Kde se rozmanitost setkává s hodnotou - Katalo.cz
AERO 82 General Dynamics/Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon 1.díl - Jakub Fojtík
Stíhací letoun F-16 představuje dodnes jeden z nejuniverzálnějších vojenských typů, který ve výrobě zcela jistě překoná padesáté výročí od vzletu prvního prototypu. Po létech, kdy se americké vojenské letectvo snažilo pod dojmy z nasazení ve Vietnamu získat do svých řad sofistikované těžké stíhací letouny, znamenal lehký typ F-16 zásadní odklon od tehdejšího směru vývoje. Jeho konstruktéři vsadili na zcela opačné hodnoty a pokusili se vyvinout lehký víceúčelový typ s ohromným růstovým potenciálem, který měl být od počátku určen jak pro domácí americké letectvo, tak i pro zahraniční zákazníky. A tento krok se více než vydařil a s více než 4 700 vyrobenými kusy patří rodina F-16 mezi nejúspěšnější bojové letouny světa. I dnes, téměř padesát let po vzletu prototypu stále probíhá výroba tohoto letounu, ačkoliv poslední generace Block 70/72 mají s původními YF-16 společnou prakticky jen drakovou skupinu a aerodynamický koncept. Oproti letounům jako byl F-4 Phantom II či MiG-21 je úspěch F-16 na trhu založen na velmi povedených výkonech, příznivé ceně, velké variabilitě schopností a širokém množství doplňků a modernizací s koncepcí flotilových upgradů. Servisní život mnohých F-16 jim umožní provoz až do roku 2050, což mnohonásobně překonává původní očekávání tvůrců. Navíc je F-16 i bojově důkladně prověřeným typem, který byl nasazen v mnoha konfliktech po celém světě. Pro americké letectvo jde nadále o klíčový typ, o jehož náhradě dodnes nepanuje shoda. Moderní F-35 totiž přicházejí se zcela jiným konceptem bojových schopností a mnoho odborníků z vojenského letectva hlasitě uvádí, že provozně levné a nenáročné F-16 nelze jen tak vyřadit bez náhrady. I proto se po létech plánovaného vyřazení a náhrady F-16 menším množstvím F-35 začíná stále jasněji hovořit o možném zařazení přímého nástupce v podobě nově vyvinutého stroje, či dokonce o opětovném nákupu F-16 posledních verzí. Zkráceně řečeno, F-16 pro USAF a mnohé další uživatele není jen stíhacím letounem, ale je prvkem tvořícím jádro taktických schopností a fungování bez něj není snadné. Zemím NATO letouny F-16 umožnily plné rozvinutí taktických schopností jejich letectev a i noví uživatelé, kteří typu přibyli v posledních letech, u posledních verzí získávají schopnosti nové generace, které v jejich inventáři zatím nebyly. Mnozí kritici letounů páté generace jako F-22 či F-35 uvádějí, že u nich došlo k odklonu v těch oblastech, které byly u F-16 příčinou úspěchu. Předně jde o manévrovatelnost letounu, která i přes zbraně kategorie BVR má na soudobém bojišti stále podstatný význam, a dále potom možnost působit blízko nepřítele, neboť víceúčelové F-16 představují i podstatný prvek přímé bojové podpory pozemních sil. Jejich přímé nahrazení letouny kategorie F-35 není proto možné, a v mnoha ohledech proto F-16 zůstane nepřekonaným typem. F-16 sice postrádá atribut snížené zachytitelnosti, avšak otázkou je, nakolik je to omezující. Většina uživatelů těchto letounů totiž neplánuje střet se zeměmi vybavenými stroji páté generace a pro ně bude F-16 i v následující dekádě plně postačujícím typem.
