Kde se rozmanitost setkává s hodnotou - Katalo.cz
Kinetismus
Od chvíle, kdy se elektřina stala všudypřítomnou, jsou umělci fascinováni širokou škálou možností, jak ji využít ve své umělecké tvorbě. Katalog Kinetismus:100 let elektřiny v umění, který doprovází úvodní výstavu v Kunsthalle Praha, zkoumá, jak elektřina od roku 1920 do současnosti proměnila uměleckou praxi. Věnuje se kinematografii, zvuku, kinetickým mechanickým sochám, počítačovému umění i imerzivním instalacím. Historická perspektiva ještě podtrhuje skutečnost, že se elektřina se svými rozmanitými způsoby využití - od umělého osvětlení po výpočetní techniku - stala charakteristickým prvkem naší společnosti. Kinetismus: 100 let elektřiny v umění obsahuje esej Petera Weibela, autora koncepce výstavy, čtyři tematické kapitoly napsané spolu-kurátorkou Lívií Nolasco-Rózsás a také popisy a reprodukce klíčových uměleckých děl tvůrců, jako jsou Mary Ellen Bute, William Kentridge, Christina Kubish, Zdeněk Pešánek, Anna Ridler, Nicolas Schöffer, Jeffrey Shaw, Takis, Steina a Woody Vasulka. Koncepce / redakce: Peter Weibel a Christelle Havranek. Texty: Václav Hájek, Jiří Hájek, Judith Bihr, Anne-Laure Chamboissier, Dávid Fehér, George Fifield, Jeanpaul Goergen, Idis Hartmann, Christelle Havranek, Anett Holzheid, Daniel Irrgang, Toby Kamps, Paul Kenig, Clara Kim, Pelin Kivrak, Anna Kodl, Rosemary Lee, Sandra Naumann, Lívia Nolasco-Rózsás, Márton Orosz, Andres Pardey, Sylva Poláková, Adriana Prodeus, Guillaume Richard, Barbora Ropková, Clara Runge, Leila Topi?, Miloš Vojtěchovský, Peter Weibel, Siegfried Zielinski
Objev podobné jako Kinetismus
Kinetismus - Zdeněk Pešánek
Reprint slavné knihy Kinetismus z roku 1941 s předmluvou teoretika umění Petera Weibela a s doslovem historika umění Tomáše Pospiszyla. Zdeněk Pešánek (1896-1965) byl průkopníkem kinetického umění. Sochař, malíř, architekt a člen avantgardní umělecké skupiny Devětsil, byl v meziválečném období autorem unikátních multimediálních objektů a nástrojů, ale také originálním teoretikem umění. Text Kinetismu vznikal původně ve 20. letech 20. století. Kromě Pešánkovy originální koncepce kinetického umění, která předznamenává umění nových médií a počítačů, nabízí kniha schémata ohňostrojů a světelných fontán a podrobný popis řešení Pešánkovy kineticko-světelné plastiky pro Edisonovu transformační stanici a plastik oslavujících 100 let elektřiny.
Objev podobné jako Kinetismus - Zdeněk Pešánek
Kinetismus: 100 Years of Electricity in Art - Peter Weibel, Lívia Nolasco-Rózsás, Christelle Havranek
The kinetic century, from Takis to Kentridge Ever since electricity became ubiquitous artists have been fascinated by the manifold possibilities to create works with it. The catalogue Kinetismus: 100 Years of Electricity in Art, which accompanies the opening exhibition of Kunsthalle Praha, explores how electricity has transformed artistic practice from 1920 to the present day, including cinematography, sound, kinetic and mechanical sculptures, computer-based art and immersive installations. A historical perspective emphasizes the fact that electricity, with its various usages—from artificial light to computing—has become a defining element of our societies. Kinetismus: 100 Years of Electricity in Art includes an essay by Peter Weibel, the author of the exhibition concept, four thematic chapters written by the co-curator Lívia Nolasco-Rózsás as well as descriptions and reproductions of key artworks by artists, such as Mary Ellen Bute, William Kentridge, Christina Kubish, Zdeněk Pešánek, Anna Ridler, Nicolas Schöffer, Jeffrey Shaw, Takis, Steina, and Woody Vasulka.
