Kde se rozmanitost setkává s hodnotou - Katalo.cz
Portrét básníka Vítězslava Nezvala - Vítězslav Nezval - audiokniha
Audiokniha: Původní LP album 1118 1213 Portrét básníka Vítězslava Nezvala vydal Supraphon v roce 1972 - nyni titul vychází poprvé digitálně: "(autor) je si rovněž vědom, že způsob, jímž splnil a splňuje svoji úlohu, není jeho výhradní osobní zásluhou, že sebepříznivější založení pro takový úkol, nazývané obecně nadáním, či aspoň disposibilitou, by neznamenalo samo o sobě nic, kdyby nebylo bývalo postaveno do tak a tak determinovaných vnějších podmínek, například do doby těsně po válce, v tomto a nejiném národě, do společnosti lidí tak a tak myslících, ve styk s jistými a nejinými ideami, uměleckými směry, životními a rodinnými podmínkami, ženami, přáteli, náhodami, současníky, předchůdci i následovníky, jedním slovem je si vědom, že postaven do průsečíku jiných vlivů, byl by svým založením jinou, snad výmluvnější, snad zcela němou bytostí." Vítězslav Nezval
Podívejte se také Nezval recituje Nezvala ()
Portrét básníka Vítězslava Nezvala ()
Audiokniha MP3 Vítězslav Nezval, čte Otakar Brousek Původní LP album Portrét básníka Vítězslava Nezvala vydal Supraphon v roce 1972 - nyni titul vychází poprvé digitálně:"(autor) je si rovněž vědom, že způsob, jímž splnil a splňuje svoji úlohu, není jeho výhradní osobní zásluhou, že sebepříznivější založení pro takový úkol, nazývané obecně nadáním, či aspoň disposibilitou, by neznamenalo samo o sobě nic, kdyby nebylo bývalo postaveno do tak a tak determinovaných vnějších podmínek, například do doby těsně po válce, v tomto a nejiném národě, do společnosti lidí tak a tak myslících, ve styk s jistými a nejinými ideami, uměleckými směry, životními a rodinnými podmínkami, ženami, přáteli, náhodami, současníky, předchůdci i následovníky, jedním slovem je si vědom, že postaven do průsečíku jiných vlivů, byl by svým založením jinou, snad výmluvnější, snad zcela němou bytostí."Vítězslav Nezval
Podívejte se také Prázdniny v Evropě (audiokniha na CD)
Nezval recituje Nezvala - Vítězslav Nezval - audiokniha
Audiokniha: Původní EP album 0 88 0525 "Nezval recituje Nezvala" vydal Suprahon v roce 1960 - nyní titul s básněmi Na břehu řeky Svratky, Divoké husy, Sbohem a šáteček a Neznámá ze Seiny vychází v původní sestavě poprvé digitálně.
Podívejte se také Balíček e-kniha a audiokniha Houževnatost za výhodnou cenu
Podívejte se také
- Somr Josef: Velká vánoční audiokniha - MP3-CD (55306-2)
- Nezval: Divoké husy, Sbohem a šáteček / Seifert: Hora Říp, Básník a jiná řemesla ()
- Balíček e-kniha a audiokniha Nastavení mysli za výhodnou cenu
- Balíček e-kniha a audiokniha Válka umění za výhodnou cenu
- Balíček e-kniha a audiokniha Konec prokrastinace za výhodnou cenu
- Balíček e-kniha a audiokniha Mít vše hotovo za výhodnou cenu
- Balíček e-kniha a audiokniha Nikdy nedělej kompromis za výhodnou cenu
- Nové zprávy ze cvokhauzu: Doslov Martin Nezval a Marcella Marboe-Hrabincová (978-80-88073-17-8)
- Anglická nejužívanější slova Audiokniha s mp3 CD (978-80-7240-942-6)
- Angličtina maturitní témata Audiokniha s mp3 CD (978-80-7240-940-2)
- Angličtina barevná konverzace Audiokniha délka nahrávky 2 hodiny (978-80-7240-957-0)
- Angličtina otázky a odpovědi Audiokniha s mp3 CD (978-80-7240-949-5)
- Škola anglickej konverzácie: audiokniha: dĺžka nahrávky 6 hodin (978-80-7547-066-9)
- Angličtina barevná slovíčka Audiokniha délka nahrávky 2 hodiny (978-80-7240-951-8)
- Angličtina barevná gramatika + CD: audiokniha délka nahrávky 4 hodiny (978-80-7240-958-7)
- Kniha Škola anglické konverzace: audiokniha: délka nahrávky 6 hodin (978-80-7547-064-5)
- Street talk aneb angličtina z ulice Audiokniha s mp3 CD (978-80-7240-969-3)
Manon Lescaut - Vítězslav Nezval - audiokniha
Audiokniha: Inspirován románem Abbé Prévosta stvořil básník Vítězslav Nezval romantický klenot, divadelní hru o nekonečné lásce šestnáctileté Manon a rytíře maltézského řádu des Grieux. Básnické hodnoty textu a skotačivá dějovost navázaly na etapu Nezvalovy avantgardní poezie. Hra se stala v době svého vzniku (1940) revoluční událostí tehdejší kultury. Herecké obsazení zvukové verze slavné dramatické předlohy dává tušit, že půjde o mimořádný posluchačský zážitek. Libuše Šafránková jako Manon je zde zosobněním něhy, téměř dětské lehkomyslnosti, mámení a sladké koketnosti, Viktor Preiss v roli zamilovaného rytíře předvádí závratě milostné vášně, jíž všechno obětuje. Hudba Eduarda Douši, interpretovaná kvartetem Bohuslava Martinů, v souznění s textem umocňuje naši půvabnou nahrávku, která má šanci oslovit mladé posluchače a seznámit je tím nejpříjemnějším způsobem s vrcholy české poezie a literatury. Libuše Šafránková a Viktor Preiss v romantickém milostném dialogu
Objev podobné jako Manon Lescaut - Vítězslav Nezval - audiokniha
Nezvalův Zpěv domova - Vítězslav Nezval - audiokniha
Audiokniha: Původní LP album 1 18 1938 "Nezvalův Zpěv domova" vydal Supraphon v roce 1976 - nyní titul vychází poprvé digitálně Album "Nezvalův Zpěv domova" tvoří verše ze sbírek Sbohem a šáteček, 52 hořkých balad věčného studenta Roberta Davida, Historický obraz, Zpěv míru, Z domoviny, Křídla, Chrpy a města, úryvky pamětí Z mého života a z dramatu Manon Lescaut. "Nezapomínejme, že básník a poezie nadlehčují i tu nejubožejší skutečnost, že bez nich, bez jejich objevitelského pohledu byla by skutečnost neskonale chudší. Rembrandt a všichni velcí umělci objevili krásu tam, kde ji před nimi nikdo nehledal.." V.Nezval
Objev podobné jako Nezvalův Zpěv domova - Vítězslav Nezval - audiokniha
Manon Lescaut. Výběr scén - Vítězslav Nezval - audiokniha
Audiokniha: Z komentáře k pásmu vybraných scén z básnické hry Vítězslava Nezvala vydanému Supraphonem v roce 1963 na LP DV 15177 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně: Jakoby v temnotách okupované Prahy, ochromené zvlčilostí nacistického násilí, zasvítil zářivý paprsek posilující naděje na osvobození, když se začátkem května 1941 na poříčském jevišti D 40 rozezněly Nezvalovy verše o Manon Lescaut. Neboť nešlo jen o romantický příběh z klasického románu abbé Prévosta, ale o řinoucí se proud ryzí poezie, která se stala jak v obrozeneckých dobách svátkem českého jazyka. Všecka líbeznost a zpěvnost české řeči, potlačované a urážené na každém kroku surovými vetřelci, rozkřídlila Nezvalův verš, který svou krásou a hudebností uchvacoval a rázem se vřízl do paměti....Původní Burianovu inscenaci Nezvalovy Manon Lescaut připomíná už jen několik úryvků z přednesu ústřední dvojice na gramofonových deskách. Burianova hudba, komponovaná k Nezvalově básnické hře, se však nedochovala, proto v této nahrávce je použito hudebního doprovodu od Burianova spolupracovníka Vlastimila Pinkase. Už volba recitátorů pro vedoucí party naznačuje, že se nahrávka nesnaží vytvářet představu divadelního představení, nýbrž zamýšlí vytěžit z Nezvalova díla hlavně jeho básnické hodnoty a přiblížit je jako dramatickou báseň. Osvědčení recitátoři, Dagmar Sedláčková a Milan Friedl, známí zejména ze soustavného působení v pražském Divadle hudby, dali svou uměleckou zkušenost do služeb velkému básníkovi, jehož Manon Lescaut vždycky zapůsobí krásou zvučného verše, opěvujícího lásku silnější než smrt.... Josef Träger
Objev podobné jako Manon Lescaut. Výběr scén - Vítězslav Nezval - audiokniha
Anička skřítek a Slaměný Hubert - Vítězslav Nezval - audiokniha
Audiokniha: Poetický příběh Anička skřítek a Slaměný Hubert autora Vítězslava Nezvala (26.5. 1900 - 6. 4. 1958) plný tajemství, fantazií a dětských dobrodružství potěší dětské, ale i dospělé posluchače. Příběh plný neskutečných postaviček, fantaskních představ se stává příležitostí k rozvíjení pohádkového děje a dětské obraznosti. Venkovská dívenka Anička skřítek (skřítek proto, že je maličká) se dostává do města, kde všechno s dětskou naivitou, bezprostředností a bezelstností obdivuje. Setkává se se Slaměným Hubertem a spolu s ním se ztratí v zrcadlech výkladní skříně...
