Kde se rozmanitost setkává s hodnotou - Katalo.cz

AERO 96 Lockheed Martin F-35 Lightning II - Jakub Fojtík

Publikace podrobně popisuje vývoj, zkoušky a zavádění všech verzí F-35 do vzdušných sil USA, jejich službu v letectvech spojenců včetně nových čekatelů na jeho zařazení do výzbroje, kde patří i naše republika, která plánuje zakoupit 24 strojů.Víceúčelový letoun Lockheed Martin F-35 představuje nový standard pro USA a mnohé spojenecké země. Navazuje na veleúspěšné F-16 Fighting Falcon, které díky kontinuálním flotilovým modernizacím vydržely ve službě více než čtyřicet let. A právě toto dlouhé časové rozpětí poskytlo konstruktérům nového letounu čas na to, aby jej dokončili v podobě, která se schopnostmi předchozí generaci značně vzdaluje. O F-35 se proto mnohdy hovoří jako o prvním plnohodnotném letounu páté generace, který je navržen pro síťové plně digitální bojiště. Senzorové schopnosti letounu nemají srovnání s žádným jiným typem na světě a překonávají dokonce i prvoliniové F-22 Raptor. Letoun je navíc navržen pro široké sdílení informací mezi jednotlivými stroji i uživateli zároveň a poprvé přichází se skutečně garantovanou kompatibilitou mezi jednotlivými státy. Oproti předchozí generaci se změnil i přístup výrobce, který již nechce umožňovat jednotlivým uživatelům provádět samostatné modernizace stroje, ačkoliv je jejich průmysl zapojen do výroby. Naopak vše má být centralizované, aby byla i do budoucna zachována široká míra kompatibility. F-35 je rovněž letounem, který přináší i novou úroveň variability, neboť je vyráběn ve verzi pro klasické použití z pozemních základen, či ve variantě pro kolmé přistání nebo provoz z krátkých palub letadlových lodí. Na druhou stranu byly F-35 od počátku terčem ohromné kritiky, ať již v období porovnávání prototypů X-32 a X-35, v době zkoušek prvních předsériových F-35 nebo během zavádění strojů do řadové služby. Jedněmi z nejčastějších výtek je vysoká cena, omezená manévrovatelnost a vysoké nároky na údržbu. Jenže po bližším seznámení s konceptem F-35 nelze než dojít k závěru, že schopnosti letounu jsou tak široké, že jeho nasazení v klasickém manévrovaném boji by bylo důsledkem naprostého nepochopení a nevyužití schopností letounu.

Podívejte se také Fortune FSR701 255/35 R19 96 Y (3936039039)

