodnou příležitostí, abychom si připomněli jeho bohatou historii, osoby, které prošly službou v jeho sestavě, i leteckou techniku, s níž pluk vedl bojovou činnost během války, prováděl letecký výcvik v poválečném období a zejména od počátku 50. let zajišťoval bojovou pohotovost k ochraně vzdušné hranice Československa i pro případ tehdy ve vší vážnosti očekávaného světového válečného konfliktu mezi dvěma nesmiřitelnými mocenskými bloky.*****Vraťme se však do doby před 70. lety, kdy se začal psát tento příběh. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako AERO 108 První, stíhací, Zvolenský 1944-1950 - Miroslav IrraKanalkampf probíhající v červenci a na začátku srpna 1940 přinesl sérii vzdušných střetnutí odehrávajících se zejména nad Lamanšským průlivem. Piloti Bf 109E v něm dosáhli místně omezené vzdušné převahy. Původní očekávání však nezůstala zcela naplněna, byť němečtí stíhači hlásili řadu úspěchů a počty sestřelů výrazně přesahovaly rozsah ztrát Jagdwaffe. Fighter Command (velitelství stíhacího letectva) „nespolupracovalo“ a jeho velitel Air Marshal Sir Hugh Dowding se nenechal zatáhnout do skutečně velkých konfrontací za podmínek diktovaných německou stranou. Hodlal své síly šetřit pro skutečné zahájení nepřátelské vzdušné ofenzivy. Současně se němečtí stíhači přesvědčili, že se protivníkovy stíhací letouny překvapivě často objevují v pravou chvíli na pravém místě, aby čelily útočným operacím Luftwaffe. AERO č.103 navazuje na předchozí díly popisující Bf 109E AERO č.60,64,98. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako AERO 103 Messerschmitt Bf 109E 4.díl - Miroslav ŠnajdrModel letadla - měřítko 1 : 72, vojenské letadlo, realistické provedení, z období 2. světové války, vhodné na hraní, vystavení a sběratelství, délka 11,4 cm, vhodný od 14 let Chtěli byste s dětmi trávit čas a složit si nějaký zajímavý kousek? V tom případě vás jistě nadchne realistické ztvárnění modelu letadla EasyModel v měřítku 1:72. Modelování je krásný koníček, který učí trpělivosti, a přitom si člověk procvičí prsty i jinak než na počítačové klávesnici. Vojenský model letadla obsahuje kvalitně zpracované díly, které do sebe přesně zapadají. Nabízený produkt je vhodný pro děti od 14 let. Historický model letadla EasyModel z období 2. světové války obsahuje také vyčerpávající montážní plán, díky kterému půjde modelování jedna radost. Jeho celková délka po složení je 11,4 cm. Balení disponuje i bateriemi. Klíčové přednosti modelu letadla Easy Model - Mig-3, sovětské letectvo, Finsko, 1941, 1/72 Vojenský model letadla EasyModel v měřítku 1:72 nadchne... (alza.cz)
Podobné produkty ako Easy Model - Mig-3, sovětské letectvo, Finsko, 1941, 1/72 (9580208372211)Model letadla - plastový, měřítko 1 : 72, vojenské letadlo, realistické provedení, z období 2. světové války, vhodné na hraní, vystavení a sběratelství, délka 11,4 cm, vhodný od 14 let Jste vy nebo vaše děti zapáleni do skládání modelů? V tom případě vás jistě nadchne realistické provedení modelu letadla EasyModel v měřítku 1:72. Modelování vyžaduje spoustu času a trpělivosti, výsledek však stojí za to. Vojenský model letadla charakterizuje kvalitní a přesné zpracování všech částí, které k sobě dokonale padnou. K jeho zhotovení byl použit kvalitní materiál, jakým je plast. Nabízený produkt je vhodný pro děti od 14 let. Historický model letadla EasyModel z období 2. světové války nebude problém vůbec složit dohromady díky vyčerpávajícímu montážnímu plánu a pokynům pro začátečníky i zkušené modeláře. Jeho celková délka po složení je 11,4 cm. Zboží je dodáváno s bateriemi. Klíčové přednosti modelu letadla Easy Model - Mig-3, sovětské letectvo, 12.IAP, 1/72... (alza.cz)