Objev podobné jako Anička skřítek a Slaměný Hubert - Vítězslav Nezval - audiokniha
Dnes ještě zapadá slunce nad Atlantidou - Vítězslav Nezval - audiokniha
Audiokniha: Z komentáře k původnímu LP albu 1218 0468 vydanému v Supraphonu v roce 1983 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně: V české dramatické literatuře nemáme mnoho pokusů ztéci druhový vrchol, aneb tedy vytvořit dramatickou báseň. Tato skutečnost může vyvěrat z tradic českého divadla, v nichž převažovala akce nad slovem, herec nad literátem. Největší z našich básníků, Vítězslav Nezval - který byl ostatně světem divadla průběžně přitahován a okouzlován - nemohl se této tradici nevzpírat. Dokonce je možné vyslovit, že Nezval usiloval "rozhrnout oponu divadelního prostoru" téměř právě vždy dramatickou básní; ať to byl snový "Strach", či adaptace Calderonovy "Schovávané na schodech", anebo "Milenci z kiosku" z třicátých let. Ovšem Nezvalovi nešlo výlučně jenom o báseň, nýbrž o život, o společnost a její změnu. "Milenci z kiosku" nebyly tehdy přece jen pouhým poetickým divadlem, ale současně i významným politickým činem, provokujícím apostrofou "země blízko pólu". A tak je tomu shodně i s Nezvalovou velikou dramatickou básní "Dnes ještě zapadá slunce nad Atlantidou", inspirovanou nanejvýš zřetelně básníkovou starostí o osud země a lidstva. Vždyť tato dramatická báseň byla psána v polovině padesátých let, v nichž už se naplno obnažovaly světovládné choutky a lidstvu se hrozilo atomovou smrtí. Nezval závažnost svého vášnivého varování násobil tématem z prastarého mýtu o bájné Atlantis i postupem výstavby dialogu převážně osnovaného na přízvučné podobě časoměrného hexametru. Ale tím byla právě posilována aktuální naléhavost básníkova varování a zapřísahání i výzvy k neutuchajícímu boji za zespolečenštěnou pospolitost lidstva. Není ovšem proč zastírat, že šlo nicméně o úkol pro jeviště nikterak snadný a naráz řešitelný. O to obezřetněji, ale i obsažněji, bylo nutno postupovat v televizním ztvárnění ...A přece ani "masovost" televize, ani její tendence k vnější realitě, nestaly se překážkou působivému vyznění a ohlasu Nezvalova básnického varování a zapřísahání. Naopak, televize umocnila aktuálnost Nezvalovy výzvy...právem je tato inscenace osnovou pro vyjádření Nezvalovy dramatické básně na gramofonové desce. A opět tento způsob soustředěného naslouchání..může znovu mobilizovat posluchače pro život, může aktivizovat a aktualizovat jeho společenský postoj, jeho tužbu a potřebu "pojímat svěj jako dílo lidských rukou, které chtějí dát lidem štěstí", a nikoli jej zločinně ničit. Antonín Dvořák
Objev podobné jako Dnes ještě zapadá slunce nad Atlantidou - Vítězslav Nezval - audiokniha
Moderní české a slovenské básnické sbírky III. - Vítězslav Nezval - audiokniha
Audiokniha: Původní 2LP komplet 2 58 0411 Moderní české a slovenské básnické sbírky III. věnovaný tvorbě Vítězslava Nezvala, Viléma Závady a Ivana Kraska vydal Supraphon v roce 1970 - nyní tento komplet vydáváme poprvé digitálně a bohužel již bez slovenské části, bez básně Nox et solitudo Ivana Kraska, která byla v 70.letech předána do OPUSu.
Objev podobné jako Moderní české a slovenské básnické sbírky III. - Vítězslav Nezval - audiokniha
Nezval: Divoké husy, Sbohem a šáteček / Seifert: Hora Říp, Básník a jiná řemesla - Vítězslav Nezval, Jaroslav Seifert - audiokniha
Audiokniha: Původní EP album s básněmi Divoké husy a Sbohem a šáteček VÍTĚZSLAVA NEZVALA (*26.5.1900 – †6. 4.1958) a Hora Říp, Básník a jiná řemesla JAROSLAVA SEIFERTA (*23.9.1901 – † 10.1.1986) vydal Supraphon v roce 1958 - nyní titul vydáváme poprvé digitálně.
Objev podobné jako Nezval: Divoké husy, Sbohem a šáteček / Seifert: Hora Říp, Básník a jiná řemesla - Vítězslav Nezval, Jaroslav Seifert - audiokniha
Abeceda - Vítězslav Nezval
Nakladatelství Volvox Globator představuje reprint zásadního díla české literární a výtvarné avantgardy. Bezmála před sto lety, roku 1924 byl poprvé publikován soubor čtyřverší Vítězslava Nezvala – Abeceda, a to v rámci sbírky Pantomima, která byla koncipována jako básnický manifest poetismu. O dva roky později vyšla Abeceda samostatně s podtitulem: „taneční kompozice Milči Majerové“ v typografické úpravě Karla Teigeho. Jedná se o koncept setkání samostatných umění, tedy prolnutí slova, pohybu a obrazu. Zatímco tanečnice, zachycená na fotografiích Karla Paspy, je jednotlivými písmeny přímo inspirována a pantomimicky je ztvárňuje, básník v úvodu knihy píše: „Nešlo mi […] o fysiologické vystižení barvy hlásek a o jejich básnickou rekonstrukci. Písmeno mi bylo spíše motivem nežli námětem, kaménkem, jenž měl rozvířiti hladinu, záminkou k básni“. Pracuje asociativně a často ponechává své krátké lyrické texty jako nezodpovězenou hádanku. Nebo jako pozvánku do barevného světa indiánů, faraonů, tanečnic, klaunů, krotitelů hadů i dudáků z Chodska, do světa, kde je setřena hranice mezi blízkým a exotickým, do světa, který je třeba schovaný pod střechou písmene A. A nazváno buď prostou chatrčí Ó palmy přeneste svůj rovník nad Vltavu! Šnek má svůj prostý dům z nějž růžky vystrčí a člověk neví kam by složil hlavu
Objev podobné jako Abeceda - Vítězslav Nezval
Moderní české básnické sbírky X - Vítězslav Nezval, František Hrubín, Vladimír Holan - audiokniha
Audiokniha: Česká poezie z pera Vladimíra Holana, Františka Hrubína a Vítězslava Nezvala.
Objev podobné jako Moderní české básnické sbírky X - Vítězslav Nezval, František Hrubín, Vladimír Holan - audiokniha
Manon Lescaut - Vítězslav Nezval
Tato veršovaná divadelní hra o sedmi obrazech má svůj předobraz v románu francouzského spisovatele Antoina Françoise Prévosta, zvaného Abbé Prévost. Vítězslav Nezval přišel s adaptací Prévostova příběhu lehkomyslné Manon a zamilovaného rytíře des Grieux v době protektorátu Čechy a Morava a drama si okamžitě získalo oblibu u čtenářů. Zároveň s knižním vydáním byla hra uvedena také na jevišti divadla D40, kde divákům v oněch těžkých časech dodávala tolik potřebnou naději a povzbuzení.Příběh nešťastné lásky, vášně a čistého citu, ale také vrtkavosti, ztráty nevinnosti a důvěry tehdy čtenáře doslova uchvátil. Svůj podíl na tom měl především autorův virtuózní básnický jazyk a bravurní ztvárnění citových prožitků. Nezvalova Manon Lescaut se od té doby dočkala řady divadelních a filmových podob a svým příběhem a formou zpracování oslovuje čtenáře i diváky stále.
Objev podobné jako Manon Lescaut - Vítězslav Nezval
Abeceda - Vítězslav Nezval - e-kniha
eBook: Nakladatelství Volvox Globator představuje reprint zásadního díla české literární a výtvarné avantgardy. Bezmála před sto lety, roku 1924 byl poprvé publikován soubor čtyřverší Vítězslava Nezvala – Abeceda, a to v rámci sbírky Pantomima, která byla koncipována jako básnický manifest poetismu. O dva roky později vyšla Abeceda samostatně s podtitulem: „taneční kompozice Milči Majerové“ v typografické úpravě Karla Teigeho. Jedná se o koncept setkání samostatných umění, tedy prolnutí slova, pohybu a obrazu. Zatímco tanečnice, zachycená na fotografiích Karla Paspy, je jednotlivými písmeny přímo inspirována a pantomimicky je ztvárňuje, básník v úvodu knihy píše: „Nešlo mi […] o fysiologické vystižení barvy hlásek a o jejich básnickou rekonstrukci. Písmeno mi bylo spíše motivem nežli námětem, kaménkem, jenž měl rozvířiti hladinu, záminkou k básni“. Pracuje asociativně a často ponechává své krátké lyrické texty jako nezodpovězenou hádanku. Nebo jako pozvánku do barevného světa indiánů, faraonů, tanečnic, klaunů, krotitelů hadů i dudáků z Chodska, do světa, kde je setřena hranice mezi blízkým a exotickým, do světa, který je třeba schovaný pod střechou písmene A. A nazváno buď prostou chatrčí Ó palmy přeneste svůj rovník nad Vltavu! Šnek má svůj prostý dům z nějž růžky vystrčí a člověk neví kam by složil hlavuN
Objev podobné jako Abeceda - Vítězslav Nezval - e-kniha
Moře láska má - Vítězslav Nezval
Čtenářský výbor Moře láska básníka Vítězslava Nezvala přináší básně, které by měly oslovit mladého čtenáře (od 13 let), měly by být prvním dotykem s Nezvalovou jedinečnou poezií.
Objev podobné jako Moře láska má - Vítězslav Nezval
Básně III. - Vítězslav Nezval, Milan Blahynka
Třetí svazek uzavře soubor, jímž Česká knižnice představí podstatné básnické knihy Vítězslava Nezvala, který se dosud nedočkal kritického vydání. Obsah svazku: 52 hořkých balad věčného studenta Roberta Davida (anonymně 1936), Pět minut za městem (1940), Balady Manoně (1945), Kůň a tanečnice (připraveno k vydání 1944, vyšlo až posmrtně), Křídla (1952) a Nedokončená (posmrtně). Editorem a autorem komentáře je Milan Blahynka.
Objev podobné jako Básně III. - Vítězslav Nezval, Milan Blahynka
Dívám se na svět kukátkem - Vítězslav Nezval
Dětská hra je všemocná. Může se do ní zapojit kdokoli a její součástí se může stát cokoli. Zkrátka vůbec nic jí neodolá, protože hřištěm i hračkou je dětem doslova celý svět. Výbor z básnického díla Vítězslava Nezvala (1900–1958) sestavil Petr Šrámek a ilustrovala Nikola Logosová.