cena 163.0 Kč
Detail

AERO č.112 - McDonnell Douglas/Boeing F-15 Eagle - Jakub Fojtík

F-15 Eagle je bezesporu ikonickým americkým strojem, který by mohl být archetypem moderního víceúčelového letounu. Pokud by dnes tvůrci letounu měli pro tento stroj vybrat jméno, pravděpodobně by zvolili slovo neporažený. Jde totiž o jediný bojově široce nasazený typ ve výzbroji US Air Force, který nikdy nebyl ve vzdušných soubojích sestřelen nepřátelským letounem. Stroje F-15 všech uživatelů si drží skóre nejméně 104 sestřelených nepřátelských letounů (pokud budeme uvažovat o vítězstvích deklarovaných izraelskými prameny) vůči nulovým vlastním ztrátám. To je více, nežli dokázaly F-16 či legendární F-14 a údaj svědčí o výkonech typu, které v mnoha ohledech nedokázal překonat žádný jiný letoun na světě. Pro porovnání se nabízí, že ruská rodina Su-27/30/35 nedosáhla ani po současném zapojení do intenzivního konfliktu na Ukrajině více než pětiny vítězství F-15. I ostatní ztráty F-15 způsobené zásahy pozemními protiletadlovými prostředky, technickými příčinami či pilotní chybou patří mezi nejnižší v dané třídě a dosahují se 125 odepsanými letouny statisticky jeden zničený F-15 na více než 100 000 letových hodin. To je pro srovnání desetina oproti předchůdci v podobě typu F-4. Není proto překvapivé, že se F-15 stal a dodnes po právu je páteří US Air Force a americké letectvo na něj dále bude spoléhat i po příchodu strojů páté generace, stejně jako jde o klíčový typ pro zahraniční uživatele. F-15 byl totiž prvním letounem, který byl navržen specificky pro splnění požadavků bojových pilotů. Ti se podíleli na vývoji a i koncepční zadání letounu bylo stvořeno na základě detailních teoretických rozborů nasazení bojových letounů. Extrémně detailní a propracované zadání zohledňující taktické poznatky z vzdušných soubojů z Vietnamu se projevilo v úrovni navrženého palubního vybavení i aerodynamickém konceptu. F-15 byly od počátku vybaveny velmi pokročilými systémy, a i když po úvodních verzích F-15A/B vznikla druhá generace F-15C/D, útočné F-15E a nejnovější generace F-15EX, ty se liší jen palubním vybavením, které logicky podléhá zastarávání. Během padesáti let se tvary F-15 prakticky nezměnily, protože k tomu nebyl důvod. Jde o další důkaz enormní nadčasovosti letounu, které soupeřící typy ani zdaleka nedosáhly. Ostatně, tvary a aerodynamický koncept letounu F-15 jsou důsledkem zřejmě nejnáročnějšího a nejdetailnějšího vývoje vůbec, kdy byl letoun od počátku navrhován s ověřováním konceptu křídla s pevnou i měnitelnou geometrií a s rozdílným uložením motorů s tím, že paralelně byly výsledky ověřovány vůči jednomotorovému uspořádání. Ohromné investice do vývoje a ospravedlnění zvoleného designu se jednoznačně vyplatily. Stávající generaci F-15 čeká pravděpodobně výroba po dobu další dekády a tento legendární stroj se proto dost možná dočká sta let ve službě od vzletu prototypu. Na druhou stranu F-15 ukázal i jednu ohromnou slabinu, a to cenu. Jestli v době vzniku F-15 u letectva existoval prostor pro lehčí typ, jímž se později stal F-16, nyní to již neplatí. Zatímco F-16 má nástupce v podobě široce rozšířeného letounu F-35, „neviditelné“ F-22 se plnohodnotným nástupcem F-15 nestaly, a to zejména z ekonomických důvodů. Letouny kategorie F-15 jsou nadále vyhrazeny jen těm nejbohatším letectvům světa a v dnešní době v početnosti ustupují víceúčelovým levnějším typům, třebaže tyto představují kompromis co do schopností a v oblasti vzdušné nadvlády na F-15 v mnoha ohledech i přes svůj stealth charakter nedosahují.

Podívejte se také Nokian Powerproof 255/35 R19 96 Y (T430873)

cena 163.0 Kč
Detail

AERO č.109 - Suchoj Su-30 & Su-35 3.díl - Jakub Fojtík

V předchozích dílech publikace byla představena řada výchozího modelu Suchoj Su-27 a dále námořní speciál Su-27K/Su-33 a bitevní Su-34. Posledními členy rodiny jsou letouny verzí Su-30 a Su-35, které jsou ve výrobě dodnes. Ty lze považovat za vůbec nejvýkonnější představitele rodiny vzešlé ze Su-27. Su-30 vznikl na základě modernizačního projektu Su-27M, který již nestihl být dokončen před rozpadem SSSR a potkal jej typický porevoluční chaos. Velmi nadčasové zadání z osmdesátých let ale znamenalo, že na Su-27M byla ověřena řada nových technologií, které se staly základem pro novou verzi Su-30 a které byly dále doplněny možností integrace nových prvků ze Západního světa. Výsledný model Su-30 je proto exportně nejúspěšnějším zástupcem celé rodiny, který slouží ve stovkách kusů v Rusku, Indii, Číně a mnoha dalších zemích Afriky, Asie i Jižní Ameriky. Protože letouny slouží často i k velení a řízení vzdušných operací, jsou všechny Su-30 dvojmístné. Následný Su-35 je pak finálním typem vzešlým z verze Su-27M, který se ale vrací k jednomístnému uspořádání, neboť roli druhého člena posádky měla u tohoto letounu zastat pokročilá plně digitální avionika. Řazen je ve svém posledním standardu ke 4,5 generaci (či generaci 4+), což má jasně ukazovat na odstup od rodiny Su-27. U Su-35 výrobce očekával enormní obchodní úspěch, kdy se tento letoun měl stát náhradou dosluhujících Su-27 první generace, ale i západních typů jako byly letouny F-4 a další. Jenže k tomu nikdy nedošlo a zatím je služba Su-35 omezena na Rusko a Čínu a posledním uživatelem se měl stát Írán. Pro Rusko je, jak se zdá, potenciál Su-27/30/35 prakticky vyčerpán, protože i tradiční zákazníci jako je Čína a Indie mají zájem spíše o následující generaci víceúčelových strojů a mnohé menší státy se od Ruska odklonily po zahájení války na Ukrajině. A pokud tak neučinily, obyčejně jde o chudší země nemající rozpočet na pořízení podobných letounů. Tempo výroby letounů klesá a pokud Rusko pro své vzdušné a kosmické síly znovu neobjedná další letouny, může dokonce dojít poprvé i k přerušení výroby. Rodinu Su-30 a Su-35 čeká ze všech verzí spolu se Su-34 nejdelší služba. A jejím popisem se symbolicky uzavírá osud celé rozvětvené rodiny vzešlé z na svou dobu extrémně nadčasového Su-27.