Podívejte se také cesky jazyk 7 1 dil pracovni sesit
General Dynamics F-16 Fighting Falcon (4260463521672)
RC Letadlo - základní akrobacie, elektrický stejnosměrný motor, baterie, dálkový ovladač a model součástí balení, vhodné od 10 let Moderní a nápaditá hračka na dálkové ovládání, která vždy zažene nudu, právě to je General Dynamics F-16 Fighting Falcon. Je stavěno na venkovní podmínky. Model hravě zvládne i základní akrobacii. Stačí jen sebrat ovladač a vdechnout modelu život. Na jedno nabití je schopno letadlo na dálkové ovládání S-Idee létat 20 min. Zásadní přednosti RC letadla General Dynamics F-16 Fighting Falcon RC Letadlo S-Idee se postará o zábavu celé rodině Jednoduché ovládání Poradí si také se základní akrobacií RC letadlo S-Idee je doporučeno pro starší 10 let Doba provozu: 20 min
Podívejte se také Jakub a Jáchym (978-80-7483-162-1)
AERO 85 General Dynamics/Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon 2.díl - Jakub Fojtík
Druhý díl, v návaznosti na první díl, pokračuje v popisu služby různých verzí letounů F-16. Začíná samozřejmě v domácím letectvu v USA. Dále popisuje výběr a službu v Evropěa to v Belgii, Dánsku, Nizozemí a Norsku. Následují dodávky na Blízký východ včetně plánovaných dodávek do Iránu, které se uplatnily nakonec v Izraeli, který se stal jejich významným uživatelem. V Africe to byl Egypt a Maroko. V dalších kapitolách publikace pojednává o službě v ostatních zemích NATO a v časové návaznosti pokračuje s dodávkami opět na Blízký východ, do Asie nebo do Polska.
Podívejte se také matematicke petiminutovky 2 dil
Podívejte se také
- matematicke petiminutovky 3 dil
- KAPPA montáž pro BMW F 650 GS/F 700 GS/F 800 GS (08-16), F 800 GS Adventure (13-16) (KRA5103)
- Doktor Martin - 1. řada (reedice 4DVD) - DVD (ECT324)
- K&F Concept Natural Night Sky Filtr - 82 mm (KF01.1126)
- K&F Concept Hard MCUV ochranný filtr - 82 mm (KF01.1072)
- Schreiner Martin: Martin Schreiner - SuperStar - CD (9029519802)
- LAMY do kuličkové tužky F, modrá (M 16 bl,F/1600148)
- kn country zpevnik 2 dil
- sada taliru lawenda 18 dil
- patice 18 dil 2x9 precizni
- Sony 16-35mm f/4.0 černý (SEL1635Z.SYX)
- F/IEC přechod FF 16, 5ks (K17a)
- LODOS Stěrka potravinářská nerez velká 16/1 (16/1)
- cd jakub dekan srdce
- Jakub a obří broskev
- Dunlop D 427 F 130/90/16 TL,F 67 H (624403)
- Metal Earth 3D puzzle Lockheed SR-71 Blackbird (32309010626)
- Kniha Vykopávka (978-80-87260-82-1)
- Malý vodník (978-80-89956-82-1)
- calvin klein spodni dil plavek cervena
AERO 96 Lockheed Martin F-35 Lightning II - Jakub Fojtík
Publikace podrobně popisuje vývoj, zkoušky a zavádění všech verzí F-35 do vzdušných sil USA, jejich službu v letectvech spojenců včetně nových čekatelů na jeho zařazení do výzbroje, kde patří i naše republika, která plánuje zakoupit 24 strojů.Víceúčelový letoun Lockheed Martin F-35 představuje nový standard pro USA a mnohé spojenecké země. Navazuje na veleúspěšné F-16 Fighting Falcon, které díky kontinuálním flotilovým modernizacím vydržely ve službě více než čtyřicet let. A právě toto dlouhé časové rozpětí poskytlo konstruktérům nového letounu čas na to, aby jej dokončili v podobě, která se schopnostmi předchozí generaci značně vzdaluje. O F-35 se proto mnohdy hovoří jako o prvním plnohodnotném letounu páté generace, který je navržen pro síťové plně digitální bojiště. Senzorové schopnosti letounu nemají srovnání s žádným jiným typem na světě a překonávají dokonce i prvoliniové F-22 Raptor. Letoun je navíc navržen pro široké sdílení informací mezi jednotlivými stroji i uživateli zároveň a poprvé přichází se skutečně garantovanou kompatibilitou mezi jednotlivými státy. Oproti předchozí generaci se změnil i přístup výrobce, který již nechce umožňovat jednotlivým uživatelům provádět samostatné modernizace stroje, ačkoliv je jejich průmysl zapojen do výroby. Naopak vše má být centralizované, aby byla i do budoucna zachována široká míra kompatibility. F-35 je rovněž letounem, který přináší i novou úroveň variability, neboť je vyráběn ve verzi pro klasické použití z pozemních základen, či ve variantě pro kolmé přistání nebo provoz z krátkých palub letadlových lodí. Na druhou stranu byly F-35 od počátku terčem ohromné kritiky, ať již v období porovnávání prototypů X-32 a X-35, v době zkoušek prvních předsériových F-35 nebo během zavádění strojů do řadové služby. Jedněmi z nejčastějších výtek je vysoká cena, omezená manévrovatelnost a vysoké nároky na údržbu. Jenže po bližším seznámení s konceptem F-35 nelze než dojít k závěru, že schopnosti letounu jsou tak široké, že jeho nasazení v klasickém manévrovaném boji by bylo důsledkem naprostého nepochopení a nevyužití schopností letounu.