Objev podobné jako Dívám se na svět kukátkem - Vítězslav Nezval
Anička skřítek a Slaměný Hubert - Vítězslav Nezval, Jiří Trnka
Kouzelná knížka Anička skřítek a Slaměný Hubert vychází s krásnými ilustracemi Jiřího Trnky jako vzpomínka na neobyčejného spisovatele Vítězslava Nezvala. Poetický příběh plný tajemství a dětských dobrodružství potěší dětské i dospělé čtenáře.Z náhodného setkání dvou dětí, které si povídají, procházejí městem a v obyčejných a prostých věcech nacházejí podivuhodný svět fantazie, tak vzniká neobyčejné vyprávění.
Objev podobné jako Anička skřítek a Slaměný Hubert - Vítězslav Nezval, Jiří Trnka
Neumannovy Poděbrady 1975 - Vítězslav Nezval, František Hrubín, Josef Hora, František Halas, Vilém Závada, Laco Novomeský, Mikuláš Kováč - audiokniha
Audiokniha: Celostátní přehlídka uměleckého přednesu Neumannovy Poděbrady vycházela od roku 1974 na deskách Supraphonu. Druhý díl této řady vydaný původně na EP kompletu 0 88 0542-44 vychází poprvé digitálně. Obsah: I. cena - mladí profesionální čeští a slovenští umělci - Moje Praha. Pásmo z veršů Františka Halase II. cena - mladí profesionální čeští a slovenští umělci - Moje mesto (Mikuláš Kováč) III. cena - mladí profesionální čeští a slovenští umělci - Rodokmeň (Mikuláš Kováč) I. cena - posluchači vysokých divadelních škol - Dřevo se listem odívá (František Hrubín) I. cena - posluchači vysokých divadelních škol - Do mesta 30 min. (Laco Novomeský) III. cena - posluchači vysokých divadelních škol - Srpnové poledne, Ať jiskří život v nás (František Hrubín) Elegie (Vilém Závada)
Objev podobné jako Neumannovy Poděbrady 1975 - Vítězslav Nezval, František Hrubín, Josef Hora, František Halas, Vilém Závada, Laco Novomeský, Mikuláš Kováč - audiokniha
Dívám se na svět kukátkem - Vítězslav Nezval, Petr Šrámek - e-kniha
eBook: Dětská hra je všemocná. Může se do ní zapojit kdokoli a její součástí se může stát cokoli. Zkrátka vůbec nic jí neodolá, protože hřištěm i hračkou je dětem doslova celý svět. Výbor z básnického díla Vítězslava Nezvala (1900–1958) sestavil Petr Šrámek a ilustrovala Nikola Logosová.
Objev podobné jako Dívám se na svět kukátkem - Vítězslav Nezval, Petr Šrámek - e-kniha
Věci, květiny, zvířátka a lidé pro děti - Vítězslav Nezval, Jiří Trnka
Nezvalova knížka vypráví o všedních věcech kolem nás tak, jak se s nimi kdysi sám setkával jako venkovský chlapec. Popisuje věci, květiny, zvířata a lidi poetickým způsobem s bohatou fantazií dětského pohledu, který je básníkovi vlastní a dětem tak blízký. Kolem každé drobnosti našeho světa se rozehrává kratičký příběh plný obraznosti, někdy až pohádkový.
Objev podobné jako Věci, květiny, zvířátka a lidé pro děti - Vítězslav Nezval, Jiří Trnka
Básníci před mikrofonem - Vítězslav Nezval, Viktor Dyk, Jaroslav Seifert, František Hrubín, Konstantin Biebl, Vladimír Holan, Oldřich Mikulášek, Josef
Audiokniha: Žijeme v době, kdy i u nás autorský přednes vlastních básní zažívá renesanci. Tento způsob prezentace textů byl celkem běžný za národního obrození a pak například u básníků, kteří své veršovné umění spojili s uměním písně: u písničkářů gellnerovského rodu třeba, a taky u některých básníků z časů avantgardy. Řada básníků však určila své verše především pro tichou čtenářskou chvíli a pro svobodu čtenářovy představivosti, a taky ne každý z českých básníků minulosti, zejména z těch introvertnějších, přednášíval své texty ochotně a rád. Samozřejmě, autorský přednes nemusí být vždy ten nejlepší a jediný možný. Nicméně přesto, i navzdory určité dobové patině a snad trochu i pro ni, může být setkání s hlasy významných českých básníků velmi poutavým zážitkem...
Objev podobné jako Básníci před mikrofonem - Vítězslav Nezval, Viktor Dyk, Jaroslav Seifert, František Hrubín, Konstantin Biebl, Vladimír Holan, Oldřich Mikulášek, Josef
Barikáda z rozkvetlých kaštanů - Vítězslav Nezval, Jaroslav Seifert, Jan Drda, František Hrubín, Vladimír Holan, Marie Pujmanová, František Halas, Vil
Audiokniha: Supraphon vydal v roce 1964 v edici Gramoklub album DV 15223 Barikáda z rozkvetlých kaštanů - pásmo poezie českých básníků s motivy Pražského povstání v květnu 1945. Verše Františka Hrubína (úryvek z Jobovy noci a Pražského máje), Vítězslava Nezvala (sloka z Historického obrazu), Jaroslava Seiferta (básně Praze a Barikáda z rozkvetlých kaštanů a úryvek z Třetí noci), Viléma Závady (úryvek ze Slunce od východu), Františka Halase (báseň Barikáda) a Vladimíra Holana (úryvek z Díku Sovětskému svazu). Básně recitují Otakar Brousek, Václav Voska a Zdeněk Štěpánek. Prózu Františka Buriánka (část předmluvy sborníku Patnáct májů) a Jana Drdy (úryvek z Němé barikády) vybral a uspořádal František Hrubín, který také napsal k albu tento komentář: Jsme často v pokušení zavzpomínat si bez patosu na ony dny před dvaceti lety, ale není to v našich silách. Byly to slavné dny, patos byl v jejich samém základu, nelze ho z nich vytrhnout, nelze se ve vzpomínce octnout na pražských ulicích bez pohnutí. Proto, dokud budou žít pamětníci, budou květy šeříků hrát barvou ocele, do níž se rozstříkla krev, jarní slunce bude leštit slavné pancéře a Město bude vycházet ze zbořených domů, ze střepin a z ulic s vyrvanou dlažbou v zástupech, provolávajících slávu hrdinům. Nebylo básníka, který by se patosu ubránil. Ale zrovna tak nebylo básníka, který by nezazpíval z nejvnitřnější potřeby, z nejupřímnějšího záměru tak, jak se mu v tu chvíli zazpívat chtělo: široce, daleko slyšitelně, slavnostně. S prsou se nám odvalila naráz tíha, která nás nutila i píseň šeptat, s rukou na závoře jen v náznacích a nesrozumitelně pro sluch nepřítele vypovídat o temných časech, o lidech temnějších než běs, ale i o naději, která se sbírala v křehkých slokách, aby se nakonec slila v mohutný proud a vyrazila sborovým zpěvem. Beznozí jsme běželi, bez dechu dýchali, ale přesto jsme cítili, že se ženeme vpřed, že se nevracíme. A najednou se před námi otevřel májový den v takové kráse, jak jsme si to nepředstavovali ani v nejsmělejším snu. Ne, nebylo v našich silách vejít do toho dne jen tak, docela prostě, přijmout ho jako odměnu, nepoděkovat; byl to den, v němž slzy slušely mužům, jako několik hodin předtím patřily pancéřové pěsti rukám sotva odrostlých chlapců. Slova jako krev, barikáda, máj, vlast nebyla jen slovy, za nimi byla hmatatelná skutečnost, za nimi kypěla velká zkušenost, a skládá-li se z těchto slov mnoho tehdejších veršů, skládá se z nich právem. Krev jsme tenkrát viděli všichni, a nelze ji nazvat jinak než krví, každému z nás prošlo rukama tisíce dlažebních kostek, které jsme vršili jednu na druhou, a pro barikádu jsme nemohli najít prostší slovo než barikáda. Zdá-li se někomu, že jsme byli příliš patetičtí, snad má pravdu. Jak už jsem řekl, patos byl nikoli vnějším gestem, ale jedním z vnitřních dynamických prvků všeho, co se s tak prudkým spádem a výjimečným způsobem přihnalo a co jsme z vteřiny na vteřinu intenzívně žili. Ale zároveň jsme byli velmi prostí: slova, která dnes může leckdo označit jako verbalismy, byla pojmy pro věci nejobyčejnější. Necítili jsme jejich patos. Nikomu jsme se jimi nevnucovali: naopak - byla přijímána spontánně, hromadně a s takovou odezvou, s jakou snad nikdy předtím lidský hlas a vzrušená píseň u nás přijaty nebyly. Zkuste jim naslouchat dnes, po dvaceti letech, a zazní-li ze strunného nástroje aspoň jedna jediná struna, věřím, že nezazní nadarmo.