Podívejte se také Schreiner Martin: Martin Schreiner - SuperStar - CD (9029519802)

cena 163.0 Kč
Detail

Prostírání F-35 Lightning II

Prostírání je vyrobeno z kvalitního materiálu Canvas 100% PES. Sublimační tisk zaručuje dlouholetou životnost barev. Rozměr 42cm x 28cm.

Objev podobné jako Prostírání F-35 Lightning II

cena 229.0 Kč
Detail

Taška F-35 Lightning II

Přestaňte se trápit papírovými taškami na jedno použití a zazařte originální taškou s potiskem. Taška je z pevné textilie, která je otěruvzdorná, a proto tašku jen tak nezašpiníte. A pokud přeci jen ano, můžete ji bez obav vyprat v pračce. Taška má klasické rozměry 37 x 40cm, takže se do ní bez obav vejde menší nákup či pomůcky do školy nebo do práce. Délka uší je okolo 55cm, což je ideální rozměr pro nošení tašky i přes rameno.

Objev podobné jako Taška F-35 Lightning II

cena 349.0 Kč
Detail

Vak na záda – F-35 Lightning II

Praktický vak na záda se šňůrkami, který je vyroben z pevného, odolného materiálu. Udělá radost všem malým i velkým leteckým nadšencům.

Objev podobné jako Vak na záda – F-35 Lightning II

cena 549.0 Kč
Detail

Osuška F-35 Lightning II (Velikost osušky: 70x140cm)

Osuška má rozměr 70x140cm. Materiál je velmi příjemný na dotek a díky speciální technice výroby, kdy se smísí BA a PES vlákna. (50% Bavlna, 50% PES) Gramáž osušky: 400g/m².

Objev podobné jako Osuška F-35 Lightning II (Velikost osušky: 70x140cm)

cena 679.0 Kč
Detail

Deka F-35 Lightning II (Podšití beránkem: NE)

Udělejte radost touto krásnou hřejivou dekou, která snadno najde využití v každodenním životě. Materiál deky je fleece 360g/m a rozměr deky je 140x200 cm.

Objev podobné jako Deka F-35 Lightning II (Podšití beránkem: NE)

cena 1249.0 Kč
Detail

Deka F-35 Lightning II (Podšití beránkem: ANO)

Deka je vyrobena z Fleecu 190g/m² a z druhé strany je deka podšitá imitací beránka, která je velmi příjemná na dotyk. Rozměr deky 140x200cm.

Objev podobné jako Deka F-35 Lightning II (Podšití beránkem: ANO)

cena 2099.0 Kč
Detail

Osuška F-35 Lightning II (Velikost osušky: 100x170cm)

Osuška o rozměru 100 x 170cm je dostatečně velká, aby na ní mohli relaxovat bez problému dva lidé. Osuška je vyrobena moderní technologií, při které se mísí bavlněné příze 50% s polyesterovými přízemi 50%. Díky tomu je osuška z lícové strany velmi příjemná na dotek a z rubové strany pěkně saje. Gramáž osušky je 400g/m².