Objev podobné jako AERO 96 Lockheed Martin F-35 Lightning II - Jakub Fojtík
AERO 104 Suchoj Su-27, 1. díl - Jakub Fojtík
Stíhací letoun Su-27 byl v době svého vzniku synonymem technologického vzestupu vojenského leteckého průmyslu SSSR. Zásadní pokrok ve znalostech aerodynamiky, nová generace avioniky i senzorů a navýšení výkonů dané novou generací motorů umožnily sestrojit letoun, který výrazně rozšiřoval letovou obálku stíhacího typu a výrazně překonával své západní soupeře. Jen málo proudových letounů se může pochlubit tím, že jsou po nich či po jejich letcích pojmenovány akrobatické manévry. U Su-27 k tomu ale došlo, protože manévry jako je tzv. Pugačevova kobra byly natolik nové a vzdálené letové obálce konkurenčních typů, že si tuto poctu vysloužily. Schopnosti letounu, pro nějž byly vyvinuty i speciální palubní systémy a řízená výzbroj, překonávaly rané verze prakticky všech západních typů. Jenže i přes svou pokrokovost se u Su-27 projevila i některá negativa včetně exponenciálně rostoucí jednotkové ceny ve srovnání s předchozí generací. Proto byl Su-27 do služby sovětského letectva zařazen v početně omezeném množství neporovnatelném s předchozí generací a pro svou technologickou nadčasovost i vysokou cenu nestihl být do okamžiku rozpadu SSSR exportován. O to bohatší měl ale kariéru po rozpadu SSSR, kdy se stal předmětem zájmu několika desítek zemí, a dokonce došlo k dohodě o jeho licenční výrobě v Číně. Asijská velmoc se posléze rozhodla povedený koncept využít a již bez ruského oprávnění jej dále rozvíjet a zdokonalovat, čímž se z rodiny klonů J-16 stal typ schopný plnit extrémně široké množství rolí. Další letouny se poté dostaly do služby ať již z novovýroby, nebo formou výprodejů z postsovětských zemí. Již od doby zavedení do služby v sovětském letectvu představují Su-27 a jeho následovníci dominantní typ, který po čtyřech desítkách let nahrazují až letouny o generaci mladší. I přes své kvality jsou ale Su-27 výrazně rozšířeny jen v postsovětském prostoru a v Číně, protože oproti akvizičně i provozně mnohem méně náročným MiGům 29 je jejich provoz přeci jen výrazně složitější i dražší. *****Praktické poznatky z posledních bojových akcí jen potvrzují, že pokud protivníkem není stát disponující technikou páté generace, Su-27/30/35 nadále plně postačují ke splnění úkolů na ně kladených. Toto vydání se věnuje vzniku a službě úvodních verzi Su-27, v následujících pak budou popsány i pozdější deriváty.
Objev podobné jako AERO 104 Suchoj Su-27, 1. díl - Jakub Fojtík
Prostírání F-16 Fighting Falcon
Prostírání je vyrobeno z kvalitního materiálu Canvas 100% PES. Sublimační tisk zaručuje dlouholetou životnost barev. Rozměr 42cm x 28cm.