Objev podobné jako Barikáda z rozkvetlých kaštanů - Vítězslav Nezval, Jaroslav Seifert, Jan Drda, František Hrubín, Vladimír Holan, Marie Pujmanová, František Halas, Vil
Neumannovy Poděbrady 1974 - Vítězslav Nezval, Jan Neruda, Vladimír Holan, Josef Hora, František Halas, Miroslav Válek, Ján Botto, Rudolf Čižmárik, Emi
Audiokniha: Celostátní přehlídka uměleckého přednesu Neumannovy Poděbrady vycházela od roku 1974 na deskách Supraphonu. Nyní první díl této řady vydaný původně na EP kompletu 0 88 0513 vychází poprvé digitálně. Obsah: I. cena - mladí profesionální čeští a slovenští umělci - Jeden ze všech. Pásmo z veršů, Ozvenné dni I. cena - posluchači vysokých divadelních škol - Pravda. Montáž z veršů, Jan Neruda o Smetanovi a hudbě III. cena - mladí profesionální čeští a slovenští umělci - Domov sú ruky, na ktorých smieš plakať, Jánošík. Montáž z veršů III. cena - posluchači vysokých divadelních škol - A co básník. Pásmo z veršů, Jan houslista
Objev podobné jako Neumannovy Poděbrady 1974 - Vítězslav Nezval, Jan Neruda, Vladimír Holan, Josef Hora, František Halas, Miroslav Válek, Ján Botto, Rudolf Čižmárik, Emi
25 let české a slovenské literární tvorby /1945-1970/ (Divadlo) - Vítězslav Nezval, Josef Topol, Jan Drda, František Hrubín, Ladislav Smoček, Milan Ku
Audiokniha: Původní LP album 0 68 0401 "25 let české a slovenské literární tvorby 1945-1970" vydal Supraphon v edici několika titulů k 25. výročí osvobození republiky. Tento titul věnovaný české a slovenské divadelní tvorbě vychází nyní v původní podobě digitálně poprvé. Obsahuje ukázky z děl: 1. CD Hrátky s čertem. Komedie o 10 obrazech (Jan Drda) Mordová rokle (Miloslav Stehlík) Paní Kalafová (Vojtěch Cach) Dnes ještě zapadá slunce nad Atlantidou. Hra o 5 obrazech (Vítězslav Nezval) Srpnová neděle. Hra o 3 dějstvích (František Hrubín) Majitelé klíčů. Hra o 1 dějství se 4 vizemi (Milan Kundera) 2.CD Polnočná omša (Peter Karvaš) Hodina lásky (Josef Topol) Podivné odpoledne Dr. Zvonka Burkeho. Komedie (Ladislav Smoček) Láska (Milan Jariš)
Objev podobné jako 25 let české a slovenské literární tvorby /1945-1970/ (Divadlo) - Vítězslav Nezval, Josef Topol, Jan Drda, František Hrubín, Ladislav Smoček, Milan Ku
Nezval recituje Nezvala ()
Audiokniha MP3 - autor Vítězslav Nezval, čte Vítězslav Nezval Nezval recituje NezvalaPůvodní EP album 0 88 0525 "Nezval recituje Nezvala" vydal Suprahon v roce 1960 - nyní titul s básněmi Na břehu řeky Svratky, Divoké husy, Sbohem a šáteček a Neznámá ze Seiny vychází v původní sestavě poprvé digitálně.
Objev podobné jako Nezval recituje Nezvala ()
Nezval v Lucemburské zahradě - Petr Skarlant
Co uspořádal Skarlant v slavné pařížské zahradě v Latinské čtvrti? Jen pár kroků od Pantheonu odvážně shromáždil všechny světové básníky. Sešly se odlišné generace, Češi nechybějí. Nezval vstupuje v 21. století do Lucemburské zahrady. Je mu právě 116 let. Co dělají vznešení duchové na pomyslném kongresu? Jsou okouzleni krásou města, žen i rozmanitostí kuchyně. Ale především se napomínají, vyčítají si, hádají se. Rimbaud tajně chlastá, neumí se chovat. "Žádný souboj!" Puškin okřikuje Lermontova. V Paříži jsou všichni jako doma. Ale proč? Paříž bylo první multikulturní velkoměsto na světě. Léta u Seiny v míru bydlí, žije a pracuje víc než 100 národností. New York postavili přistěhovalci. Umělecký svět Paříže rozvinuli cizinci. Italové. Rusové. Češi...
Objev podobné jako Nezval v Lucemburské zahradě - Petr Skarlant
Holky z nezisku - Martin Nezval, Cohen Markus
S nadhledem, espritem, lehkostí a viditelnou radostí z napsaného je rozehrán příběh, jehož hlavním hrdinou je židovský hejsek Abraham. Ten prchá před americkou politickou korektností až do Prahy. Jak se však brzy ukáže, příliš si tím nepomůže. Jeho bratr Jacob, pragmatický glosátor, je zcela jiného založení. Abraham je trickster, což je totéž jako člověk, kterého sice milujete, ale zároveň vás irituje. V Čechách zakládá rodinu, překládá, má swingový orchestr, sympatickou manželku i dceru. Náhle se však cosi zadrhne. Abraham je za aktivního přispění neziskové organizace křivě obviněn z domácího násilí. Bratr Jacob je vždy ochoten mu pomoci, Abraham si však chce vyřešit všechny své problémy sám. U opatrovnického soudu se rozhodne progresivistickou ideologii porazit jejími vlastními zbraněmi. Daří se mu to však jen se střídavými úspěchy. Není mnoho knih, kde je vhodné si některé myšlenky poznamenat nebo alespoň důkladně vštípit do paměti. Mohou se hodit. Nikdy totiž nevíte, kdy pootevřené Overtonovo okno příležitosti znamená závan čerstvého vzduchu, a kdy je ouverturou defenestrace.
Objev podobné jako Holky z nezisku - Martin Nezval, Cohen Markus
Smát se nahlas - Martin Nezval, Cohen Markus
Po odvážném, vtipném a politicky nekorektním románu Holky z nezisku autoři opět nezklamali. Zatímco pokrokoví novináři uvalili na román klatbu v podobě cancel culture, alternativa román ocenila Krameriovou cenou. Román Smát se nahlas je opět velká provokace. Myšlenka inscenovat příběh Jaroslava Haška jako divadlo na divadle (byť zde v prozaickém podání) umožňuje ve zjevných i skrytých paralelách konfrontovat dva světy, mezi nimiž sice leží více než sto let, ale jejichž podobnost je - zvláště dnes - až zarážející. Jaroslav Hašek je nejpřekládanější prozaik na světě. To ovšem není pro současný establishment překážkou, aby si ho okázale nevážil, a aby jeho dílo velkolepě ignoroval. Jaroslav Hašek nedostal nikdy žádnou literární cenu, a nikdy ho žádný český president neocenil ani in memoriam, byť ve světovém měřítku patří k neopomenutelným Čechům. Ačkoliv od jeho smrti letos (2023) uplynulo sto let a od jeho narození sto čtyřicet let, oficiálně je zapomenut anebo žije pouze v podobě drobných, většinou groteskních střípků, často zavádějící povahy. Svým způsobem k tomu přispěla i kinematografie. Snad s výjimkou filmu Velká cesta (Jaroslava Haška zde skvěle hrál tehdy třiadvacetiletý Josef Abrhám), kdy to musel být ruský režisér Jurij Ozerov, kdo pochopil sílu Haškova rebelství. Jak píše autor: "Sílu nejpřekládanějšího prozaika na světě, který naučil Čechy, Slováky, Němce, Rakušany, Američany, Rusy, Číňany… jak si od systému nenechat přerazit páteř a zároveň ho zdestruovat svým souhlasem. Haškův život, to je zosobnění tématu jedinec versus systém." Nejsem si jist, zda by se dnes hry o Haškovi nějaké divadlo ujalo… A zda by se opravdu u jeho bran neobjevili nějací ti náhle probuzení aktivisté, kteří by rychle vyškrtali ze hry vše, co je necitlivé a urážející. Woke - kvok. Právě proto, že nemůžeme spoléhat na divadlo, oceňuji skutečnost, že máme k dispozici tuto beletrizovanou podobu díla o spisovateli, jehož Švejk opravdu není kvintesencí Ladova idylického obrázku, ale nezničitelným rebelem belmondovského typu.
Objev podobné jako Smát se nahlas - Martin Nezval, Cohen Markus
Nezval v Lucemburské zahradě (978-80-7304-212-7)
Kniha - 50 stran, česky, brožovaná bez přebalu lesklá Co uspořádal Skarlant v slavné pařížské zahradě v Latinské čtvrti? Jen pár kroků od Pantheonu odvážně shromáždil všechny světové básníky. Sešly se odlišné generace, Češi nechybějí. Nezval vstupuje v 21. století do Lucemburské zahrady. Je mu právě 116 let. Co dělají vznešení duchové na pomyslném kongresu? Jsou okouzleni krásou města, žen i rozmanitostí kuchyně. Ale především se napomínají, vyčítají si, hádají se. Rimbaud tajně chlastá, neumí se chovat. "Žádný souboj!" Puškin okřikuje Lermontova. V Paříži jsou všichni jako doma. Ale proč? Paříž bylo první multikulturní velkoměsto na světě. Léta u Seiny v míru bydlí, žije a pracuje víc než 100 národností. New York postavili přistěhovalci. Umělecký svět Paříže rozvinuli cizinci. Italové. Rusové. Češi...
Objev podobné jako Nezval v Lucemburské zahradě (978-80-7304-212-7)
Nezval: Divoké husy, Sbohem a šáteček / Seifert: Hora Říp, Básník a jiná řemesla ()
Audiokniha MP3 Vítězslav Nezval, čte Vítězslav Nezval Nezval: Divoké husy, Sbohem a šáteček / Seifert: Hora Říp, Básník a jiná řemeslaPůvodní EP album s básněmi Divoké husy a Sbohem a šáteček VÍTĚZSLAVA NEZVALA (*26.5.1900 – †6. 4.1958) a Hora Říp, Básník a jiná řemesla JAROSLAVA SEIFERTA (*23.9.1901 – † 10.1.1986) vydal Supraphon v roce 1958 - nyní titul vydáváme poprvé digitálně.
Objev podobné jako Nezval: Divoké husy, Sbohem a šáteček / Seifert: Hora Říp, Básník a jiná řemesla ()
Kvadratúra kruhu - Ján Zvalo
Kniha analýz a esejí Jána Zvalu je vzácnym a výrečným dokumentom a prevratnej dobe v ktorej žijeme- nielen ako občana Slovenskej republiky, ale aj ako občania Európy. Autor v nej čitateľa neobťažuje prefabrikovanými tézami a frázami o demokracii, ale o to viac ho zaťažuje konkrétnymi informáciami a dialektikou - čiže exaktnými metódami skúmania protirečení predmetov a javov. Všetci potenciálni autori - emigranti boli v zahraničí od samotného začiatku vystavení zoči - voči demokratickej realite tvrdého zápasu chudobných prišelcov o svoj každodenný chlieb.Ak sa mohli chytiť pera, ich diela sú zákonito poznačené oprávnenými pocitmi krivdy zo strany režimu, z ktorého ušli, nostalgiou za rodným domovom a zážitkami boja o svoju vlastnú existenciu v ich novej vlasti.O to je obdivuhodnejšie, že autor nestratil schopnosť nezaujatého pohľadu na svoje skúsenosti a poznatky zo "socializmu" vo svojej starej vlasti a ani na schopnosť analytického pohľadu na javy a diania nielen vo svojej novej vlasti. Kniha autora je v tomto smere vzácnou výnimkou. Na Slovensku je takýchto kníh vydaných naozaj len veľmi málo! Práve preto by táto kniha J. Zvalu nemala chýbať v knižnici občana SR, bez ohľadu na jeho národnosť a jeho politické, filozofické či náboženské presvedčenie.