Podobné produkty ako Easy Model - Mig-3, sovětské letectvo, 12.IAP, 1/72 (9580208372242)"Síbl", neboli trofejní letoun německého původu Siebel Si 204 a jeho čs. bezlicenční kopie Aero C-3 patří bezesporu mezi legendární letouny poválečné éry čs. letectva. Z hlediska počtů patřil mezi těch několik nejpočetnějších a nejvíce rozšířených typů, a tedy jeho role byla neméně významná ve srovnání s ostatními původně německými typy, „mezky“, „arady“ a „bikry“. Navíc jeho využití zahrnovalo poměrně širokou škálu různých úkolů jak v letecké dopravě, tak ve výcviku, leteckém snímkování a fotogrammetrii i nakonec od konce r. 1951 v procesu výstavby celé bombardovací divize. V tomto případě byla sice jeho role z hlediska bojové hodnoty spíše symbolická, ale i tak díky jemu mohl být personál divize během několika let připraven natolik, že byl schopen v r. 1955 zahájit přechod na reaktivní bombardovací letouny Iljušin Il-28. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako AERO 92 Siebel Si-204/Aero C-3, 1. část - Miroslav Irra2. vydání již delší dobu vyprodané a velmi úspěšné publikace tentokrát v edici Aero. Publikace vyjde v celkem třech číslech Aera a to v čísle 92, 93 a 94."Síbl", neboli trofejní letoun německého původu Siebel Si 204 a jeho čs. bezlicenční kopie Aero C-3 patří bezesporu mezi legendární letouny poválečné éry čs. letectva. Z hlediska počtů patřil mezi těch několik nejpočetnějších a nejvíce rozšířených typů, a tedy jeho role byla neméně významná ve srovnání s ostatními původně německými typy, „mezky“, „arady“ a „bikry“. Navíc jeho využití zahrnovalo poměrně širokou škálu různých úkolů jak v letecké dopravě, tak ve výcviku, leteckém snímkování a fotogrammetrii i nakonec od konce r. 1951 v procesu výstavby celé bombardovací divize. V tomto případě byla sice jeho role z hlediska bojové hodnoty spíše symbolická, ale i tak díky jemu mohl být personál divize během několika let připraven natolik, že byl schopen v r. 1955 zahájit přechod na reaktivní bombardovací letouny Iljušin Il-28.V Aeru č. 95 vychází jako reedice poslední, třetí část publikace „Síbl“ Siebel Si 204/Aero C-3 v československém letectvu (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako AERO 95 Siebel Si-204/Aero C-3, 3. část - Miroslav Irra"Síbl", neboli trofejní letoun německého původu Siebel Si 204 a jeho čs. bezlicenční kopie Aero C-3 patří bezesporu mezi legendární letouny poválečné éry čs. letectva. Z hlediska počtů patřil mezi těch několik nejpočetnějších a nejvíce rozšířených typů, a tedy jeho role byla neméně významná ve srovnání s ostatními původně německými typy, „mezky“, „arady“ a „bikry“. Navíc jeho využití zahrnovalo poměrně širokou škálu různých úkolů jak v letecké dopravě, tak ve výcviku, leteckém snímkování a fotogrammetrii i nakonec od konce r. 1951 v procesu výstavby celé bombardovací divize. V tomto případě byla sice jeho role z hlediska bojové hodnoty spíše symbolická, ale i tak díky jemu mohl být personál divize během několika let připraven natolik, že byl schopen v r. 1955 zahájit přechod na reaktivní bombardovací letouny Iljušin Il-28. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako AERO 93 Siebel Si-204/Aero C-3, 2. část - Miroslav IrraModel letadla - plastový, měřítko 1 : 72, vojenské letadlo, realistické provedení, z moderního období, vhodné na hraní, vystavení a sběratelství, vhodný od 14 let Rádi byste sobě nebo svému dítku pořídili nový model? V tom případě by se vám mohlo zalíbit realistické ztvárnění modelu letadla EasyModel v měřítku 1:72. Modelování je totiž krásným retro koníčkem, který se opět vrací do módy a našel si celou řadu příznivců. Vojenský model letadla disponuje promyšleným zpracováním všech kousků, které mezi sebe výborně zapadají. Jeho výrobním materiálem je plast. Výrobek je vhodný pro děti od 14 let. Moderní model letadla EasyModel nebude problém vůbec složit dohromady díky vyčerpávajícímu montážnímu plánu a pokynům pro začátečníky i zkušené modeláře. Jeho zemí původu je Čína. Produkt je dodáván s bateriemi. Hlavní vlastnosti modelu letadla Easy Model - Mikojan-Gurevič MiG-15 UTI, čínské letectvo, 1/72 Vojenský model letadla EasyModel v měřítku 1:72 potěší modeláře... (alza.cz)