Objev podobné jako Osuška F-35 Lightning II (Velikost osušky: 100x170cm)

cena 999.0 Kč
Detail

Povlečení F-35 Lightning II (Rozměr : 1x150/200 + 1x60/50)

Cena povlečení je 1x peřina klasického rozměru 150x200 cm a 1x polštář s rozměrem 60x50 cm. Materiál 100% polyester Interlock příjemný na dotek.

Objev podobné jako Povlečení F-35 Lightning II (Rozměr : 1x150/200 + 1x60/50)

cena 1499.0 Kč
Detail

Povlečení F-35 Lightning II (Rozměr : 1x140/200 + 1x90/70)

Cena povlečení je 1x peřina klasického rozměru 140x200 cm a 1x polštář s rozměrem 90x70 cm. Materiál 100% polyester Interlock příjemný na dotek.

Objev podobné jako Povlečení F-35 Lightning II (Rozměr : 1x140/200 + 1x90/70)

cena 1499.0 Kč
Detail

Povlečení F-35 Lightning II (Rozměr : 1x140/220 + 1x90/70)

Cena povlečení je 1x peřina klasického rozměru 140x220 cm a 1x polštář s rozměrem 90x70 cm. Materiál 100% polyester Interlock příjemný na dotek.

Objev podobné jako Povlečení F-35 Lightning II (Rozměr : 1x140/220 + 1x90/70)

cena 1599.0 Kč
Detail

A-10 Thunderbolt II - Jakub Fojtík

Bitevní letoun A-10 je doslova jednou z moderních legend americké letecké konstrukční školy. Stejně jako v případě ruského typu Su-25 je i A-10 ukázkou účelového designu zamřeného na splnění jednoduchých požadavků – vysoké obratnosti na malých rychlostech umožňující lety v nízkých výškách, extrémní palebné síly pro likvidaci širokého spektra cílů, odolnosti proti zásahům nepřátelskou palbou a výrobní a údržbové jednoduchosti. Celý letoun byl doslova postaven kolem 30mm rotačního kanónu GAU-8/A, nejvýkonnější hlavňové zbraně použité kdy na letounu. Ohromná nosnost výzbroje ve spojení s dlouhou vytrvalostí dala vzniknout skutečně unikátnímu typu, který po celý svůj život vyniká nejen odolností vůči nepřátelské palbě, ale i vůči různým politickým, lobbistickým a jiným velitelským tlakům. Ještě před záletem prototypu se hovořilo o nepotřebnosti podobného jednoúčelového stroje a ani vítězství v porovnání s konkurenčním YA-9 nevedlo rovnou k sériové výrobě. I přes všechny plány a následné redukce se ale A-10 do služby dostaly a v ní vydržely několikeré pokusy o vyřazení. Jejich současný výhled provozu směřuje za horizont roku 2030 a před nedávnem přeživší flotila získala nová křídla prodlužující životnost. A již nyní samo americké letectvo přiznává, že ani extrémně sofistikované letouny páté generace na bojišti nedokážou plně zastoupit stroj, který byl od počátku určen k boji v blízkosti protivníka. A i když možná A-10 opakovaně prohrál v zákulisních hrách v americkém Kongresu, nikdy neprohrál na bojišti. Nasazení velkého množství A-10 v Iráku během operací Pouštní bouře a Pouštní štít jasně ukázalo, že flotila amerických bitevních letounů má ohromnou ničivou schopnost a dokázala kompletně zlikvidovat pozemní iráckou tankovou armádu, tehdy čtvrtého nejsilnějšího ozbrojeného sboru světa. Tento fakt jasně ukázal na technologickou dominanci Spojených států a sílu, kterou mu A-10 dávají. Téměř 1 000 zničených tanků jasně ukázalo, že i když A-10 postrádá eleganci stíhacích letounů a mezi piloty se mu opakovaně dostávalo nelichotivých přezdívek, představuje ten nejefektivnější prostředek pro likvidaci nepřátelské techniky v inventáři USAF. A stejně tomu bylo v dalších konfliktech v Iráku a Afghánistánu, které se bez přítomnosti A-10 neobešly. Bohužel, rozpad bipolárního uspořádání světa způsobil, že podobný letoun již pravděpodobně nikdy nevznikne a A-10 zůstane jediným západním zástupcem kategorie sériových proudových bitevních strojů. Bude jistě zajímavé sledovat, jak se bude vyvíjet koncept přímé letecké podpory v následujících letech. Neboť i přes všechnu snahu konstruktérů zvýšit vzdálenost letounů od cíle existuje nemálo situací, kdy je potřeba působit v přímé blízkosti nepřítele.