Objev podobné jako Kvadratúra kruhu - Ján Zvalo
Nové zprávy ze cvokhauzu: Doslov Martin Nezval a Marcella Marboe-Hrabincová (978-80-88073-17-8)
Kniha - autor Petr Žantovský, 360 stran, česky, brožovaná bez přebalu lesklá Kontroverzní publicista Petr Žantovský před časem rozčeřil společenskou a mediální hladinu svou knihou Zprávy ze cvokhauzu. Od té doby se ovšem ve světě i doma událo spousta nových věcí! Věcí, které si přímo říkaly o Žantovského břitký úsudek Jeho nové fejetony proto opět srší trefnými a vtipnými postřehy i sarkasmy – a najdete v nich nové duchaplné analýzy všeho, co se kolem nás děje. A je v neposlední řadě i užitečným manuálem, který umožňuje konzumentům médií rozpoznat, kdy se s nimi média pokoušejí manipulovat. „Tuhle knihu si přečtěte, a třeba i na přeskáčku,“ dodává autor doslovu v této knize, populární spisovatel Martin Nezval.
Objev podobné jako Nové zprávy ze cvokhauzu: Doslov Martin Nezval a Marcella Marboe-Hrabincová (978-80-88073-17-8)
Vitajte v novej totalite - Ján Zvalo
V akej čudnej dobe to žijeme? Dennodenne sme médiami presviedčaní o tom, že tu máme slobodu a demokraciu, bojujeme za ľudské práva, najmä však za údajné práva rôznych menšín. V skutočnosti sú ale prijímané a presadzované zákony a úradné nariadenia, ktoré všetky naše práva a slobody potichu či otvorene obmedzujú, alebo dokonca, pod hrozbou prísnych trestov zakazujú. Oficiálne sa nám nahovára, že budujeme demokraciu, ale potichu nastoľujeme totalitu, či fašizmus.Všetci sme odpočúvaní, len o tom nevieme. Kedykoľvek skontrolujeme vaše bankové účty, platobné karty, všade vás sledujeme kamerami. Nerešpektujeme ani súkromie, ani domovú slobodu, polícia vám môže na základe podozrenia alebo vymysleného udania kedykoľvek vtrhnúť do bytu bez súdneho povolenia a prevrátiť vám byt hore nohami. Bez akéhokoľvek zdôvodnenia vás môžeme uvrhnúť do väzby, nemôžete vyjadriť svoj občiansky a politický názor, lebo jednoducho to zákon zakazuje! Čo to všetko znamená? - Pod zámienkou boja proti terorizmu a extrémizmu, nastoľujeme totalitu a fašizmus! Nie je to vtipné? Ba čo, priam geniálne? Kedy, kde a prečo toto všetko začalo? Sú alternatívne vysvetlenia teroristických útokov na dvojičky v New Yorku skutočne len konšpiratívne teórie? Ako to v skutočnosti bolo? A kam to všetko povedie a ako to skončí?
Objev podobné jako Vitajte v novej totalite - Ján Zvalo
Nezvi si vraha do života - Blanka Faltová
Erika Tomanová je mladá žena, která si frustraci z třetího nepovedeného manželství léčí alkoholem. Jednoho dne po vyostřené manželské hádce opouští manžela i děti. Jejím novým domovem se tak pro přístí dny stává ulice. Co takový život na ulici obnáší, si zprvu vůbec neumí představit. Když ji hned první den zloději o všechno okradou, musí se postavit čelem k nastalému problému. Co dál? Má se kajícně vrátit domů ke svým povinnostem? Ale to by musela mít jinou povahu. Rozhodne se zůstat na ulici a protloukat se životem, jak se dá. Nestydí se živit prostitucí a drobnými krádežemi, zcela přehlížejíc všechna s tím spojená rizika. Čtenáři se tak nabízí možnost stát se na chvíli součástí Eričina nového způsobu života. Zažít s ní chvíle bláznivého vnitřního štěstí, kdy ve společnosti stejně lehkomyslných lidí jásá nad množstvím vypitého alkoholu. Nechybí ovšem ani pád na samotné dno společnosti, kdy jde Erice doslova o život...
Objev podobné jako Nezvi si vraha do života - Blanka Faltová
Zac Posen ZVAL CL VALENTINO 52 - 30 dnů na vrácení zboží
ZVAL CL VALENTINO 52
Objev podobné jako Zac Posen ZVAL CL VALENTINO 52 - 30 dnů na vrácení zboží
Velké maličkosti - audiokniha
Audiokniha: Jan Werich opět jak ho neznáte na novém CD Velké maličkosti. Rozhlasový archiv odhalil další na CD dosud nevydané záznamy s Janem Werichem. Další z řady CD se zvukovými záznamy vystoupení Jana Wericha před rozhlasovým mikrofonem nazvané příznačně Velké maličkosti shrnuje zatím opomíjené snímky, které na CD vycházejí vůbec poprvé! S Janem Werichem se vypravíme do jeho bytu na Kampě, ale i do Paříže poloviny šedesátých let, na Londýn a New York vzpomíná Jan Werich v unikátním rozhovoru anglicky. Slavný muzikál Divotvorný hrnec a také poslední spolupráci V + W na jevišti v divadle ve Vodičkově ulici připomíná neznámá – a Werichem opět aktualizovaná - verze vyprávění vodníka Čochtana a vánoční příspěvky Jana Wericha do rozhlasového vysílání zastupují v novém výběru jednak netradiční vánoční povídka a také půvabné štědrovečerní Werichovo setkání s pionýry. Velmi emotivní je Werichův vzpomínkový portrét básníka Vítězslava Nezvala nebo Jiřího Šlitra.
Objev podobné jako Velké maličkosti - audiokniha
Anička skřítek a Slaměný Hubert
Audiokniha MP3 Vítězslav Nezval, čte Bohumila Dolejšová,Vladimír Matějček Poetický příběh Anička skřítek a Slaměný Hubert autora Vítězslava Nezvala (26.5. 1900 - 6. 4. 1958) plný tajemství, fantazií a dětských dobrodružství potěší dětské, ale i dospělé posluchače. Příběh plný neskutečných postaviček, fantaskních představ se stává příležitostí k rozvíjení pohádkového děje a dětské obraznosti. Venkovská dívenka Anička skřítek (skřítek proto, že je maličká) se dostává do města, kde všechno s dětskou naivitou, bezprostředností a bezelstností obdivuje. Setkává se se Slaměným Hubertem a spolu s ním se ztratí v zrcadlech výkladní skříně...
Objev podobné jako Anička skřítek a Slaměný Hubert
Jsi jako Cařihrad skrytý v hedvábí (978-80-7530-382-0)
Kniha - autor Vítězslav Nezval, 172 stran, česky, brožovaná bez přebalu lesklá Výbor z poezie Vítězslava Nezvala připravil Ivan Wernisch.