Objev podobné jako Prostírání F-16 Fighting Falcon
Taška F-16 Fighting Falcon
Přestaňte se trápit papírovými taškami na jedno použití a zazařte originální taškou s potiskem. Taška je z pevné textilie, která je otěruvzdorná, a proto tašku jen tak nezašpiníte. A pokud přeci jen ano, můžete ji bez obav vyprat v pračce. Taška má klasické rozměry 37 x 40cm, takže se do ní bez obav vejde menší nákup či pomůcky do školy nebo do práce. Délka uší je okolo 55cm, což je ideální rozměr pro nošení tašky i přes rameno.
Objev podobné jako Taška F-16 Fighting Falcon
Bonboniera F-16 Fighting Falcon
Objev podobné jako Bonboniera F-16 Fighting Falcon
Body F-16 Fighting Falcon (Velikost: 74)
Objev podobné jako Body F-16 Fighting Falcon (Velikost: 74)
Body F-16 Fighting Falcon (Velikost: 92)
Objev podobné jako Body F-16 Fighting Falcon (Velikost: 92)
Body F-16 Fighting Falcon (Velikost: 68)
Objev podobné jako Body F-16 Fighting Falcon (Velikost: 68)
Body F-16 Fighting Falcon (Velikost: 86)
Objev podobné jako Body F-16 Fighting Falcon (Velikost: 86)
Body F-16 Fighting Falcon (Velikost: 80)
Objev podobné jako Body F-16 Fighting Falcon (Velikost: 80)
Vak na záda – F-16 Fighting Falcon
Praktický vak na záda se šňůrkami, který je vyroben z pevného, odolného materiálu. Udělá radost všem malým i velkým leteckým nadšencům.
Objev podobné jako Vak na záda – F-16 Fighting Falcon
Deka F-16 Fighting Falcon (Podšití beránkem: NE)
Udělejte radost touto krásnou hřejivou dekou, která snadno najde využití v každodenním životě. Materiál deky je fleece 360g/m a rozměr deky je 140x200 cm.
Objev podobné jako Deka F-16 Fighting Falcon (Podšití beránkem: NE)
Osuška F-16 Fighting Falcon (Velikost osušky: 70x140cm)
Osuška má rozměr 70x140cm. Materiál je velmi příjemný na dotek a díky speciální technice výroby, kdy se smísí BA a PES vlákna. (50% Bavlna, 50% PES) Gramáž osušky: 400g/m².
Objev podobné jako Osuška F-16 Fighting Falcon (Velikost osušky: 70x140cm)
Hrnek F-16 Fighting Falcon (Náplň hrníčku: Žádná)
Objev podobné jako Hrnek F-16 Fighting Falcon (Náplň hrníčku: Žádná)
Tričko F-16 Fighting Falcon - dětské (Velikost: 158)
Objev podobné jako Tričko F-16 Fighting Falcon - dětské (Velikost: 158)
Tričko F-16 Fighting Falcon - dětské (Velikost: 146)
Objev podobné jako Tričko F-16 Fighting Falcon - dětské (Velikost: 146)
Deka F-16 Fighting Falcon (Podšití beránkem: ANO)
Deka je vyrobena z Fleecu 190g/m² a z druhé strany je deka podšitá imitací beránka, která je velmi příjemná na dotyk. Rozměr deky 140x200cm.
Objev podobné jako Deka F-16 Fighting Falcon (Podšití beránkem: ANO)
Tričko F-16 Fighting Falcon - dětské (Velikost: 122)
Objev podobné jako Tričko F-16 Fighting Falcon - dětské (Velikost: 122)
Tričko F-16 Fighting Falcon - dětské (Velikost: 110)
Objev podobné jako Tričko F-16 Fighting Falcon - dětské (Velikost: 110)
Hrnek F-16 Fighting Falcon (Náplň hrníčku: Marshmallow)
Objev podobné jako Hrnek F-16 Fighting Falcon (Náplň hrníčku: Marshmallow)
Tričko F-16 Fighting Falcon - dětské (Velikost: 134)
Objev podobné jako Tričko F-16 Fighting Falcon - dětské (Velikost: 134)
Osuška F-16 Fighting Falcon (Velikost osušky: 100x170cm)
Osuška o rozměru 100 x 170cm je dostatečně velká, aby na ní mohli relaxovat bez problému dva lidé. Osuška je vyrobena moderní technologií, při které se mísí bavlněné příze 50% s polyesterovými přízemi 50%. Díky tomu je osuška z lícové strany velmi příjemná na dotek a z rubové strany pěkně saje. Gramáž osušky je 400g/m².