Objev podobné jako A-10 Thunderbolt II - Jakub Fojtík

cena 127.0 Kč
Detail

AERO 104 Suchoj Su-27, 1. díl - Jakub Fojtík

Stíhací letoun Su-27 byl v době svého vzniku synonymem technologického vzestupu vojenského leteckého průmyslu SSSR. Zásadní pokrok ve znalostech aerodynamiky, nová generace avioniky i senzorů a navýšení výkonů dané novou generací motorů umožnily sestrojit letoun, který výrazně rozšiřoval letovou obálku stíhacího typu a výrazně překonával své západní soupeře. Jen málo proudových letounů se může pochlubit tím, že jsou po nich či po jejich letcích pojmenovány akrobatické manévry. U Su-27 k tomu ale došlo, protože manévry jako je tzv. Pugačevova kobra byly natolik nové a vzdálené letové obálce konkurenčních typů, že si tuto poctu vysloužily. Schopnosti letounu, pro nějž byly vyvinuty i speciální palubní systémy a řízená výzbroj, překonávaly rané verze prakticky všech západních typů. Jenže i přes svou pokrokovost se u Su-27 projevila i některá negativa včetně exponenciálně rostoucí jednotkové ceny ve srovnání s předchozí generací. Proto byl Su-27 do služby sovětského letectva zařazen v početně omezeném množství neporovnatelném s předchozí generací a pro svou technologickou nadčasovost i vysokou cenu nestihl být do okamžiku rozpadu SSSR exportován. O to bohatší měl ale kariéru po rozpadu SSSR, kdy se stal předmětem zájmu několika desítek zemí, a dokonce došlo k dohodě o jeho licenční výrobě v Číně. Asijská velmoc se posléze rozhodla povedený koncept využít a již bez ruského oprávnění jej dále rozvíjet a zdokonalovat, čímž se z rodiny klonů J-16 stal typ schopný plnit extrémně široké množství rolí. Další letouny se poté dostaly do služby ať již z novovýroby, nebo formou výprodejů z postsovětských zemí. Již od doby zavedení do služby v sovětském letectvu představují Su-27 a jeho následovníci dominantní typ, který po čtyřech desítkách let nahrazují až letouny o generaci mladší. I přes své kvality jsou ale Su-27 výrazně rozšířeny jen v postsovětském prostoru a v Číně, protože oproti akvizičně i provozně mnohem méně náročným MiGům 29 je jejich provoz přeci jen výrazně složitější i dražší. *****Praktické poznatky z posledních bojových akcí jen potvrzují, že pokud protivníkem není stát disponující technikou páté generace, Su-27/30/35 nadále plně postačují ke splnění úkolů na ně kladených. Toto vydání se věnuje vzniku a službě úvodních verzi Su-27, v následujících pak budou popsány i pozdější deriváty.

Objev podobné jako AERO 104 Suchoj Su-27, 1. díl - Jakub Fojtík

cena 163.0 Kč
Detail

Plastic ModelKit letadlo 03844 - Lockheed Martin F-16D Tiger

Plastic ModelKit letadlo 03844 - Lockheed Martin F-16D Tiger z kategorie Letadla, od značky Revell, máme skladem. Do 3 dnů u Vás.

Objev podobné jako Plastic ModelKit letadlo 03844 - Lockheed Martin F-16D Tiger

cena 769.0 Kč
Detail

Polštář F-35 Lightning II (Velikost: 40 x 40 cm, Podšití beránkem: NE)

Ideální dárek, který zaručeně potěší. Polštářek má rozměr 40x40 cm a skládá se z oboustranně potištěného povlaku se zapínáním a z vyjímatelné výplně. Materiál povlaku je 100% PES.

Objev podobné jako Polštář F-35 Lightning II (Velikost: 40 x 40 cm, Podšití beránkem: NE)

cena 379.0 Kč
Detail

Polštář F-35 Lightning II (Velikost: 55 x 55 cm, Podšití beránkem: ANO)

Polštářek o rozměru 55x55 cm. Z jedné strany polštářku je originální potisk od našich grafiků a z druhé strany polštářku se nachází imitace ovčího rouna, která je heboučká jako obláčky. V dolní části je povlak ukončen zipem, a díky tomu tak můžete povlak sundat a prát v pračce. Potištěná strana polštářku je z hebkého materiálu Interlock 100% PES a druhá strana je z imitace ovčího rouna 100% PES. Součástí polštářku je také výplň dle vašeho výběru.