Objev podobné jako Jsi jako Cařihrad skrytý v hedvábí (978-80-7530-382-0)
Portrét básníka Jaroslava Seiferta - Jaroslav Seifert - audiokniha
Audiokniha: Z překrásného komentáře Marie Kučerové k původnímu albu 1 18 0753 "Portrét básníka Jaroslava Seiferta" (básně vybral František Hrubín) vydanému v roce 1969 v Supraphonu a nyní vycházejícímu poprvé digitálně: PORTRÉT BÁSNÍKA JAROSLAVA SEIFERTA, tak nazval František Hrubín svůj "průřez" tvorbou národního umělce JAROSLAVA SEIFERTA. Představil nám tak "moudrého chudého" z Města v slzách, básníka, jenž nosí "v kabátě květinu / a v duši pláč"; "milosti! zástupů odevzdaného "proletáře", který odhodlanost své mladosti spojil s mocnou silou zástupů v klukovsky vyzývavém: "Kdybychom chtěli a plivli na slunce / zhasne." Z těchto veršů však už lze vyčíst náznaky unikání násilné síle davu a přitakání životu-poezii, poezii-hře. Tolik převleků, a za tím vším jakoby naruby obrácená "máchovská tvář" okouzlené i odkouzlené SVATEBNÍ CESTY: "Studený pláč pod trojí maskou smíchu / ó výstředníku!" Pak teskný dialog s lyrikou "slzy věcí" a času (M. M. Píša) v básnických sbírkách SLAVÍK ZPÍVÁ ŠPATNĚ, JABLKO S KLÍNA, RUCE VENUŠINY a JARO SBOHEM. Mlčenlivá zastavení u zemité PŘILBY HLÍNY, povzdech vzpoury nad mrtvým Vladislavem Vančurou ve sbírce RUKA A PLAMEN, oslnění věčným vzmachem i zmarem lásky v PÍSNI O VIKTORCE, ztěžklá pravda KONCERTU NA OSTROVĚ, ticho smrtelné lásky a milostné smrti v posledním ODLÉVÁNÍ ZVONŮ. Básník František Hrubín by jistě dokázal uchopit několik slov a načrtnout portrét svého staršího básnického druha s definitivní konečností, kterou zřejmě dovedou vidět a podržet si jenom muži. Nemohu prostě zastoupit Františka Hrubína a nabídnout Vám Seifertův portrét náhradní, byť s případnými retušemi. Portréty lze ztrácet a zapomínat, ale nelze je milovat a zrazovat. V mém pohledu je však láska i zrada, a to, co právě píšu, bude nejspíš mé VYZNÁNÍ básníku Jaroslavu Seifertovi. Bylo to tuším zjara 1953, kdy básník nuceně mlčel, zatímco kdosi o něm psal, že "zneužil čestného titulu básníka", neboť ve chvíli, kdy "náš lid upírá své oči vpřed a jeho oči se plní radostí", si dovolil napsat opojnou a opájející PÍSEŇ O VIKTORCE. Má láska tedy byla přinejmenším nedoporučitelná, což vedlo k tomu, že jsem zcela propadla poezii. Jaroslav Seifert mi byl skutečně tím, čemu se říká první láska. Učil mě milovat poezii, vyvedl mě z "bezbřehosti" jazyka, která mě poněkud lekala u Vítězslava Nezvala, k čistým pramenům slov. Naučil mě hledat právě ten jediný pravý kamínek na samém dnu básně. Potůčky Seifertových básní se slévaly v mé důvěrně známé rybníky, v mou každoroční jistotu návratu k nám domů....A Vám, milý přátelé mladí a nejmladší odevzdávám slova Exupéryho moudré lišky k Malému princi: Až budete poslouchat tyto verše, zavřete oči - druhý den si je poslechněte znovu, třetí den zrovna tak a uvidíte, jak budete "lásce" blízko a ještě blíž. Poezie si Vás už "ochočí" sama. JAROSLAV SEIFERT (*23.9.1901 – † 10.1.1986
Objev podobné jako Portrét básníka Jaroslava Seiferta - Jaroslav Seifert - audiokniha
Portrét básníka Jana Nerudy - Jan Neruda - audiokniha
Audiokniha: Z rozsáhlého komentáře Viléma Závady k původnímu LP albu 0 18 0520 "Portrét básníka Jana Nerudy" vydanému v roce 1968 v Supraphonu a nyní vycházejícímu poprvé digitálně: JAN NERUDA! Už to jméno samo nám zní tak důvěrně a mile. Vyvolává v nás představu člověka na venek drsného a možná nevlídného, ale v jádře dobrého a úsměvného. A Neruda byl vskutku takovým člověkem, nejen podle jména, ale v celém životě a v celém díle. Také jeho poezie vyrůstá z hořkého kořene, rozvíjí se však v nádherný květ, jaký může vyrůst jenom v české zemi a pod českou oblohou. A třebaže pak někdy vypučely i květy nádhernější a opojnější, přece jen se vždy znovu vracíme k střídmějšímu básníku Hřbitovního kvítí, Balad a romancí, Prostých motivů a Zpěvů pátečních, neboť Jan Neruda se nám stal zatím takovou obecně uznávanou mírou, jíž vážíme a proměřujeme uměleckou i lidskou pravdivost každého básnického projevu. Narodil se jako pozdní dítě chudé pražské rodiny. Otec, vojenský vysloužilec, měl trafiku, matka byla posluhovačka. Když mladý Neruda dospěl a pokoušel se v padesátých letech minulého století o své první verše, nastala u nás doba "zaživa pohřbených". Demokratická revoluce z roku 1948 byla potlačena, ve škole a úřadech se "němčilo", Praha se hemžila udavači a vše, co by mohlo Čechům připomínat někdejší samostatnost a velikost, bylo tvrdě zahlazováno. Jen studentská mládež si díky několika osvíceným profesorům uchovávala vlastenecké nadšení a mladí řemeslníci a obchodníci, přicházejí do měst z venkova, se bez ohledu na tísnivé poměry politické a kulturní drali odvážně vpřed. V takových poměrech vydal Jan Neruda roku 1858 svou prvou básnickou sbírku Hřbitovní kvítí...Místo líbivého povrchu ukázali černý rub života: bídu, zápas o skývu chleba, tragickou nejistotu člověka, umírání a smrt. Na druhé straně pak obnažily život národa a ukázaly na ubohost jeho poměrů politických, speciálních a národních..Neruda odvážně vnesl do české poezie drsnou skutečnost všedního života a obohatil ji drsnou, konkrétní řečí, čerpající z hovorové mluvy i z lidové obraznosti...V letech 1859 a 1860 napsal Neruda většinu básní z druhé své Knihy veršů, kterou však vydal až o deset let později. V ní se pokusil rozvinout své schopnosti ještě do větší šíře a hloubky. Na jedné straně rozvíjel sice tradiční básnické povídky Máchovy i balady Erbenovy, na druhé straně však už psal modernější balady sociální a dobové šansony politické. V ní se pokusil rozvinout své schopnosti ještě do větší šíře a hloubky. Na jedné straně rozvíjel sice tradiční básnické povídky Máchovy i balady Erbenovy, na druhé straně však už psal modernější balady sociální a dobové šansony politické. Na jedné straně rozvíjel sice tradiční básnické povídky Máchovy a Erbenovy, na druhé straně však už psal modernější balady sociální a dobové šansony politické. Stejně tak rozšířil svůj básnický obzor. ..A na rozdíl od úsečných a přerývaných slok Hřbitovního kvítí se v Knihách veršů rozmáchl a pokusil jak o nádherné popisy divoké přírody, tak o vystižení lidských vášní. Romantický patos mu však nesvědčil. Skutečný Neruda byl básníkem citu cudného a utajovaného a umělcem verše málomluvného, který však v jeho básních vibruje jako obnažený nerv. ..Knihy veršů podávají široký obraz života té doby a v třetím programním oddíle se dokonce snaží ukázat i jakýsi výhled do budoucna, neboť někdejší kritik národní malosti a bídy vyrost zatím v básnického tribuna svého lidu. V atmosféře intrik a denní vyčerpávající práce pracoval Neruda na své třetí básnické knížce Písně kosmické, kterou vydal knižně roku 1878. V předchozích Knihách veršů se obíral problémy a trampotami pozemskými, nyní pozvedl oči k hvězdné obloze. V atmosféře intrik a denní vyčerpávající práce pracoval Neruda na své třetí básnické knížce Písně kosmické, kterou vydal knižně roku 1878. V předchozích Knihách veršů se obíral problémy a trampotami pozemskými, nyní pozvedl oči k hvězdné obloze. Ten pohled v něm probudil celou škálu pocitů, myšlenek i filosofických úvah…Nerudovi nešlo o nějaké problémy astronomické, ale o člověka a jeho život na zemi. ..V těžkých chvílích osobních a v nesnadných dobách politických zalétával v myšlenkách stále častěji do minulosti. Přivolával si vzpomínky na revoluční rok 1848, oživoval obrazy z mládí, chodil znovu po starých cestách, vzpomínal na setkání s českým lidem. Z takových vzpomínek zvolna pak vyrůstaly Balady a romance, knížka plná pohody a jasu, plná humoru a smířlivé moudrosti, plná pochopení a víry v český lid. Od hvězd znovu obrátil pohled k zemi, ze světa se vrátil navždy k domovu, po mnohém bloudění našel hlubinu bezpečnosti ve svém srdci…Do tragiky vnesl opět trošku humoru. Nejedna známá legenda nabývá v podání Nerudově nový smysl, odstín, přízvuk nebo i trošku ironický podtext. A také umělecky si s Baladami a romancemi pohrál a polaskal. Dovedl je k takové dokonalosti, že v nich nelze pohnout ani jedním slovem. Ale jak šla léta a choroba pokračovala, už se málo podíval ven i z oken svého b
Objev podobné jako Portrét básníka Jana Nerudy - Jan Neruda - audiokniha
František Branislav - Portrét básníka - František Branislav - audiokniha
Audiokniha: Z komentáře Milana Blahynky k původnímu LP albu 1118 2664 "František Branislav - Portrét básníka" vydaného Supraphonem v roce 1980 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně: Dílo líbezné ve své prostotě a jednoduchosti, statečné i tam, kde zní nejjemněji, nejtišeji, nejzpěvněji, přesvědčivě svou cudnou spontánností, nevtíravé, zato zapisující se skoro samo do paměti čtenářů, to je odkaz Františka Branislava, básníka s dávnou českou muzikantskou krví v žilách a tradicí v srdci. Snad právě ona ho vždy chránila před rozmary literárních mód, před směrovými jednostrannostmi a sezónními výkyvy, a do té míry, že se někdy mohlo zdát, jako by tento básník tvořil stranou hlavních vývojových proudů české poezie. Po čase se vždy ukázalo, že ani nestál mimo, ani se neopožďoval za vývojem. Šel pomaleji než jiní, ale v rozhodujících okamžicích národního a literárního vývoje byl vždycky včasný: v tísni protektorátu i v rozběhu budovatelských let…Portrét básníkův, o který se pokouší naše deska, je komponován ze čtyř vět na způsob odpovídající hudební skladby. Větu první skládají básně autorova okouzlení evropským severem. V tom byl Branislav nejnápadněji svůj. Zatímco česká poezie se pravidelně stáčela k slunnému jihu a od Října 1917 k sovětskému východu, Branislav našel krajinu svého srdce v kraji zamrzlých jezer, severních řek, skagerrackých rybářů a modrých očí rybářek na ostrově Kӓringön. Branislav Skandinávii skutečně důkladně poznal, překládal ze švédštiny a dokonce napsal i příručku Švédsky na cesty (1939). Láska k severu mu však nezabránila básnicky ztvárnit „jarní večer v starodávném Tbilisi“, přistání v Moskvě a staronové Řecko. Druhou větu tvoří Branislavova poezie milostná; na její začátek je záměrně vybrána báseň Svatební. Branislavův milostný cit netěká, žije láskou „pro věčnost“. „Láska potrvá“, je základní slovo Branislavova milostného vyznání. Přitom básníkova píseň o ženě (a o ženách tehdy když básník nemluví jen za sebe!) plynule přechází v píseň o matce. Základní motiv Branislavovy milostné poezie je motiv prstenu. Prstenem na cestu básník nazval jednu svou sbírku, ale dala by se tak nazvat jeho milostná poezie celá. Třetí láskou vedle evropského severu a ženy byla básníkovi hudba ve svých nesčíslných podobách; odtud třetí věta našeho portrétu. Možná právě touto větou může být Branislav dnešnímu čtenáři nejbližší. Určitě jí je nejblíž české poezii sedmdesátých let, poezie navracející se ke svému hudebnímu základu, k melodii předtím narychlo odkládané, domněle nezpůsobilé hlubšího myšlenkového ponoru. A konečně věta čtvrtá, v níž se dostává na básníkovu lásku všecky jeho ostatní lásky scelující, doplňující, věta o domově. Nemůže být než v samém závěru, k ní vše směřuje, poznání severu, rodinné štěstí i hudba dávných českých nedělí. Právě díky tomu je Branislavova píseň o domově nezaměnitelná. Ostatně na domov básník myslel, když vzpomínal v Goteborgu na Bedřicha Smetanu; Smetana je ovšem nejen domov, ale i hudba. Byť vepsána do čtyř vět, Branislavova poezie milostného okouzlení životem je nedělitelná.