Objev podobné jako Osuška F-16 Fighting Falcon (Velikost osušky: 100x170cm)
Hrnek F-16 Fighting Falcon (Náplň hrníčku: Tropická směs)
Objev podobné jako Hrnek F-16 Fighting Falcon (Náplň hrníčku: Tropická směs)
AERO 106 Suchoj Su-33 & Su-34, 2. díl - Jakub Fojtík
V předchozím díle publikace ( AERO č.104) byla představena řada výchozího modelu Suchoj Su-27, která se posléze stala základem pro široké množství variant a subvariant. Z původního modelu Su-27 vychází přímo palubní letoun T10K (Su-27K), v sériové podobě zvaný Su-33, který je detailně představen v tomto díle. A cestou reverzního inženýrství se klonem původních exportních Su-27SK i jednoho ukořistěného prototypu T-10K stal i čínský palubní letoun J-15, na jehož vývoji se ruský výrobce nikterak nepodílel. Shodnou cestou se technologie a draková skupina z původního modelu Su-27UB staly základem pro čínský letoun J-16, který tento díl uzavírá. V této publikaci jsou rovněž popsány dvoumístné varianty se sedadly vedle sebe. Tou úvodní byl námořní projekt T10KUB-1 vycházející z palubního modelu T10K (Su-27K), od nějž si ostatně první a jediný létající prototyp vypůjčil i podstatnou část drakové skupiny. A i když následný útočný model T10V (v sérii Su-34) konstrukčně představuje zcela nový typ, v mnohém na T10KUB-1 odkazuje. V této publikaci jsou proto rozepsány všechny modely, které konstrukčně vycházejí z původní řady Su-27 a Su-27UB. V závěrečném třetím díle pak budou popsány modernizační projekty, které sice v mnoha případech spoléhají na drak odvozený od Su-27UB, avšak co do výbavy těží z řešení připravovaných či dokonce vyvinutých pro modernizační projekt Su-27M a v mnohém se původní variantě Su-27 vzdalují. Ty nesou označení Su-30 a pomyslným vrcholem je soudobý typ Su-35, který bývá řazen ke generaci 4,5. Již jen z výčtu verzí je zřejmé, jak složité je pochytit genezi modelu T10 ve všech jeho variantách. Jde totiž o jeden z nejúspěšnějších víceúčelových letounů historie, který co do počtu verzí představuje pravděpodobně nejroztříštěnější rodinu na světě. Důvodem je, že na rozdíl od na Západě obvyklých blokových úprav čekaly uživatele Su-27/30/33/34/35 modernizace a verze specificky orientované na jednotlivé zákazníky.
Objev podobné jako AERO 106 Suchoj Su-33 & Su-34, 2. díl - Jakub Fojtík
Povlečení F-16 Fighting Falcon (Rozměr : 1x140/220 + 1x90/70)
Cena povlečení je 1x peřina klasického rozměru 140x220 cm a 1x polštář s rozměrem 90x70 cm. Materiál 100% polyester Interlock příjemný na dotek.
Objev podobné jako Povlečení F-16 Fighting Falcon (Rozměr : 1x140/220 + 1x90/70)
Povlečení F-16 Fighting Falcon (Rozměr : 1x140/200 + 1x90/70)
Cena povlečení je 1x peřina klasického rozměru 140x200 cm a 1x polštář s rozměrem 90x70 cm. Materiál 100% polyester Interlock příjemný na dotek.
Objev podobné jako Povlečení F-16 Fighting Falcon (Rozměr : 1x140/200 + 1x90/70)
Povlečení F-16 Fighting Falcon (Rozměr : 1x150/200 + 1x60/50)
Cena povlečení je 1x peřina klasického rozměru 150x200 cm a 1x polštář s rozměrem 60x50 cm. Materiál 100% polyester Interlock příjemný na dotek.