Objev podobné jako Kinetismus: 100 Years of Electricity in Art - Peter Weibel, Lívia Nolasco-Rózsás, Christelle Havranek
Kineticism - Zdeněk Pešánek
That the future of art lay in electricity and new technologies had already been foreseen in the 1920s by sculptor and experimenter Zdeněk Pešánek. He himself worked with light, music and electricity in his art and created light-kinetic sculptures. He strove to implement a newly created technique - kineticism. This unique publication, which was ahead of its time, presented the concept of kinetic art and also Pešánek's own schema of lit up pianos, fountains, fireworks and neon signs. Descriptions are accompanied by numerous photographs and sketches. Kineticism is published today in the same graphic style as its first edition in the 1940s. It is complemented by a foreword from Peter Weibel and an afterword by Tomáš Pospiszyl, two of the most renowned contemporary experts in art and new technology. Umění budoucnosti spočívá v elektřině a nových technologiích, předvídal už ve 20. letech 20. století sochař a experimentátor Zdeněk Pešánek. Sám umělecky pracoval se světlem, hudbou a elektřinou a vytvářel světelně-kinetické sochy. Snažil se o prosazení nové výtvarné techniky - kinetismu. Tato unikátní publikace, která předběhla svou dobu, představuje koncept kinetického umění a také vlastní Pešánkova schémata světelných klavírů, fontán, ohňostrojů či neonových reklam. Popisy jsou doprovázené četnými fotografiemi a nákresy. Kinetismus nyní vychází ve stejné grafické úpravě jako první vydání ze 40. let. Je doplněné předmluvou Petera Weibela a doslovem Tomáše Pospiszyla, největších současných expertů na umění a nové technologie.
Objev podobné jako Kineticism - Zdeněk Pešánek
Kunst ist abstraktion - Zdenek Primus
Umění je abstrakce. Česká vizuální kultura 60. let Zdenek Primus rozvíjí ve své knize teorii, že umění, kterému není umožněno volně se rozvíjet, najde přirozenou cestou příbuzné fórum, ne nepodobné galerijní prezentaci. V případě českého abstraktního umění šedesátých let to byla knižní obálka. Abstraktní knižní obálky vytvářeli z velké většiny malíři a sochaři, kteří patřili svými obrazy, plastikami a objekty k neoficiální umělecké elitě. Šlo sice o díla formátem malá, ale významná již tím, že v nich byl stejný výraz, identické tvarosloví a obdobná barevnost, jakými vynikala i jejich volná tvorba. Publikace se kriticky zaobírá souběžně se vyvíjejícími médii: knihou, obrazem, fotografií, plastikou a objektem. Všechny důležité a v té době nové umělecké směry, jako český informel, konstruktivní tendence, nová citlivost, op-art, kinetismus či lettrismus, byly bází, na níž rostlo široké spektrum tehdy současného progresivního umění. Na více než 350 reprodukcích jsou představena díla jednak knižních tvůrců, jako jsou Jiří Balcar, Zdenek Seydl, Milan Grygar, Zbyněk Sekal, Andrej Bělocvetov, jednak volných umělců, jako například Stanislava Kolíbala, Radka Kratiny, Zdenka Sýkory, Jana Kotíka, Ludmily Padrtové, Aleše Veselého, Vladimíra Boudníka, Hugo Demartiniho, Jana Kubíčka, ale také fotografů, kupříkladu Jana Svobody, Jaroslava Rösslera, Ivo Přečka, Čestmíra Krátkého, Aloise Nožičky, Viléma Reichmanna a mnohých dalších.
Objev podobné jako Kunst ist abstraktion - Zdenek Primus