Podobné produkty ako Easy Model - Mikojan-Gurevič MiG-15 UTI, čínské letectvo, 1/72 (9580208371382)Model letadla - plastový, měřítko 1 : 72, vojenské letadlo, realistické provedení, z moderního období, vhodné na hraní, vystavení a sběratelství, délka 14 cm, vhodný od 14 let Chtěli byste s dětmi trávit čas a složit si nějaký zajímavý kousek? V tom případě si nenechte ujít realistické ztvárnění modelu letadla EasyModel v měřítku 1:72. Modelování je skvělý retro koníček, který se opět vrací do módy a našel si mnoho příznivců mezi dětmi i dospělými. Vojenský model letadla ohromí precizním zpracováním všech dílů, které k sobě perfektně doléhají. K jeho zhotovení byl použit kvalitní materiál, jakým je plast. Výrobek je vhodný pro děti od 14 let. Moderní model letadla EasyModel obsahuje rovněž podrobný montážní plán, a tak modelování půjde hezky od ruky. Jeho zemí původu je Česko. Jeho délka po kompletním sestavení činí 14 cm. Baterie jsou součástí balení. Klíčové vlastnosti modelu letadla Easy Model - Mikojan-Gurevič MiG-15 UTI (CS-102), československé letectvo,... (alza.cz)
Podobné produkty ako Easy Model - Mikojan-Gurevič MiG-15 UTI (CS-102), československé letectvo, 30. stíhací bombardovací (9580208371375)Model letadla - plastový, měřítko 1 : 72, vojenské letadlo, realistické provedení, z moderního období, vhodné na hraní, vystavení a sběratelství, délka 14 cm, vhodný od 14 let Lámete si hlavu s výběrem modelu pro sebe či vaše dítě? V tom případě by se vám mohlo zalíbit realistické ztvárnění modelu letadla EasyModel v měřítku 1:72. Skládání je opravdu mravenčí práce a zkouška trpělivosti, výsledek však vždy stojí za to. Vojenský model letadla charakterizuje kvalitní a přesné zpracování všech částí, takže se můžete spolehnout na důmyslný systém jejich spojování. K jeho zhotovení byl použit kvalitní materiál, jakým je plast. Nabízený produkt se doporučuje dětem od 14 let. Moderní model letadla EasyModel obsahuje rovněž podrobný montážní plán a pokyny krok za krokem, a tak modelování půjde hezky od ruky. Jeho zemí původu je Česko. Jeho celková délka po složení je 14 cm. Zboží je dodáváno s bateriemi. Zásadní přednosti modelu letadla Easy Model - Mikojan-Gurevič... (alza.cz)
Podobné produkty ako Easy Model - Mikojan-Gurevič MiG-15 bis SB (CS-103), československé letectvo, 30. stíhací bombardova (9580208371320)První vojensko - letecké aktivity Československé republiky (dále ČSR) ve vztahu k oblasti jihovýchodního Středomoří jsou známy již z roku 1948, ovšem tehdy pouze v oblasti obchodní, zatím bez přímé účasti personálu čs. letectva v daném prostoru. Týkaly se československé pomoci nově vzniklému státu Izrael, z níž významnou položku tvořil výcvik izraelského leteckého personálu u nás a dodávky leteckého materiálu a techniky. Počátkem padesátých let se však Izrael přiklonil ke spolupráci s USA. Brzy se však objevil v dané oblasti nový zákazník. Byl to Násiruv Egypt Jednání o vojenské pomoci vedl Egypt se SSSR a ČSR od dubna 1955. Příslušná smlouva byla uzavřena 12. září 1955 na celkový objem dodávek ve výši 921 milionů Kčs, z toho čs. podíl představoval 398 milionů, z toho 184 262 400 Kčs ve valutách, zbytek ve zboží. 523 milionů Kčs měl dodat SSSR ve zboží. Pokud jde o věcné plnění, do 20. října 1955 mělo být z ČSR dodáno 20 letounů MiG-15bis (tehdejší čs. označení S-103), dva UTI MiG-15 neboli CS-102, SSSR měl dodat ve stejném termínu 15 bombardérů Il-28 a dva cvičné UIl-28. Součástí dodávek mělo být také 25 pokračovacích cvičných letounů Jak-11, zde ovšem není jednoznačně potvrzeno, zda šlo o stroje sovětské výroby, nebo naše C-11 z Kunovic. Publikace popisuje vývoj spolupráce s Egyptem a později i se Syrii. Věnuje čs. výcvikovým leteckým misím v obou zemích do roku 1973. (knihydobrovsky.cz)
Podobné produkty ako AEROspeciál 16 Akce 104-105 Československé letecké mise v Egyptě a Sýrii v letech 1955-1973 - Miroslav Irra