Objev podobné jako Povlečení F-16 Fighting Falcon (Rozměr : 1x150/200 + 1x60/50)
Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: L, Typ: pro muže)
Objev podobné jako Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: L, Typ: pro muže)
Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: XL, Typ: pro ženy)
Objev podobné jako Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: XL, Typ: pro ženy)
Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: 3XL, Typ: pro muže)
Objev podobné jako Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: 3XL, Typ: pro muže)
Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: M, Typ: pro muže)
Objev podobné jako Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: M, Typ: pro muže)
Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: 5XL, Typ: pro muže)
Objev podobné jako Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: 5XL, Typ: pro muže)
Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: XS, Typ: pro muže)
Objev podobné jako Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: XS, Typ: pro muže)
Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: S, Typ: pro ženy)
Objev podobné jako Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: S, Typ: pro ženy)
Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: 4XL, Typ: pro muže)
Objev podobné jako Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: 4XL, Typ: pro muže)
Hrnek F-16 Fighting Falcon (Náplň hrníčku: Směs slaných oříšků)
Objev podobné jako Hrnek F-16 Fighting Falcon (Náplň hrníčku: Směs slaných oříšků)
Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: 2XL, Typ: pro ženy)
Objev podobné jako Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: 2XL, Typ: pro ženy)
Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: 2XL, Typ: pro muže)
Objev podobné jako Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: 2XL, Typ: pro muže)
Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: M, Typ: pro ženy)
Objev podobné jako Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: M, Typ: pro ženy)
Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: L, Typ: pro ženy)
Objev podobné jako Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: L, Typ: pro ženy)
Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: S, Typ: pro muže)
Objev podobné jako Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: S, Typ: pro muže)
Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: XS, Typ: pro ženy)
Objev podobné jako Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: XS, Typ: pro ženy)
Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: XL, Typ: pro muže)
Objev podobné jako Tričko F-16 Fighting Falcon (Velikost: XL, Typ: pro muže)
AERO č.109 - Suchoj Su-30 & Su-35 3.díl - Jakub Fojtík
V předchozích dílech publikace byla představena řada výchozího modelu Suchoj Su-27 a dále námořní speciál Su-27K/Su-33 a bitevní Su-34. Posledními členy rodiny jsou letouny verzí Su-30 a Su-35, které jsou ve výrobě dodnes. Ty lze považovat za vůbec nejvýkonnější představitele rodiny vzešlé ze Su-27. Su-30 vznikl na základě modernizačního projektu Su-27M, který již nestihl být dokončen před rozpadem SSSR a potkal jej typický porevoluční chaos. Velmi nadčasové zadání z osmdesátých let ale znamenalo, že na Su-27M byla ověřena řada nových technologií, které se staly základem pro novou verzi Su-30 a které byly dále doplněny možností integrace nových prvků ze Západního světa. Výsledný model Su-30 je proto exportně nejúspěšnějším zástupcem celé rodiny, který slouží ve stovkách kusů v Rusku, Indii, Číně a mnoha dalších zemích Afriky, Asie i Jižní Ameriky. Protože letouny slouží často i k velení a řízení vzdušných operací, jsou všechny Su-30 dvojmístné. Následný Su-35 je pak finálním typem vzešlým z verze Su-27M, který se ale vrací k jednomístnému uspořádání, neboť roli druhého člena posádky měla u tohoto letounu zastat pokročilá plně digitální avionika. Řazen je ve svém posledním standardu ke 4,5 generaci (či generaci 4+), což má jasně ukazovat na odstup od rodiny Su-27. U Su-35 výrobce očekával enormní obchodní úspěch, kdy se tento letoun měl stát náhradou dosluhujících Su-27 první generace, ale i západních typů jako byly letouny F-4 a další. Jenže k tomu nikdy nedošlo a zatím je služba Su-35 omezena na Rusko a Čínu a posledním uživatelem se měl stát Írán. Pro Rusko je, jak se zdá, potenciál Su-27/30/35 prakticky vyčerpán, protože i tradiční zákazníci jako je Čína a Indie mají zájem spíše o následující generaci víceúčelových strojů a mnohé menší státy se od Ruska odklonily po zahájení války na Ukrajině. A pokud tak neučinily, obyčejně jde o chudší země nemající rozpočet na pořízení podobných letounů. Tempo výroby letounů klesá a pokud Rusko pro své vzdušné a kosmické síly znovu neobjedná další letouny, může dokonce dojít poprvé i k přerušení výroby. Rodinu Su-30 a Su-35 čeká ze všech verzí spolu se Su-34 nejdelší služba. A jejím popisem se symbolicky uzavírá osud celé rozvětvené rodiny vzešlé z na svou dobu extrémně nadčasového Su-27.