Objev podobné jako František Branislav - Portrét básníka - František Branislav - audiokniha
Portrét básníka Antonína Sovy - Antonín Sova - audiokniha
Audiokniha: Z komentáře Františka Branislava k původnímu LP albu DV 15297 "Portrét básníka Antonína Sovy" vydanému v Supraphonu v roce 1966 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně: ...Antonín Sova je ryze český básník, který svým výrazem rozezpíval mateřštinu, zvroucněl ji a dal jí zvláštní půvab. Je dobře poznovu se zamýšlet nad životem a dílem tohoto vzácného básníka. Kdykoli vyslovíme jméno Antonína Sovy, procitá rosnaté světlo, zazní chvála české krajiny, nad kterou zpívá skřivan, kde pluh obrací k slunci hliněné brázdy. Jak je spanilé, jak je opojné naslouchat lyrické melodii! V ní zachvěje se jarní květ, ozve se stesk po ženě, sílí víra v domov. V hlasech země je úrodnost i kov pro zbraně, vůně i křídla, oblázky na březích potoků i modravá dálka, do níž spěchá řeka. A kdo by neznal i vichřičnou sloku Antonína Sovy, která statečně bojovala za právo národa, ve které je soucit a vzdor, kterou se neochvějně věří v lidskou spravedlnost! Sovova píseň je plna životní vášně, pastelových obrazů, přírodních pohledů i lidských cest. Antonín Sova měl schopnost hluboce vyjadřovat českou citovost, porozumět dějinnému vývoji. Byl prostoupen osudem země, věděl o jejích propastech a touhách, žil její zklamání i výhry. Kdybychom hledali hudební nástroj, který nejlépe vyjadřuje Sovovu básnickou tvorbu hudebním nástrojem, nebudou to jen housle, byl by to mnohostrunný hudební nástroj, který se pod citlivým dotekem rozechvěje do tolika zádumčivých a jemných, roztoužených písní. A kolik vyvolává dojmů! Rozehraje-li se hudba verše, má věrný znak české citovosti. A jak nás hluboce dojímá, jakou úctu a obdiv v nás probouzí, když víme, že básník dovedl tvořit až do posledních dnů života, ačkoli poslední dlouhá léta znamenala pro něho hořkou samotu, bolest a utrpení. Jen vzpomínkami mohl se navracet do kraje, kde prožíval kouzelné dětství, kde příroda naučila ho vyposlouchávat nejskrytější tajemství. Miloval vody a lesy, měl rád pole a vrchy, naučil se svým krajem milovat celou svou rodnou zem, dát jí milostný hlas a přítulnost, napojit vírou v prosté lidi. Rodná krajina naučila ho hledat a nalézat citlivý výraz pro lidské duševní stavy, pro naděje, pro chvějivé nálady přírodních krás i složitého lidského žití. Dodnes je nám blízký ten jemný básník, který se probojovával k pravdě, který chtěl zplna pochopit a básněmi vyslovit smysl našeho národního života. Svými horečnými verši proteplil čas, rozechvěl tolik srdcí, dal vdechnout vůni, dal zahýřit obrazům pestrými barvami. Zádumčivá samota byla sestrou jeho mládí. Životní jeho cesta vedla ho k lidským srdcím. ANTONÍN SOVA (*26.2.1864 – †16.8.1928)
Objev podobné jako Portrét básníka Antonína Sovy - Antonín Sova - audiokniha
Konstantin Biebl - portrét básníka - Konstantin Biebl - audiokniha
Audiokniha: Z komentáře Vladimíra Justla k původnímu LP albu 1 18 2355 "Konstantin Biebl - portrét básníka" vydanému Supraphonem v roce 1978 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně: Básnický portrét KONSTANTINA BIEBLA (1898-1951) na gramofonové desce je pokusem o skladbu, snažící se i na časově omezené ploše představit autora v jeho základních tématech, ideovém a uměleckém růstu, v bohatství jeho metaforiky i ve využití formálních struktur, v revolučním patosu jeho materialistického pozemšťanství. Biebl patřil ke generaci wolkrovsko-nezvalovské, s níž sdílel společná názorová východiska stejně jako bytostnou potřebu tvůrčího hledání. Stačilo však, že byl jen o dva roky starší než její hlavní představitelé, aby se pro něho stala zkušenost válečných zákopů - obdobně jako pro jeho lounského přítele, prozaika Karla Konráda - životním stigmatem. Dalším výrazným rysem Bieblovy tvorby je jeho sociální cítění, aktivní sounáležitost s bojem dělnictva a třídní chápání společenských konfliktů. Toto vědomí prostupuje všechny jeho knihy, téma a doba je vyhrocuje...Tyto dva základní akordy, válka a sociální téma, tvoří ve zkratce snad sdostatek typizující první větu naší skladby. Druhou frází vytvořené kompozice jsou verše milostné. Biebl byl plachý člověk, něžný lyrik (ale zároveň, jak zase nejpřesvědčivěji ukazuje poslední jeho kniha, nesmlouvavý bojovník). Bieblova milostná poezie není zavalena ozdobností pěkných slov: je cudná ve výrazu, je lidsky opravdová, je v ní slyšet dech lásky i tep rozechvělého srdce. A je i hravá....Třetí věta naší skladby představuje Biebla "exotického". Její jádro tvoří sbírka "S lodí, jež dováží čaj a kávu", hlavní umělecký svědek - kromě několika próz - jeho cesty na Jávu a do holandské Indie na podzim 1926...Poslední část a zároveň epilog naší desky patří sbírce Bez obav, shrnující Bieblovy básně z let 1940-1950, necelý půlrok před básníkovou smrtí...
Objev podobné jako Konstantin Biebl - portrét básníka - Konstantin Biebl - audiokniha
Barikáda z rozkvetlých kaštanů
Audiokniha MP3 Vítězslav Nezval,František Hrubín,Jaroslav Seifert,František Halas,Vilém Závada,Jan Drda,Marie Pujmanová,Vladimír Holan,František Buriánek, čte Otakar Brousek,Václav Voska,Zdeněk Štěpánek Supraphon vydal v roce 1964 v edici Gramoklub album DV 15223 Barikáda z rozkvetlých kaštanů - pásmo poezie českých básníků s motivy Pražského povstání v květnu 1945. Verše Františka Hrubína (úryvek z Jobovy noci a Pražského máje), Vítězslava Nezvala (sloka z Historického obrazu), Jaroslava Seiferta (básně Praze a Barikáda z rozkvetlých kaštanů a úryvek z Třetí noci), Viléma Závady (úryvek ze Slunce od východu), Františka Halase (báseň Barikáda) a Vladimíra Holana (úryvek z Díku Sovětskému svazu). Básně recitují Otakar Brousek, Václav Voska a Zdeněk Štěpánek. Prózu Františka Buriánka (část předmluvy sborníku Patnáct májů) a Jana Drdy (úryvek z Němé barikády) vybral a uspořádal František Hrubín, který také napsal k albu tento komentář: Jsme často v pokušení...
Objev podobné jako Barikáda z rozkvetlých kaštanů
Manon Lescaut. Výběr scén ()
Audiokniha MP3 Vítězslav Nezval, čte Bohumil Švarc, Rudolf Pellar, Dagmar Sedláčková, Václav Vydra, Milan Friedl Z komentáře k pásmu vybraných scén z básnické hry Vítězslava Nezvala vydanému Supraphonem v roce 1963 na LP a nyní vycházejícímu poprvé digitálně:Jakoby v temnotách okupované Prahy, ochromené zvlčilostí nacistického násilí, zasvítil zářivý paprsek posilující naděje na osvobození, když se začátkem května 1941 na poříčském jevišti D 40 rozezněly Nezvalovy verše o Manon Lescaut. Neboť nešlo jen o romantický příběh z klasického románu abbé Prévosta, ale o řinoucí se proud ryzí poezie, která se stala jak v obrozeneckých dobách svátkem českého jazyka. Všecka líbeznost a zpěvnost české řeči, potlačované a urážené na každém kroku surovými vetřelci, rozkřídlila Nezvalův verš, který svou krásou a hudebností uchvacoval a rázem se vřízl do paměti....Původní Burianovu inscenaci Nezvalovy Manon Lescaut připomíná už jen několik úryvků z přednesu ústřední dvojice na...