Objev podobné jako Polštář F-35 Lightning II (Velikost: 55 x 55 cm, Podšití beránkem: ANO)

cena 648.0 Kč
Detail

Polštář F-35 Lightning II (Velikost: 40 x 40 cm, Podšití beránkem: ANO)

Polštářek o rozměru 40x40 cm. Z jedné strany polštářku je originální potisk od našich grafiků a z druhé strany polštářku se nachází imitace ovčího rouna, která je heboučká jako obláčky. V dolní části je povlak ukončen zipem, a díky tomu tak můžete povlak sundat a prát v pračce. Potištěná strana polštářku je z hebkého materiálu Interlock 100% PES a druhá strana je z imitace ovčího rouna 100% PES. Součástí polštářku je také výplň dle vašeho výběru.

Objev podobné jako Polštář F-35 Lightning II (Velikost: 40 x 40 cm, Podšití beránkem: ANO)

cena 499.0 Kč
Detail

Polštář F-35 Lightning II (Velikost: 55 x 55 cm, Podšití beránkem: NE)

Ideální dárek, který zaručeně potěší. Polštářek má rozměr 55x55 cm a skládá se z oboustranně potištěného povlaku se zapínáním a z vyjímatelné výplně. Materiál povlaku je 100% PES.

Objev podobné jako Polštář F-35 Lightning II (Velikost: 55 x 55 cm, Podšití beránkem: NE)

cena 499.0 Kč
Detail

AERO 106 Suchoj Su-33 & Su-34, 2. díl - Jakub Fojtík

V předchozím díle publikace ( AERO č.104) byla představena řada výchozího modelu Suchoj Su-27, která se posléze stala základem pro široké množství variant a subvariant. Z původního modelu Su-27 vychází přímo palubní letoun T10K (Su-27K), v sériové podobě zvaný Su-33, který je detailně představen v tomto díle. A cestou reverzního inženýrství se klonem původních exportních Su-27SK i jednoho ukořistěného prototypu T-10K stal i čínský palubní letoun J-15, na jehož vývoji se ruský výrobce nikterak nepodílel. Shodnou cestou se technologie a draková skupina z původního modelu Su-27UB staly základem pro čínský letoun J-16, který tento díl uzavírá. V této publikaci jsou rovněž popsány dvoumístné varianty se sedadly vedle sebe. Tou úvodní byl námořní projekt T10KUB-1 vycházející z palubního modelu T10K (Su-27K), od nějž si ostatně první a jediný létající prototyp vypůjčil i podstatnou část drakové skupiny. A i když následný útočný model T10V (v sérii Su-34) konstrukčně představuje zcela nový typ, v mnohém na T10KUB-1 odkazuje. V této publikaci jsou proto rozepsány všechny modely, které konstrukčně vycházejí z původní řady Su-27 a Su-27UB. V závěrečném třetím díle pak budou popsány modernizační projekty, které sice v mnoha případech spoléhají na drak odvozený od Su-27UB, avšak co do výbavy těží z řešení připravovaných či dokonce vyvinutých pro modernizační projekt Su-27M a v mnohém se původní variantě Su-27 vzdalují. Ty nesou označení Su-30 a pomyslným vrcholem je soudobý typ Su-35, který bývá řazen ke generaci 4,5. Již jen z výčtu verzí je zřejmé, jak složité je pochytit genezi modelu T10 ve všech jeho variantách. Jde totiž o jeden z nejúspěšnějších víceúčelových letounů historie, který co do počtu verzí představuje pravděpodobně nejroztříštěnější rodinu na světě. Důvodem je, že na rozdíl od na Západě obvyklých blokových úprav čekaly uživatele Su-27/30/33/34/35 modernizace a verze specificky orientované na jednotlivé zákazníky.

Objev podobné jako AERO 106 Suchoj Su-33 & Su-34, 2. díl - Jakub Fojtík

cena 182.0 Kč
Detail

Podívejte se také