Objev podobné jako AERO č.109 - Suchoj Su-30 & Su-35 3.díl - Jakub Fojtík
AERO č.112 - McDonnell Douglas/Boeing F-15 Eagle - Jakub Fojtík
F-15 Eagle je bezesporu ikonickým americkým strojem, který by mohl být archetypem moderního víceúčelového letounu. Pokud by dnes tvůrci letounu měli pro tento stroj vybrat jméno, pravděpodobně by zvolili slovo neporažený. Jde totiž o jediný bojově široce nasazený typ ve výzbroji US Air Force, který nikdy nebyl ve vzdušných soubojích sestřelen nepřátelským letounem. Stroje F-15 všech uživatelů si drží skóre nejméně 104 sestřelených nepřátelských letounů (pokud budeme uvažovat o vítězstvích deklarovaných izraelskými prameny) vůči nulovým vlastním ztrátám. To je více, nežli dokázaly F-16 či legendární F-14 a údaj svědčí o výkonech typu, které v mnoha ohledech nedokázal překonat žádný jiný letoun na světě. Pro porovnání se nabízí, že ruská rodina Su-27/30/35 nedosáhla ani po současném zapojení do intenzivního konfliktu na Ukrajině více než pětiny vítězství F-15. I ostatní ztráty F-15 způsobené zásahy pozemními protiletadlovými prostředky, technickými příčinami či pilotní chybou patří mezi nejnižší v dané třídě a dosahují se 125 odepsanými letouny statisticky jeden zničený F-15 na více než 100 000 letových hodin. To je pro srovnání desetina oproti předchůdci v podobě typu F-4. Není proto překvapivé, že se F-15 stal a dodnes po právu je páteří US Air Force a americké letectvo na něj dále bude spoléhat i po příchodu strojů páté generace, stejně jako jde o klíčový typ pro zahraniční uživatele. F-15 byl totiž prvním letounem, který byl navržen specificky pro splnění požadavků bojových pilotů. Ti se podíleli na vývoji a i koncepční zadání letounu bylo stvořeno na základě detailních teoretických rozborů nasazení bojových letounů. Extrémně detailní a propracované zadání zohledňující taktické poznatky z vzdušných soubojů z Vietnamu se projevilo v úrovni navrženého palubního vybavení i aerodynamickém konceptu. F-15 byly od počátku vybaveny velmi pokročilými systémy, a i když po úvodních verzích F-15A/B vznikla druhá generace F-15C/D, útočné F-15E a nejnovější generace F-15EX, ty se liší jen palubním vybavením, které logicky podléhá zastarávání. Během padesáti let se tvary F-15 prakticky nezměnily, protože k tomu nebyl důvod. Jde o další důkaz enormní nadčasovosti letounu, které soupeřící typy ani zdaleka nedosáhly. Ostatně, tvary a aerodynamický koncept letounu F-15 jsou důsledkem zřejmě nejnáročnějšího a nejdetailnějšího vývoje vůbec, kdy byl letoun od počátku navrhován s ověřováním konceptu křídla s pevnou i měnitelnou geometrií a s rozdílným uložením motorů s tím, že paralelně byly výsledky ověřovány vůči jednomotorovému uspořádání. Ohromné investice do vývoje a ospravedlnění zvoleného designu se jednoznačně vyplatily. Stávající generaci F-15 čeká pravděpodobně výroba po dobu další dekády a tento legendární stroj se proto dost možná dočká sta let ve službě od vzletu prototypu. Na druhou stranu F-15 ukázal i jednu ohromnou slabinu, a to cenu. Jestli v době vzniku F-15 u letectva existoval prostor pro lehčí typ, jímž se později stal F-16, nyní to již neplatí. Zatímco F-16 má nástupce v podobě široce rozšířeného letounu F-35, „neviditelné“ F-22 se plnohodnotným nástupcem F-15 nestaly, a to zejména z ekonomických důvodů. Letouny kategorie F-15 jsou nadále vyhrazeny jen těm nejbohatším letectvům světa a v dnešní době v početnosti ustupují víceúčelovým levnějším typům, třebaže tyto představují kompromis co do schopností a v oblasti vzdušné nadvlády na F-15 v mnoha ohledech i přes svůj stealth charakter nedosahují.