Objev podobné jako Manon Lescaut. Výběr scén ()
Vítězslav Vejražka - Potrét herce - audiokniha
Audiokniha: Komentář Dr. Ludmily Kopáčové k původnímu LP albu 1 18 2107 "Národní umělec Vítězslav Vejražka - portrét herce" vydanému Supraphonem v roce 1977 a nyní vycházejícímu v původní podobě poprvé digitálně: V ruce s textem, s verši milovaných básníků, zastihla záludná smrt předčasně národního umělce Vítězslava Vejražku ráno 8.6.1973. Osmapadesátiletý herec odešel náhle, uprostřed práce, kterou tolik miloval, uprostřed díla, které by bylo jistě pokračovalo nejednou další nezapomenutelnou rolí. V čem byla síla jeho umění, které milovali diváci nejen divadelní, ale i filmoví, televizní a rozhlasoví? Bylo to především jeho dokonalé technické vybavení, to, jak dovedl vládnout hlasem, tělem i mimikou, jak vzornou a citlivou měl výslovnost. Vášnivý vyznavač Stanislavského dokonale pronikal do nitra ztělesňovaných postav a nacházel v nich vždy nové vlastnosti, jimiž je přibližoval divákovi. Vášnivost, výbušnost, živelnost, temperament, vitalita, mužnost - to byly hlavní Vejražkovy atributy, jež dával plně do služeb svých postav. Nebylo jich málo, přesto, že jeho život skončil tak předčasně, přesto, že na něj jistě čekaly nemalé úkoly především v dílech autorů jeho hereckému naturelu nejbližších - W. Shakespeara a M. Gorkého. Byl typickým představitelem hrdinů, bouřliváků, revolucionářů, vladařů a milenců. Chtělo by se tu téměř říci mileneckých vladařů a vladařských milenců - tak totiž lze snad nejlépe postihnout onu základní notu, která se ve Vejražkově herectví ozývala a kterou, do jisté míry, můžeme poznat i na této desce. Kdo je Oidipus - muž, který se stal manželem vlastní matky a tím vládcem na Thébami i otcem svých bratří a sester, vladař, který si za tento hrůzný zločin sám určí trest. Kdo je pan Vodička? Výbušný, žárlivý manžel, neomezený vládce v domě, vroucně a vášnivě milující svou ženu a proto tak zaslepený. Jen furiantský sedlák Bušek z Našich furiantů se poněkud vymyká této linii, kterou můžeme v díle Vejražkově sledovat téměř od začátku. Našli bychom tu především postavy shakespearovské, protože V.Vejražka byl výrazně shakespearovský herec. Právě ona vitalita přechodu od renesance k baroku, kterou zrcadlí tolik postav velkého dramatika, byla Vejražkovou doménou. Jeho Oberon, dvojí Claudius - ostatně snad Vejražkova role největší a nejslavnější - Petruccio, Othello i Antonius, ti všichni v sobě nesou cosi společného: onu mužnou vitalitu a vitálnost, spojenou s vladařskými vlastnostmi. Nebyl konečně z téhož rodu i Vejražkův Francek, Mlynář z Lucerny nebo Jánošík? Tím se však dostáváme k dalšímu pólu Vejražkova herectví. K typu tvrdých, leckdy tvrdohlavých, zásadových, pevných odbojníků a revolucionářů, mezi nimiž najdeme Fučíka, Jana Roháče či sedláka Juana z Lope de Vegova Sedlák svým pánem. K oněm mužným vladařům se pak řadí i despotové jakým byl právě tak Oinomaos jako Maršál Bílé nemoci, od něhož je už jen krok k bezmocně vzteklému Göringovi v Zinnerové Ďábelském kruhu. V jeho pojetí to byli vskutku nebezpeční, tvrdí a zpupní vládci. Šíři Vejražkova talentu i hereckého mistrovství dokumentuje snad příklad nejvýmluvnější: Mrštíkových Maryša, v níž se po čase proměnil z Francka ve Vávru v televizním zpracování, aby se starý Lízal stal jeho hereckým epilogem. České drama byl velkou hercovou láskou, a proto v něm vytvořil tolik nezapomenutelných, hluboce lidských postav, jakými byly třeba jeho Zlatohlav v Tylově Tvrdohlavé ženě nebo právě Bušek zachycený na této desce. S láskou a obdivem ke klasickému odkazu naší minulosti se u Vejražky stejně tvořivě spájela i láska k české poezii, především opět klasické. Proto se na této desce setkáváme se jménem Vejražkovi tak milým, se Svatoplukem Čechem. Politické přesvědčení a vztah k verši musel nutně dovést V.Vejražku k S.K.Neumannovi, vřelý obdiv k bohaté poezii ruské pak k M.J.Lermontovovi. Jediná deska může jen stěží postihnout šíři umění herce tak charakterně hrdinského rejstříku, jaký jsme mohli najít u národního mělce V. Vejražky. Přesto však tato deska přináší z existujících nahrávek alespoň průřez jeho obdivuhodného výrazného celoživotního díla hereckého a v ukázce z Našich furiantů i jeho tvorby režijní. VÍTĚZSLAV VEJRAŽKA (*9.5.1915 – †8.6.1973)
Objev podobné jako Vítězslav Vejražka - Potrét herce - audiokniha
Básně III (978-80-7294-703-4)
Kniha - autor Vítězslav Nezval, 500 stran, pevná s přebalem matná Třetí svazek uzavře soubor, jímž Česká knižnice představí podstatné básnické knihy Vítězslava Nezvala, který se dosud nedočkal kritického vydání. Obsah svazku: 52 hořkých balad věčného studenta Roberta Davida (anonymně 1936), Pět minut za městem (1940), Balady Manoně (1945), Kůň a tanečnice (připraveno k vydání 1944, vyšlo až posmrtně), Křídla (1952) a Nedokončená (posmrtně). Editorem a autorem komentáře je Milan Blahynka.
Objev podobné jako Básně III (978-80-7294-703-4)
Tygr pana Boška - Vítězslav Šmejc - audiokniha
Audiokniha: První díl trilogie o humorných příhodách pana Boška, který si koupil Tygra – červený automobil úctyhodného stáří a velikosti. Od první vyjížďky a prvních pokusů o zkrocení Tygra, které dopadly velmi neslavně, neměla rodina Boškova klidnou chvilku. Vypravila se na tomto vozidle přes Moravu, Slovensko, až na Podkarpatskou Rus. Co všechno zažilo sedm nešťastníků, které veze Tygr ve svých útrobách Strojnický mistr pan Bošek, dělník Štorkánek, paní mistrová, Věra, Hanka, Milda, účedník Vašek a pes Pusina stávají se rázem hrdiny nejrozmanitějších dobrodružství. Tygr pana Boška byla jedna z oblíbených knih režiséra Miloše Formana.
Objev podobné jako Tygr pana Boška - Vítězslav Šmejc - audiokniha
Národní umělec Jan Pilař - portrét básníka - Jan Pilař - audiokniha
Audiokniha: V komentáři k původnímu LP albu 1118 4268 "Národní umělec Jan Pilař - portrét básníka" vydanému v Supraphonu v roce 1987 napsal Dr.Milan Blahynka o JANU PILAŘOVI (*9.9.1917 – † 19.10.1996) mimo jiné: ...na samém začátku své tvůrčí dráhy koncipoval poezii jako úsilí, v němž se setkávají, slévají a umocňují všecka umění; mnohem později v jedné ze svých Chval , ve chvále na "Na rodnou řeč" se vyzná ze své víry "v nekonečnou moc poezie".Ta víra a důvěra jde s ním od prvních pokusů ve Studentském časopise, kam přispíval jako student klatovského gymnázia, provází ho za vysokoškolských let na pražské filozofii, ve šťastném období prvního rozletu, kdy byl obecně uznáván za význačného představitele nejmladšího pokolení, a pomáhá mu přežít 17. listopad 1939, deportaci do koncentračního tábora i sachsenhausenské mrazy a pak celý protektorát. Z té víry v nekonečnou moc poezie Pilař už za války kreslí ve "Stesku Orfeově" průhledně jinotajný obraz koncetračního tábora a "Domem bez oken" zpodobňuje život v okupované zemi. K té víře a důvěře v poezii přistupuje už tehdy poznání životodárné moci lásky a vznikají "Milostné dopisy" i "Milostný příběh". Pilařova poezie zachycuje pohotově už první signály blížícího se osvobození -to jsou básníkovy "Vlny"....Pilař, básník vášnivě prudké lásky a horoucího vztahu k domovu náleží k našim básníkům bytostně a zároveň programově nejčeštějším. Jeho láska k domovu a k mateřšětině není synovská, ale milenecká. Proto si s Pilařovou poezii rozumí mládí. Proto je Pilařova poezie stále mladá, svěží, živá.
Objev podobné jako Národní umělec Jan Pilař - portrét básníka - Jan Pilař - audiokniha
Národní umělec Karel Toman - Portrét básníka - Karel Toman - audiokniha
Audiokniha: Z rozsáhlého komentáře Vladimíra Justla k původnímu LP albu 1 18 2158 "Národní umělec Karel Toman - Portrét básníka" vydanému v Supraphonu v roce 1978 a nyní vycházejícímu poprvé digitálně: "Domove, nikdy nemluvíš / tak jako ve dnech, kdy jsme sami./.../ Mám tebe z celé duše rád/ a bez tebe bych nemoh žíti. / Však tulák je můj kamarád / a chudým patří moje žití." To jsou verše KARLA TOMANA (*25.2.1877- †12.6.1946) napsané na Štědrý den 1924 v Provence. Není to literární autostylizace, pravdivost tohoto vyznání potvrzuje básníkův životopis... Celkem ani ne sto dvacet básní - a přitom jaké dílo! Už tento malý počet ukazuje, že Karel Toman byl cudný autor, který neplýtval slovy, jeho básnická sdělení jsou přesná, zvolená slova jsou ta jediná, která musela být řečena. Přiznal kdysi, že než báseň napíše, umí ji obvykle zpaměti: nosil ji v sobě tak dlouho, až dostala konečnou podobu. Nosil ji v sobě na svých toulkách a zaznamenal ji ve chvíli, kdy jako ražba vzácné mince básnictví vydala svědectví krásy a pravdy. Tato ukázněnost a přísnost na vlastní tvorbu přinesla své ovoce. Dospěl k oné metě velkého umění, kterou je prostota. Jeho básně jsou jako průzračná studánka: vidíš do nich, byť jejich dno je sebehlubší. Jsou psány krystalicky čistým jazykem, navazujícím na nejlepší lidové a národní tradice...Necelých sto dvacet básní - a přitom jeden z vrcholů, kterých dosáhla naše poezie na své cestě za svébytně českým hlasem, za jednotou obsahu a formy, vnitřním patosem myšlenky vyjádřené se samozřejmostí prosté pravdy. Je to dílo, které v sobě spojuje všechno to podstatné, čeho české básnictví do té doby dosáhlo, a které tiše a neokázale připravovalo cestu novým generacím. Proto byl a je Toman milován svými básnickými druhy stejně jako autory nových generací, i proto je stále živý - a není to floskule vhodná jen k příležitosti životního jubilea, je to radostná skutečnost. Je čten a chápán těmi, kdo touží po občerstvení pramenitou vodou na své pouti životem. Těmto čtenářům je určena i naše gramofonová deska... Recitují Radovan Lukavský, Petr Haničinec, Hana Kofránková a Pavel Soukup
Objev podobné jako Národní umělec Karel Toman - Portrét básníka - Karel Toman - audiokniha