Objev podobné jako AERO č.112 - McDonnell Douglas/Boeing F-15 Eagle - Jakub Fojtík
Polštář F-16 Fighting Falcon (Velikost: 40 x 40 cm, Podšití beránkem: NE)
Ideální dárek, který zaručeně potěší. Polštářek má rozměr 40x40 cm a skládá se z oboustranně potištěného povlaku se zapínáním a z vyjímatelné výplně. Materiál povlaku je 100% PES.
Objev podobné jako Polštář F-16 Fighting Falcon (Velikost: 40 x 40 cm, Podšití beránkem: NE)
Polštář F-16 Fighting Falcon (Velikost: 40 x 40 cm, Podšití beránkem: ANO)
Polštářek o rozměru 40x40 cm. Z jedné strany polštářku je originální potisk od našich grafiků a z druhé strany polštářku se nachází imitace ovčího rouna, která je heboučká jako obláčky. V dolní části je povlak ukončen zipem, a díky tomu tak můžete povlak sundat a prát v pračce. Potištěná strana polštářku je z hebkého materiálu Interlock 100% PES a druhá strana je z imitace ovčího rouna 100% PES. Součástí polštářku je také výplň dle vašeho výběru.
Objev podobné jako Polštář F-16 Fighting Falcon (Velikost: 40 x 40 cm, Podšití beránkem: ANO)
Polštář F-16 Fighting Falcon (Velikost: 55 x 55 cm, Podšití beránkem: ANO)
Polštářek o rozměru 55x55 cm. Z jedné strany polštářku je originální potisk od našich grafiků a z druhé strany polštářku se nachází imitace ovčího rouna, která je heboučká jako obláčky. V dolní části je povlak ukončen zipem, a díky tomu tak můžete povlak sundat a prát v pračce. Potištěná strana polštářku je z hebkého materiálu Interlock 100% PES a druhá strana je z imitace ovčího rouna 100% PES. Součástí polštářku je také výplň dle vašeho výběru.
Objev podobné jako Polštář F-16 Fighting Falcon (Velikost: 55 x 55 cm, Podšití beránkem: ANO)
Podívejte se také
- calvin klein vrchni dil plavek ruzova
- aulos 211a 3 dil tenor fletna
- calvin klein spodni dil plavek bila
- Sony E 16-55mm f/2.8 G (SEL1655G.SYX)
- Power Dynamics PDM-S1604, 16-kanálový mixážní pult, DSP/MP3, USB port, bluetooth přijímač
- YATE Falcon (8595053906147)
- Jakub Vágner: Austrálie - DVD (N01099)
- Jakub Kohák: Dvojníci - CD (H00094)
- Děkan Jakub: Srdce - CD (9029568020)
- GENERAL FRESH Citron 30g (5900785603005)
- GENERAL FRESH Moře 30g (5900785610102)
- GENERAL FRESH Květy 30g (5900785602008)
- Jakub Krčín z Jelčan: Architekt jihočeských rybníků (978-80-7601-298-1)
- Blocki MyFireBrigade 2 in 1 82 Elements (KB0852)
- HUGGIES Elite Soft vel. 1 (82 ks) (5029053564890)
- Slová v hlbinách (978-80-89761-82-1)
- PremiumCord - konvertor Micro SATA16pin F --> SATA22pin M (kfsa-16)
- tommy hilfiger spodni dil plavek modra bila
- modro cerny horni dil plavek m co
- renata chlumska martin chlumsky
- MARTIN Retro Medium (HN193472)
- MARTIN Originals Medium (HN220488)